A Paperdeer hosszas hallgatás után tavaly novemberben tért vissza a Gazsiafter című dalukkal. A duóként újjáéledő zenekar öt év pályaelhagyás után úgy tűnik, szeretne mindent bepótolni, hiszen már itt is az újabb daluk, a Fortrees, melyhez egy klip is készült, és amiben ráadásul BÖBE vendégszerepel.
De mi is történt öt éve és hogyan tért vissza a Paperdeer?
A zenekar 2012-ben alakult, deep house-ból, elektróból és drum’n’bass-ből kikevert crossover pop-EDM-jükkel pedig hamar fel is kerültek a hazai zenei szintér underground palettájára. Első bemutatkozó EP-jükre két évet kellett várni, ez lett a Paperdeer, majd ugyanebben az évben érkezett a Spencer is, Skinny Boy közreműködésével, melyre igencsak megérte várni: a lemez bekerült a szakma által legjobbnak tartott 2014-es albumok közé.
Ilyen jó indulás után már csak az első nagylemez hiányzott, mely 2015-ben Fabled címmel meg is érkezett. És ez egyben a banda búcsúalbuma is lett, a Paperdeer ugyanis eltűnt a magyar zenei radarról. Egészen mostanáig nem jelentkeztek újabb dallal.
A zenekar kezdetben trióként működött: Stewart Emese (dalszöveg, ének), Kiss Benjámin (gitár, szintetizátor, sequencer, sampler és virtuális hangszerek), Biró Norbert (sequencer, sampler, virtuális hangszerek, dalszöveg, ritkán ének) zenélt közösen.
A banda most viszont az énekesnő nélkül, duóként tért vissza: Bíró Norbert és Kiss Benjámin budapesti-koppenhágai együttműködése debütáló dalukat, a Gazsiaftert afféle organikus, energikus és minimalista tánczeneként jellemezték.
A srácok azt is elmesélték, hogy a dalba “különböző zajokat tettünk bele, összegyűrődő papírtól eltorzított szirénákon és telefonértesítés soundokon át saját digitálisan készített hangszerekig” és még egyebeket is. A dalhoz pompásan passzoló videót készített Radnics Annamária és Saba Anwar: “erőteljes világot képzeltem el egy Malevics x Kandinszkij x Picasso avantgárd koktél elfogyasztása után”.
A vidám és fineszes kezdés után a folytatás valamivel borongósabbra sikeredett. Ez a dal a Fortrees, mely a közreműködő, BÖBE kategorizálása szerint tökéletesen beleillik a bittersweet pop stílusába.
A dal a Gazsiafterrel már kilátásba helyezett nagylemez második előfutára. A zenekar az öt évvel ezelőtti hangzásvilágból most sokkal inkább az organikus hangzások felé mozdult el. A dalokban akusztikus és elektronikus hangszerekkel kísérleteznek, módosított hangmintákat használnak és különböző származású énekesek hangját használják fel a merőben új és szokatlan hangzás élérésének érdekében.
A produceri duó ugyanakkor azt ígéri, a készülő album az „élvezhető tánczene és a művészi elvontság határán táncolva, a trendekből merítve, de azoktól azért kellő távolságot tartva” okoz majd igazi élvezeteket.
Ebbe az irányvonalba egyébként tökéletesen illeszkedik az első beharangozó dal és a mostani Fortrees is. A dal ráadásul egy igencsak színvonalas klipet is kapott. A Fortreesről a közreműködő énekesnő, Szécsi Böbe így mesélt:
„A ‘Fortress’ dalszövegét sokféleképpen lehet értelmezni. Az én olvasatomban ez a dal egy segélykiáltás. Az utóbbi időben rengeteg aggasztó és olykor félelmetes dolog történik körülöttünk: klímaváltozás, koronavírus, politikai feszültségek, amihez még párosul egy nagy adag bizonytalanság is. Ebben a nagy káoszban szívem szerint legszívesebben kiáltanék egy hatalmasat, hogy álljunk meg, de úgy igazából, és változtassunk bizonyos dolgokon, mert ha így haladunk, az végzetes dolgokhoz vezethet.”
Bíró Norber producer úgy nyilatkozott a dalról, hogy annak koncepcióját a sodródással járó tehetetlenség inspirálta, mikor egy olyan tömeg képvisel téged, aminek egyik elvével sem értesz egyet, mégsem tehetsz mást, minthogy követed a kiszabott irányt. Böbe, a videóban szereplő fiatal lány, ezt az érzést testesíti meg.
A dal szövegét egyébként Szabó Márton István költő jegyzi, aki egyben a videóklip rendezőjeként is segítette a munkálatokat. A klip egy saját technikai eljárása, a fordított digitális vetítés segítségével született meg.
„A fekete háttér előtt készült képeket, ha félig átlátszóan bármilyen színes háttérrel összekeverjük digitálisan, akkor a fekete háttér átlátszóbbá válik, mint az előtte szereplő világos részek – a szereplő teste, ruhája jobban érvényesül. Ha projektorral rávetítünk valakire, akkor a vetítés a bőrön látszik jobban, a mi esetünkben viszont épp fordítva, a bőrön látszik kevésbé. A most elkészült videoklipben a drónfelvételek és a stúdiókép egymásra keverése a valóságot és a képzeletet ütközteti, miközben a problémáink elől való menekülésről és ebből kifolyólag a kifáradásról szól”-bontotta ki a koncepcciót Márton.
A dal és a klip mellett egyébként még érdekesség, hogy a single-ön egy rövid átvezetés után az OIEE által remixelt szám következik.
Főkép: YouTube
A cikk a Nemzeti Kulturális Alap támogatásával készült.