Kik ülnek a hókotrókban?

Rovat

Megosztás

Mindenki fehér karácsonyról álmodozik, hiszen nincs is annál jobb, mint bejglivel a kézben, karácsonyi filmmel a háttérben kinézni az ablakon és örülni a hóesésnek. Igen ám, de gondoltad volna, hogy van, akiknek a hóesés nem egyenlő a meleg házban kuckózással? Van 4000 ember az országban, akik ha meglátják az első hópelyhet, mind egyre gondolnak: izzítsuk a hókotrókat!

A Magyar Közút Nonprofit Zrt. úton dolgozó munkatársairól van szó, akik azért felelnek, hogy egész évben biztonságos körülmények között tudjuk használni az utakat országszerte, legyen az egy rutinos vezető vagy egy friss jogsival rendelkező. Vagyis ha ők nem lennének, igen nehezen jutnál el például az ünnepek alatt a nagyihoz és az unokatesókhoz.

Persze nem mindegyik út tartozik hozzájuk, de igen jelentős mennyiség, hiszen 32 ezer kilométernyi gyorsforgalmi-, fő- és mellékút üzemeltetéséért felelősek. Ilyenkor télen pedig 0-24-ben dolgoznak, 12 órás váltott műszakokban. Szóval amíg te éjszaka édesen alszol, ha fagy, hó, eső, ónos eső van, ők bizony az utakat járják ikonikus narancssárga munkagépeikkel és hóeltakarítást, síkosságmentesítést végeznek.

Idén a 94 mérnökségükön összesen 1100 munkagép áll hadrendben, készen a mozgósításra, köztük nehézgépjárművekkel, rakodógépekkel, hómarókkal. Minden mérnökségen hatalmas sótárolók is vannak, innen töltik fel útszóró sóval a járművet, mielőtt bevetésre indulnak. Az idei kezdőkészlet 174 ezer tonna útszóró só, több mint 2600 tonna kálcium-klorid granulátum, 2,3 millió liter kálcium-klorid oldat és közel 11 ezer tonna érdesítő anyag, melyet mind az utak síkosságmentesítésére használnak fel a szakemberek.

Ha helyzet van, a szakemberek először az országos közúthálózat ütőerének számító autópályákon, autóutakon és főutakon, majd a felüljárókon és hidakon kezdik meg a beavatkozásokat, ezt követi a településeket összekötő mellékutak, illetve alacsony forgalmú bekötőutak hóeltakarítása vagy síkosságmentesítése. Minden munkagép előre meghatározott útszakaszokon avatkozik be és útról-útra látják el feladataikat, mindegyik gépre egyenként 40-50 kilométernyi szakasz jut. A járművek fordulóköre – a kijelölt útszakaszra való oda és visszajutással együtt így akár több óra is lehet, ezen időszak alatt pedig időjárástól függően újabb jelentősebb mennyiségű hó is hullhat a burkolatra, vagyis újabb beavatkozást kell végeznie a munkagépeknek mindaddig, amíg a havazás el nem áll.

Akár lesz hó idén karácsonykor, akár nem, mielőtt elindulsz, nézz fel a www.utinform.hu-ra, ami szintén a Magyar Közúthoz tartozik és minden aktuális információ megvan náluk az útviszonyokról, forgalmi helyzetről, korlátozásokról. Az útvonaltervező alkalmazásoknak is ők szolgáltatnak számos közlekedési adatot. A folyamatosan frissülő baleseti híreiket itt olvashatod, ilyenkor a téli időszakban pedig néhány óránként országos összesítést is publikálnak az oldalukon.

Maradt még kérdésed? Nem te vagy az egyetlen. További hasznos téli közlekedési tanácsokért és információkért katt ide, ahol visszanézheted az előző 24 óra munkagépmozgásait is.

 

Ha végeztél a cikkel, nézz bele a legújabb epizódunkba!

Ha tetszett a cikk, oszd meg másokkal is!

Kövess minket!

77,181RajongóLike
177,760KövetőKövess be
143,000KövetőKövess be
347,000FeliratkozóFeliratkozás

Legfrissebb

Insta