Ezek az ország legjobb alapítványi gimnáziumai, idén is vezet az AKG

Rovat

Megosztás

Az Alternatív Közgazdasági Gimnázium vezeti az alapítványi középiskolák HVG-rangsorát, de dobogós helyet szerzett egy bajai és egy győri gimnázium is. Egyre népszerűbbek a pedagógiai módszerekben, tantárgykínálatban vagy szemléletben alternatívát jelentő alapítványi iskolák.

Az alapítványi iskolák 2022-es HVG-rangsorának élén – akárcsak az előző években – az Alternatív Közgazdasági Gimnázium áll, amelyet a győri AUDI Hungaria Általános Művelődési Központ és a bajai Magyarországi Németek Általános Művelődési Központja követ. A negyedik helyen a Thomas Mann Gymnasium – Deutsche Schule Budapest végzett, az ötödik pedig a szintén budapesti Xántus János Két Tanítási Nyelvű Gimnázium.

Milyen egy alapítványi iskola?

„Egyre több család gondolja úgy, hogy az állami iskolára vonatkozó, elég szigorú egyenszabályozás erősen rányomja a bélyegét az iskolák belső világára, a tanárok, intézményvezetők munkájára. Ezért megpróbálnak valami mást keresni a gyermeküknek. Az alternatív pedagógiai programmal működő intézményekre jellemző demokratikusság, szabadság, autonómia, gyerekközpontúság pedig erős hívószavak számukra” – mondta a HVG kiadványának Molnár Lajos, az Alapítványi és Magániskolák Egyesületének társelnöke az alapítványi iskolák növekvő népszerűségének okairól.

Ma már Budapesten, az agglomerációban és a vidéki városokban is számos magán- és alapítványi intézmény működik, a kínálat kifejezetten nagy. Van olyan gimnázium, amely alternatív pedagógiai módszereket alkalmaz (ilyenek például a Waldorf-gimnáziumok), máshol epochális az oktatás, mentorrendszer működik vagy az alaptantervben nem szereplő tantárgyakat is oktatnak, esetleg a megszokottnál jóval kisebb létszámú osztályokat indítanak.

„Minden magyar iskolának – bárki is az alapító és működtető – meg kell felelnie a NAT-nak és a kimeneti követelményeknek. Viszont van lehetőség benyújtani a minisztériumnak egyedi eltérési engedély iránti kérelmet. Ez nem a fenntartótól függ, állami iskola adott már be ilyen kérelmet. Ilyenkor az intézmény meghatározza, mit gondol gyerekről, pedagógiáról, iskoláról, világról, és mindezt rendszerszerű egységbe foglalja, vállalja, leírja. 15-20 olyan iskola van az országban, amelyik ezt megtette, és kapott is egyedi engedélyt (ha a Waldorf Szövetség iskoláit egynek számítom). És van számos nem állami fenntartású iskola, amely viszont a normál állami elvárások, tantervek szerint működik” – mondta Molnár Lajos.

A kép csak illusztráció.

Forrás: Eduline

Ha végeztél a cikkel, nézz bele a legújabb epizódunkba!

Ha tetszett a cikk, oszd meg másokkal is!

Kövess minket!

75,534RajongóLike
173,768KövetőKövess be
143,000KövetőKövess be
347,000FeliratkozóFeliratkozás

Legfrissebb

Insta