A YouTube három időszaka Magyarországon

Rovat

Megosztás

2019. január 20. /vasárnap/ 22:56

Kevesebb, mint egy hónap múlva tölti be a tizennegyedik életvét a YouTube. A platformot 2005 február 14-én hozta létre három alapítója, s az első videó ugyanezen év áprilisában került fel az oldalra.

Négy évvel ezelőtt már írtam egy cikket a YouTube-ról, amiben megpróbáltam megmagyarázni, hogy mi is ez a YouTube-láz, s azt visszaolvasva még négy év távlatából is feltűnő a változás, ami végbement a YouTube-berkekben, nemhogy az elmúlt tizenhárom évet nézve.

Az előző cikkemben írtam a következőt FanMadeMaker videójára hivatkozva:

“Az első nézettebb magyarországi YouTube csatorna 2006 júniusában jött létre, mely után itthon is többen kedvet kaptak csatornák létrehozására, illetve videók feltöltésére”

 

Most nem ugyanazt szeretném leírni, hanem egy fejlesztett változatát annak, hogy hogyan is néz ki a mai youtuber-ipar, vagyis inkább a folyamatot, hogy hogyan is jutottunk el idáig. A tartalomban egyébként nem változott annyit: hasonlóak a videók, megjelent a clickbait, hiszen a nézőnek rengeteg-rengeteg választási lehetősége van, így muszáj valahogyan a felhasználóknak sokkal inkább kitűnni a többiek közül. De most inkább más szempontokból nézzük végig a változásokat, a négy évvel ezelőtti cikk nagyjából megállja azért a helyét azzal kapcsolatban, hogy milyen videókat töltenek fel a tartalomgyártók.

Alapvetően egy változás az is már, hogy ennek az egésznek a szereplőit már nem is youtubereknek hívjuk, hiszen ők már nemcsak ezen a platformon, de Instagramon és/vagy TikTokon is megtalálhatóak. Sőt mi több, néhányan pont fordítva csinálták: először TikTokon kezdték például, majd utána mentek át YouTube-ra. Szóval, ezeket a személyeket ma már inkább influencereknek hívjuk összefoglalónéven.

Az ‘influencer’ egy angol szó, melynek jelentése ‘befolyásoló’, ‘hatást gyakorló személy’. Ezt leginkább az online marketingben használják, viszont nemcsak az eladni kívánt termékek esetében jelenik meg a befolyásolás, ami nem negatív értelmű, habár eléggé pejoratív hangzást kapott az influencer szó maga, hanem arról is szó van, hogy a viselkedésükkel és az élet általános gondolataival is befolyásolják a YouTube-videósok a nézőiket: legyen az az egyén nagyon fiatal, fiatal, vagy esetleg felnőttkorú.

Ma Magyarországon három időszakra oszthatjuk fel a YouTuber/influencereket:

Az első a 2010 előtti időszak: ez még az abszolút kezdés Magyarországon, teljes mértékben a hobbikategória volt a videógyártás a YouTube-ra, a monetizálás, pénzszerzés a YouTube-tól még gondolatban sem volt, ahogyan a közösségi média is még csak a MyVIP-nél és az iWiW-nél járt, a Facebook még éppen csak terjedni kezdett.

A második a 2010 és 2013 közötti időszak: pénzt keresni még mindig nem lehetett a YouTube-bal, viszont a tízezres nézettségek már megvoltak, ebben az intervallumban kezdte  meg a YouTube behozni a tévés nézettségeket, Dancsó Péternek ebben az időszakban sikerült befutnia, de a cégek sem ismerték még itt fel azt, hogy ez egy jó marketingfogás lenne akár az emberek elérésére, így, ha valaki szponorációban gondolkozott, annak ebben az időszakban elég nehéz volt.

A harmadik időszak 2014-ben indult: elindult a monetizálás, pénzt lehet keresni a YouTube-bal. 2014-ben csinálták meg az első Ki Mit Tube-ot, 2014-ben volt az első Online Video Stars fesztivál (OVS Fest). Az áttörtés, hogy már volt pénz ebben az egészben, megváltozatta nemcsak a platformhoz való hozzáállást, de a tartalomgyártók közötti társasági viszonyokat is. A cégek egyre inkább kezdték felismerni a közösségi médiában rejlő lehetőségeket, és ekkortól már egyre szívesebben fordultak a marketingesek is a videósokhoz.

Sok olyan videós van, aki “beleszületett” ebbe a harmadik generációba, és ekkor vált ismertté: azon nyilván lehetne vitatkozni, hogy nekik van-e a nagyobb esélyük, vagy nekik-e a legkönnyebb a közösségi médiában boldogulni, ha pénzt szeretnének csinálni, vagy esetleg előnyük van-e azoknak, akik korábban kezdték, még 2014 előtt.

Ha végeztél a cikkel, nézz bele legújabb epizódunkba!

Ha tetszett a cikk, oszd meg másokkal is!

Kövess minket!

67,000RajongóLike
165,000KövetőKövess be
162,400KövetőKövess be
360,000FeliratkozóFeliratkozás

Legfrissebb

Insta