Kommunikálj úgy, hogy megértsenek!

Rovat

Megosztás

Amikor valami fontosat szeretnénk a másik tudtára adni, akaratlanul elragadhatnak minket érzelmeink. Ha pedig nem tudunk uralkodni fölöttük, pont azt nem fogjuk elmondani, amit szerettünk volna. A másik nem érti, pont a lényeg kerüli el a figyelmét, az egyik egyre hangosabb, a másikat egyre kevésbé érdekli, itt összetörik egy tányér, ott becsapódik egy ajtó. Mit csináljunk, hogy a kommunikáció elérje célját?

 

Eredményes kommunikáció
Sokszor esik nehezedre a nyugodt kommunikáció?

A kommunikáció steril körülmények között igen egyszerű: A elindítja az információt egy csatornán keresztül B-nek, B befogadja azt, majd reagál rá. Persze a kommunikációkutatás már bőven meghaladta ezt az alapmodellt. Az emberi kommunikáció verbális, illetve nonverbális elemei mind meghatározzák, hogy a partnerek megértik-e egymást, az információ teljes egészében átjut-e A-ból B-be.

Amikor beszélgetünk, és a figyelem létrejön két ember között, akaratlanul és tudat alatt figyeljük a másik minden rezdülését. Figyelünk arra, amit mond, figyelünk a hangjára, a hangszínére, a hanglejtésére, hogy hol viszi fel vagy le a hangsúlyt. Hogy milyen szavakat nyomatékosít, miket próbál „kevésbé kiejteni”. Figyelünk a másik testhelyzetére, arra, ahogyan gesztikulál. Figyeljük az arcát: hova néz, meddig nézi azt, elmosolyodik-e, felhúzza-e a szemöldökét? Hihetetlen mennyiségű információt fogunk fel akár egy öt perces beszélgetés alatt is.

Amikor a másik nem kíváncsi ránk, bezárkózik: a tekintete már nem rajtunk pihen, kezeit-lábait összekulcsolja, a törzsével nem felénk fordul. Ha valamit szeretnénk tőle, ezt az állapotot egyáltalán nem akarjuk látni.

herecka_mimika

Tegyük fel, hogy segítséget szeretnénk kérni valakitől. Hogyan szoktuk ezt tenni: nyaggatjuk a másikat, fenyegetőzünk, követelőzünk? Nos, a tökéletes megoldás, ha kedvesek vagyunk. Mosolyogjunk, ez minden helyzetben a nyitottságunkat prezentálja. Fogalmazzunk pontosan, hiszen a célozgatásokból nehéz kihámozni a lényeget! Mondjuk el feketén-fehéren, mire van szükségünk. A végén pedig nyugodtan beszéljünk arról, hogyan éreznénk magunkat, ha teljesülne a kérésünk: megnyugodnánk, boldogok lennénk, megkönnyebbülnénk.

A hallgatás képességét szintén meg kell tanulnunk ahhoz, hogy jól kommunikáljunk. Persze bulldózerként is lehet viselkedni, és mindenkire ráerőszakolni azt, amit mi szeretnénk, de mennyivel kellemesebb megoldás, ha meghallgatjuk a másik oldalt is, nem?

whats

Ha közösen kell megoldást találnunk egy kérdésben, van négy apró trükk, amit segítségül hívhatunk a cél érdekében. Először is: sose kezdjük úgy a beszélgetést, hogy a mi érveinket akarjuk ráerőltetni a másikra. Térképezzük fel, hogy mi az, amit ő szeretne. Ezt követően nyugodtan vázolhatunk neki egy lehetséges megoldást, az általunk elképzelt vonalon, az ő érdekei mentén.

Másodszor, próbáljunk úgy kérdezni, hogy lehetőleg ne legyen opció a „nem”. Az ember az eldöntendő kérdésekben sokszor a biztonságos nemet választja, anélkül, hogy mérlegelne. Ezt kikerülhetjük, ha két „igen” lehetőséget ajánlunk fel. Ne azt kérdezzük meg, hogy kér-e fagyit, hanem, hogy a citromosat vagy az epreset választja?

Bólogassunk! A testünkkel így kifejezhetjük, hogy figyelünk a másikra, és pozitív érzésekkel viseltetünk iránta. Így mindenki könnyebben és őszintébben mondja el, amit gondol.

Figyeljünk arra, hogy milyen szavakat használ a partnerünk. Kezdjük el mi is használni! Nem utánzásról van szó, egyszerűen ezzel is jelzed, hogy a figyelmed csak az övé. Az ő szavaival kiállni a saját álláspontod mellett pedig kitűnő megoldás arra, hogy szimpatikussá tedd számára az elképzeléseidet.

gif-nphthumbs-up

Feszült helyzetekben mindig próbálj meg az agresszió-mentességre törekedni. Sose a másikat kritizáld, hanem azt, ahogyan csinálja, amit csinál.

„Nem az a baj, amit mondasz, hanem az, ahogyan mondod.” A kommunikációban ne hangozzanak el ilyenek: Te tehetsz erről, miattad van ez, Te vagy az oka, mert Te elrontottad, mert Te mindig ezt csinálod… Próbáld meg átalakítani ezeket: ez ezért esik rosszul nekem, amikor azt mondtad, rám ilyen hatással volt… Ne őt támadd, hanem azt mondd el neki, hogy Te hogyan érzed magad a helyzetben.

Hatékony kommunikáció
Te hatékonyan kommunikálsz?

Mindenkinek eredményes kommunikációt kívánunk, figyeljetek oda egymásra. 😉

 

kép: obrazky.rajsmichu.cz, kerubinabmb.files.wordpress.com, blog.oup.com

Ha végeztél a cikkel, nézz bele legújabb epizódunkba!

Ha tetszett a cikk, oszd meg másokkal is!

Kövess minket!

67,000RajongóLike
165,000KövetőKövess be
162,400KövetőKövess be
360,000FeliratkozóFeliratkozás

Legfrissebb

Insta