2012-ben a Mercedes-Benz Manufacturing Hungary Kft. és a Knorr-Bremse Fékrendszerek Kft. együttműködésével indult először duális képzés hazánkban a Kecskeméti Főiskolán, mely azóta már Pallasz Athéné Egyetem, s csaknem hatvan partnercége van. A Budapesti Műszaki és Gazdaságtudományi Egyetem és a Siemens partnerségének eredményeként ismét mérföldkőhöz érkezett a duális képzés, hiszen idén az országban először indul duális rendszerű műszaki mesterképzés.
Mi is az a duális képzés?
Elvi síkon a duális képzés definíciója arról szól, hogy különböző vállalatok szállnak bele abba a három és fél éves képzési időbe, amit a mérnökhallgatók minimum eltöltenek egy felsőoktatási intézményben. A hagyományos képzés és a duális képzés közötti különbség a szorgalmi időszakon kívüli időszakokban mutatkozik meg, amikor a duális hallgatók egy vállalatnál szereznek gyakorlatot. A három és fél évből nagyjából másfél évet egy vállalatnál töltenek el, ahol sok dolgot megtapasztalnak a vállalati világból.
Hogyan jelentkezhettek duális képzésre?
“Minden duális hallgatónak két feltételt kell teljesítenie: az egyik, hogy a központi felvételi eljáráson eredményesen szerepeljen, ezen kívül a vállalatnak is ki kell őt választani a jelentkezők közül” – tudtuk meg Dr. Ailer Piroskától, a Pallasz Athéné Egyetem intézményvezetőjétől, mely intézmény partnereinek száma hamarosan eléri a hatvanat. A hallgatói létszám jelenleg 200 fölött van, úgy, hogy az első duális képzésen indult évfolyam már végzett.
“Mesterszakon alapvetően olyan cégek tudnak ebbe a képzésbe jól bekapcsolódni, ahol valamilyen fejlesztés van. Ilyen módon a Siemens mindenképp illik a rendszerbe. A fejlesztő mérnököknél a mesterszak elvárt dolog. Jó dolognak tartom, hogy a Műszaki Egyetem is beszáll ebbe, és a Siemensszel karöltve próbál alapvetően fejlesztő mérnököket ilyen módon képezni “– mondta Dr. Ailer Piroska, a Pallasz Athéné Egyetem intézményvezetője.
A Siemens becsatlakozik
2017 februárjától Magyarországon elsőként, a Siemens támogatásával duális rendszerű műszaki mesterképzés indul a BME Villamosmérnöki és Informatikai Kara villamosmérnöki MSc szakára épülve.
A duális rendszerű, műszaki mesterképzésre már idén szeptembertől lehet jelentkezni. A kurzus leendő hallgatói az erőművi folyamatirányítás mellett a villamos- és irányítástechnikai üzembe helyezés területeit ismerhetik meg. A képzést az egyetem és a
Siemens olyan, legalább BSc végzettséggel rendelkező hallgatók számára ajánlja, akik érdeklődnek az erőművi villamosenergia-termelési folyamatok, illetve e folyamatok szabályozása iránt, és a korábbi tanulmányaikat villamosmérnöki képzésben, vagy energetikus-mérnöki képzésben folytatták.
“A képzés tesztelése már zajlik, jelenleg két fő vesz részt a Siemensnél gyakorlati órákon. 2017 februárjától szemeszterenként 7-8 fővel bővül a kétéves kurzust hallgatók köre, tehát egyszerre akár 30 fiatal is tanulhat majd duális rendszerű műszaki mesterképzés formájában”
– mondta el Dale A. Martin, a Siemens Zrt. elnök-vezérigazgatója.
Kiket vár a Siemens?
“A duális mesterképzésünkre természetesen olyan kollégákat várunk, akiknek már komoly elméleti és technikai hétterük van. Nagyon fontos még a Siemens-nél a nyelvtudás, illetve az, hogy valaki kezdeményező és hatékony végrehajtó legyen. Fontos, hogy valakiben nagy legyen az energia, de ugyanúgy a fegyelem is legyen nagy a feladatok véghezviteléhez” –
tudta meg a Középsuli.hu Dale A. Martintól, a Siemens Zrt. elnök-vezérigazgatójától.
A Siemens anyagi támogatással ösztönzi a hallgatók tudományos diákköri munkáját, TDK és diplomadolgozatokat ismer el, tanulmányutakat finanszíroz és külföldi részképzést is támogat.
A Siemens régóta támogatja az egyetemi innovatív kezdeményezéseket villamos hajtású járművek terén, példaképpen a villamos hajtású motorkerékpárt fejlesztő BME motostudent teamet, vagy villamos hajtású versenyautókat fejlesztő csapatokat, mint például a BMEmotion és a BME FRT csapatokat. Az idei évtől a támogatási kör kibővül: a jelenlegi siemenses irányvonalakkal harmonizálva az egyetem is kiemelt figyelmet fordít az elektromos repülőgépekhez kötődő fejlesztésekre
– mondta el Dr. Józsa János, a Budapesti Műszaki és Gazdaságtudományi Egyetem rektora.
“A mostani középiskolásoknak ez a fajta duális képzés 3-4 év múlva lesz aktuális. A Budapesti Műszaki és Gazdaságtudományi Egyetem törekvése az, hogy az alapképzést sokan tényleg úgy éljék meg, hogy ott csak alapokat kapnak. Annak a finomhangolása a mesterképzésben teljesedik ki, sőt ez a finomhangolás már Siemens – finomhangolással is párosul. Azzal kerül zsebbe olyan diploma, ami itthon és külföldön egyaránt nagyon értékes, és nagyon nagy esélyt ad a jó elhelyezkedéshez, aminek a keretén belül nem őket választja ki egy cég, hanem nagy esélyük van arra, hogy ők válogathassanak a cégek között. Tehát a mostani középiskolások életében ez egy négy év múlva esedékes fázis, de már most érdemes tudniuk, ha az alapképzésben jól teljesítenek és kiemelkednek a többiek közül a BSc diplomadolgozatukkal, akkor lesznek kelendőek a mesterképzésben is. A mesterdiploma pedig az igazi egzisztenciát megteremtő diploma” –
üzente a mostani középiskolásoknak Dr. Józsa János, a Budapesti Műszaki és Gazdaságtudományi Egyetem rektora.
Az Audi is beújít
Az Audi Hungaria startra kész a tanévkezdésre és kibővült képzési palettával várja a diákokat. A vállalat idén 15 éves duális szakképzési rendszerében a mai naptól két új szakma tanulói is magukra öltik a munkaruhát: járműipari karbantartó technikus és alternatív gépjárműhajtási technikus szakokon is elindul a szakképzés. Magyarországon mindkettő új szakma, a Győri Műszaki Szakképzési Centrum alatt működő Lukács Sándor Mechatronikai és Gépészeti Szakképző Iskola és Kollégium oktatóival közösen a tananyag teljes kidolgozásában részt vettek az Audi Hungaria szakemberei is.
A két új technikusi szakmával együtt immár 15 szakon folytathatnak tanulmányokat a fiatalok. Az Audi Hungaria duális szakképzési rendszerében 2001 óta több mint 1800 tanuló vehette kézbe szakmunkás-bizonyítványát.
Foto: KR, bme.hu, autoszektor.hu, siemens.co.uk