Ezt nézed:  / Hírek / Suli / Év tanára-jelölt: Ható Andrea

Év tanára-jelölt: Ható Andrea

Ható Andreát, a budapesti Szivárvány Baptista Általános Iskola, Gimnázium és Szakképző Iskola magyar-történelem szakos tanárát, diákjai jelölték a 2019-20-as tanév Év tanárának díjára!

Ő úgy tanít, ahogy senki más: a mi szintünkön magyarázza el azt, amit nem értünk, a mi mindennapi életünkből mond példákat, mutat be szituációkat. Így mi is sokkal érdeklődőbbek vagyunk az adott témával kapcsolatban. Szívesen segít más tantárgyakban is, ha hadilábon állunk velük – írták róla.

Ismerjétek meg!

Mi motiválta, hogy a tanári pályát válassza? Mennyi ideje tanít?

Hat éves korom óta tanár akartam lenni. Soha nem is merült fel bennem, hogy mást is szeretnék csinálni. A szüleim nem pedagógusok, de mindig támogatták, hogy a tanári pályát válasszam. Sokat köszönhetek nekik. Az első diplomámat 1996-ban szereztem, azóta tanítok. 16 teljes tanévet tanítottam eddig.

Milyen tanítási módszereket tart a legmegfelelőbbnek az óráin?

Az óráimon, ha lehetőség van rá, szívesen alkalmazom az internet előnyeit. A mai gyerekek sokkal fogékonyabbak arra, ha egy tananyaghoz képi- és hanganyagot is kapnak, ezzel kiegészítve a tanórán elhangzottakat. Természetesen minden tanulás alapja a feladatmegoldás, a gyakorlati feladatok, amelyek során elmélyül az elméleti tananyag. De az órát időnként meg lehet fűszerezni egy-egy filmrészlettel, dalszöveggel, modern zenei stílusban feldolgozott verssel. a történelem órákhoz is elengedhetetlen szerintem a képi- és a hanganyag.

Mennyire tartja fontosnak a jó tanár-diák viszonyt?

Szerintem a tanári lét nemcsak abból áll, hogy bemegyek az órára, és leadok, megtanítok egy tananyagot. Nagyon fontos, hogy meglegyen a jó kapcsolat a diákokkal, a kölcsönös tisztelet és bizalom. Mindkét irányban. A diákjaim sokszor fordulnak hozzám magánéleti problémákkal, kérdésekkel, vagy csak gyakorlati segítséget kérnek valamihez, aminek semmi köze az iskolához, a tanuláshoz. Számomra ez így normális. Emberi kapcsolat, amely túlnyúlik a tantermen, az iskolán.

Hogyan reagálhat egy tanár a kínos helyzetre?

A kínos helyzetnek mindig van valamilyen háttere. Azt kell megismerni, hogy az adott szituáció hogyan alakulhatott ki, és kit mi motivál. Csak akkor lehet kulturáltan kezelni ezeket a dolgokat. A helyzettől függően persze vannak vicces pillanatok, és vannak kemények is. Van, amikor szükséges a határozott fellépés, de a vicces pillanatokon tanárként ugyanúgy lehet derülni.

Melyek a tanári pálya legnehezebb pillanatai?

Én olyan iskolában tanítok, ahol sok a hátrányos helyzetű diák. Sokszor nincs megfelelő családi vagy anyagi háttér. Vagy egyik sem. Nehéz látni, ha valakinek lenne tehetsége, de nincs motivációja, hogy tanuljon, csinálja és előre haladjon. Ezért kell fogni a kezüket, biztatni őket, és minden pillanatban elérhetőnek lenni a számukra. Az én „munkám” (számomra hivatás) nem ér véget az utolsó kicsengetéskor, sokszor még este is a gyerekekkel beszélgetek valamilyen közösségi fórumon. Nagyon nehéz látni egyes tanítványaim életét, hányatott sorsát. Sokszor megvisel.

A jövőben milyen változtatásokat szeretne véghez vinni?

Tanárként sose lehet hátradőlni, mindig kellenek új módszerek. Lépést kell tartani a diákok érdeklődési körével, az ő világukkal, és a saját tananyagainkat ennek alapján újra és újra frissíteni kell. Szívesen járnék egyetemre újra, hogy olyan dolgokat tanuljak, amelyekkel a jelenlegi módszertani tudásom még tovább fejleszthető.

Pedagógusként mit tekint a legnagyobb sikerének?

Azt, hogy szeretnek a diákjaim. Megölelgetnek a folyosón és mindenféle mondanivalóval megtalálnak, odajönnek. Még a 20 évvel ezelőtti tanítványaim is megtalálnak. Amikor sok év elteltével írja valaki, hogy milyen jók voltak az órák, és mennyi verset olvastunk… hogy pl. valaki miattam szerette meg a verseket és lett könyvtáros. Ezek azok a visszajelzések, amiért érdemes a tanári pályán lenni.

Sosem tanítottam elit iskolában, így olyan tanítványom nem igazán van, aki mondjuk szakmailag kiemelkedő lenne az irodalom vagy a történelem terén. Az én diákjaimnál nagy büszkeség, ha el tudom juttatni őket az érettségiig akár szaktanárként, akár osztályfőnökként.

Ön szerint egy tanárnak a tanításon túl, milyen feladata van a diákokat érintően?

A tanításon túl? Biztos pontnak lenni a diákok életében. Olyan embernek, akit megkereshetnek mindenféle problémával, aki a tudáson túl szeretetet ad.

 

 

instagram default popup image round
Follow Me
502k 100k 3 month ago
Share