A finn sulikban 2020-tól nem lesznek tantárgyak. De mit tanulnak akkor a diákok?

Rovat

Megosztás

Finnország oktatási rendszere a legjobbak közé tartozik, most pedig egy igazán újító ötlettel álltak elő: az iskolákban megszűnnek a tantárgyak, és a témákra lebontott oktatásnak engednek teret. 

Finnország radikális oktatási reformra készül, aminek értelmében a tantárgyakat leváltanák a témák. A módszert a fővárosban már két évvel ezelőtt elkezdték fokozatosan bevezetni a felsőbb tagozatokban a tizenhat éves diákok körében, az ország többi részén pedig az iskoláknak évente egyszer, néhány hétig kell a ”jelenség-alapú oktatás” – ahogy azt a finnek nevezik – vagy a téma szerinti oktatás szerint tanítaniuk. Az északi ország évek óta a legsikeresebb oktatási rendszert tudhatja magáénak, mind írás-olvasás és számolni tudásban, mind műveltség tekintetében.

A reformot a modern társadalom és a gazdaság igényeihez való alkalmazkodás indokolta. “Másfajta oktatásra van szükségünk ahhoz, hogy felkészítsük az embereket a munkára. A mai fiatalok számítógépes ismeretei nagyon fejlettek, olyan változtatásokat kell bevezetnünk az oktatás terén, ami igazodik a gazdaság és a modern társadalom igényeihez” – véli Pasi Silander, Helsinki fejlesztési vezetője.

Milyen lehet az élet egy olyan iskolában, ahol nincsenek tantárgyak? Melyek azok a “témák”, amelyek köré az órai munkát szervezik?
 A szakképzésben résztvevő diákok például felvehetnek ”éttermi szolgáltatások” órát is, amin többek között érintenék a matematika, idegen nyelvek (a külföldi vendégek kiszolgálásának érdekében), írásbeli és kommunikációs készségek elemeit is. A tudományosabb területek iránt érdeklődő tanulók pedig tantárgyak keresztezésével sajátíthatnának el olyan témákat, mint az Európai Unió, ami magába foglalná a gazdaság, az érintett országok történelmét, valamint nyelvi és földrajzi tudnivalókat is.

A tematikus rendszer bevezetése mellett más változások is várhatóak: nemcsak a tantárgyak ideje járt le, de véget vetnek annak a hagyományos tantermi elrendezésnek és órai menetnek is, amelyben a diákok sorokban ülve passzívan hallgatják a tanárokat arra várva, hogy felszólítsák őket. Az órák sokkal interaktívabbak lesznek, a diákok pedig együttműködőbbek, azáltal, hogy kisebb csoportokban dolgoznak, feladatokat oldanak meg kommunikációs készségeiket fejlesztve.

 

Mit szólnak  a tervhez a tanárok, akik eddig egy-egy tantárgy specialistái voltak? Az oktatók 70%-a vett rész olyan képzésen, ahol a közös tanítás módszerét sajátíthatják el. Ilyenkor nem egy pedagógus irányítja az órai munkát, hanem több hagyományos tantárgy szakoktatója működik együtt az órai projektekben.

 

Finn oktatás
Te is szívesen tanulnál tematikusan szervezett órákon?

(kép forrása: www.sts-education.com)

Ha végeztél a cikkel, nézz bele legújabb epizódunkba!

Ha tetszett a cikk, oszd meg másokkal is!

Kövess minket!

75,534RajongóLike
173,768KövetőKövess be
143,000KövetőKövess be
347,000FeliratkozóFeliratkozás

Legfrissebb

Insta