Ezt nézed:  / Hírek / Suli / Év Tanára-jelölt: Agárdy Sándor

Év Tanára-jelölt: Agárdy Sándor

Agárdy Sándort egyik diákja jelölte az Év tanára díjra. A tanár úr egy dögei általános iskolában, a Ölbey Irén Általános Iskolában tanít történelmet és természetismeretet, valamint 39 éve természetkutató szakkört is vezet. Diákja a következőket írta róla nekünk:

“Ő a XXI. század Rákóczi Ference. Az ő tanításában egyszerűen nincsen hiba. Mindig játékosan tartja az órákat, legyen az a biológia vagy a történelem, ő ebben nagyon otthon van, még a fejét sem töri. Brájennek vagy Kimberlinnek öltözik, ha az óra úgy kívánja, meséli a történelmet, az órát meg végig állva tartja. Saját maga által elkészített modelleket alkalmaz, csak magyaráz és magyaráz, a vidámságtól nem irgalmaz.  Szeretnénk őt az Év tanárának jelölni, megérdemli az első helyet, hisz nincs még egy ilyen tanár, aki ennyire szeretni tudna.”

 

A tanár úrral egy interjú keretein belül ismerkedhetünk meg jobban a továbbiakban.

Mi motiválta, hogy a tanári pályát válassza? Mennyi ideje tanít?

Általános iskolámtól kezdve érdekelt a természet, a biológia, de a mezőgazdaság is. Ennek megfelelően a nyíregyházi Bessenyei György Tanárképző Főiskolán a biológia-mezőgazdasági ismeretek szakra jelentkeztem. Később elvégeztem az egyetemen a környezetvédelem és a történelem szakot is. Szeretem a tudásomat, tapasztalataimat az általam “organikus szemléltetési módszernek” nevezett tanítási technikával átadni tanítványaimnak. Jövőre lesz 40 éve, hogy tanár vagyok, ebből 18 évet mint igazgató is dolgoztam, illetve dolgozok, s 25 évig voltam a tanítás mellett megyei biológiai szaktanácsadó.

Milyen módszereket tart a legmegfelelőbbnek és melyeket alkalmazza az órákon?

Saját magam által kidolgozott módszereimmel érek el a legnagyobb eredményeket. Én úgy nevezem, hogy “organikus szemléltetési modell”.  Erről több előadást, legalább száz bemutatóórát is tartottam. Fontos az élő-eleven szemléltetés, valamint a projektmódszer, melyet a kollaboratív módszerrel egészítek ki.

Az általam kidolgozott erdei iskolai modellt ma is használják az országban, erről könyvet is írtam. A történelem órákat a helytörténeti vonatkozásokkal is párhuzamba állítva, élményszerűen tanítom.

Mennyire tartja fontosnak a jó tanár-diák viszonyt?

A tanár-diák viszony nagyon fontos a siker érdekében. Az egyik könyvem végén a következőket írom erről: ” A jó tanár legfontosabb feladata nem az, hogy mindenhez értsen.

Neki kell lennie a leglelkesebb diáknak.”Vagyis a legfontosabb az érdeklődés felkeltése, a motiváció, a pozitív példaadás, akár magánéleti, akár közéleti vagy szakmai tekintetben is.

A jövőben milyen változtatásokat szeretne véghezvinni?

A jövőben még szeretnék előadásokat tartani a környezatadekvát nevelés témakörében, erdei iskola tanári kurzusokat szervezni, ezúttal a “vízparti erdei iskola” témakörében.Szeretném, ha könyv formájában is megjelenne a Döge község földrajzi neveit s egyben történelmét feldolgozó könyvem, melyet tanítványaimmal közösen is használhatnánk a helytörténeti kutatásokban.

Ön szerint egy tanárnak a tanításon túl milyen feladata van a diákokat érintően?

Egy tanárnak a közélet számos területén is van tennivalója. Én a TIT-ben tevékenykedtem leginkább, de a falu közéletének is a hajtómotorja kell, hogy legyen, ha engedik, a pedagógus.

Pedagógusként mit tekint a legnagyobb sikerének?

Legnagyobb sikeremnek azt tekintem, ha jó és szorgalmas embereket sikerült nevelnem.

Melyek a tanári pálya legnehezebb pillanatai?

A legnehezebb pillanatai a tanári pályának, ha irigyeink akadnak, s nem saját maguk fejlesztésével, hanem az intrikával, a lelki rombolással próbálnak előre jutni.

Nekem soha nem volt problémám a cigány, vagy épen halmozottan hátrányos helyzetűekkel, talán az ő sikerük számomra a legnagyobb siker. A pálya nehéz pillanatai közé tartozik várhatóan, ha elköszönök a gyermekektől, a kollégáktól, mivel a nyugdíjba vonulás közeleg.

Hogyan reagálhat egy tanár a kínos helyzetre?

A kínos helyzetekre egy tanár lehetőleg megfontoltan, mások megsértése nélkül, higgadtan kell, hogy reagáljon, még ha nehéz is magát türtőztetnie. Fontos minden esetben az önfegyelem.  Nehéz tananyagoknál feltett kérdésekre én körültekintő, de őszinte válaszokat szoktam adni. Ez bizalmat jelent a diákok felé is.