Egyszerre több órán részt venni? – a szakgimnazistáknak lehet, hogy ezzel is szembe kell nézniük

Rovat

Megosztás

A szakgimnáziumok hallgatói – amennyiben más tárgyból szeretnének érettségizni, mint amit a szakgimnáziumban tanulnak – elmehetnek vendéghallgatói státuszba a szakképzési centrumon belül – mondta Palkovics László oktatási államtitkár az eduline.hu oktatási portálnak adott, hétfőn megjelent interjújában. Ez a gyakorlatban azt jelenti, hogy könnyen előfordulhatnak olyan esetek, hogy egy diáknak egyszerre akár két órán is meg kell jelennie egyszerre. Az államtikár szerint ezt a problémát az iskoláknak kell megoldaniuk. 

Az államtitkár elmondta: a szakgimnáziumokkal kapcsolatban arról van vita, hogy a szaktárgyak hallgatása és az érettségi tantárgyakra vonatkozó óraszámokban hogyan lehet kompromisszumot kötni, hogy ne kelljen “a gyereket heti 60 órás oktatásra kényszeríteni”.

A munkacsoport szerint a szakmához tartozó természettudomány alaptárgyakból fontos, hogy emelt szintű érettségi vizsgát tudjanak tenni, a harmadik és negyedik osztályban pedig legyen még egy természettudományos alaptárgy, amelyet szintén nagyobb számban tanítanak. Kilencedik osztályban egy integrált, természettudományos tárgyat javasolnak bevezetni, amely nem egy tudományág megismertetését, hanem egy természeti jelenség többoldalú megközelítését jelenti – magyarázta az államtitkár, aki szerint “ha ezt a három elemet összerakjuk, alkalmas arra, hogy valaki egyetemre menjen.”

Mint mondta, ha valaki úgy gondolja, hogy gépészeti gimnázium helyett vegyész szeretne lenni, de első két évben nem tanult kémiát, elmehet vendéghallgatói státuszba a szakképzési centrumon belül – mondta az államtitkár. Arra a kérdésre, hogy ezt a tanuló hogyan egyeztetheti össze az órarendjével, azt mondta, az iskolák tudnak erre megoldást találni.

Az államtitkár szerint a pedagógusoknak nem kell félteniük a munkahelyüket, a szakgimnáziumokban sem fog lényegesen változni az óraszám, de ha mégis, akkor “a tankerületi központok várják szeretettel őket, mert a gimnáziumokban ezen a területen pedagógushiány mutatkozik”.

Arra a kérdésre, hogy az integrált természettudományos tárgyat hogyan fogják szeptembertől tanítani, Palkovics László azt mondta, jobb lett volna, ha ez a tantárgy ki van dolgozva, megvannak hozzá a tankönyvek, de – mint fogalmazott – “ez egy lehetőség a szakma számára, hogy mondják meg, hogyan szeretnék ezt tanítani”. Az államtitkár szerint az összevont, új természettudományos tárgy kidolgozása a tanárok feladata lesz.

Az államtitkár a 30 perces tanórákkal kapcsolatban hangsúlyozta: oktatáskutatók szerint adaptívvá kell tenni az órának a hosszát, “csak ezt nem lehet két hónap alatt lezongorázni”, a szakértők most azon dolgoznak, hogy ez hogyan jelenjen meg a 2018-ban bevezetendő Nemzeti alaptantervben. Hozzátette: a 30 perces tanóra lényege, hogy annyit követeljenek meg a gyerekektől és a tanártól, amennyit harminc perc alatt el lehet végezni. A kicsengetés ugyanúgy 45 perc után lesz. A maradék negyedórában a tanítók nem a tananyagot oktatják, hanem a gyerekek igényeihez szabott foglalkozásokat tarthatnak – jegyezte meg.

 

Ha végeztél a cikkel, nézz bele legújabb epizódunkba!

Ha tetszett a cikk, oszd meg másokkal is!

Kövess minket!

75,534RajongóLike
173,768KövetőKövess be
143,000KövetőKövess be
347,000FeliratkozóFeliratkozás

Legfrissebb

Insta