Hegedűs Mónikát, a budapesti Mándy Iván Szakközépiskola és Szakiskola esti képzésének történelemtanárát, aki négy éve tanít az intézményben, diákjai jelölték a 2019-20-as tanév Év tanárának díjára!
A tanárnő majd fél évszázada Soroksáron él, és két gyermek boldog édesanyja. A tanítás mellett, a soroksári önkormányzatnál dolgozik, mint szociálpolitikai ügyintéző.
Kedves, aranyos, segítőkész, és amikor beütött a koronavírus, nem hagyott minket cserben. Bármikor, bármilyen helyzetben lehetett rá számítani – írták róla.
Ismerjétek meg!
Mi motiválta, hogy a tanári pályát válassza?
Az általános iskolában azt hallgattam, aki nem tanul jól, az nem viszi semmire, nem lesz belőle semmi. Pályaválasztás előtt álló kamaszként én sem tudtam mi legyek, s nem is tanultam jól. Abban az időben, az akkori pedagógusok nagyon mellőzték azokat a diákokat, akik hátrányos helyzetűek voltak. Rossz tanulmányi átlagom miatt, csak cukrász tanulónak vettek fel. Akkor megfogadtam, hogy bebizonyítom mindenkinek, hogy többet is tudok (nem hitt nekem senki). Saját magamat fejlesztettem, mellette elég komolyan sportoltam. A sport adott erőt és kitartást, így elértem céljaimat. 2001-2009-között már diplomával a kezemben nappalin tanítottam a Baross Gábor Általános és Szakiskolában. 2016- tól estin tanítok a Mándy Iván iskolában.
Milyen tanítási módszereket tart a legmegfelelőbbnek az óráin?
A legfontosabbnak a személyes kapcsolattartást tartom. De igyekszem a mai modern tudományokat is behoznom az órákra.
Mennyire tartja fontosnak a jó tanár-diák viszonyt?
A jó tanár-diák viszonyt nagyon fontosnak tartom, hiszen, ha a diákok megbíznak a tanárukban, akkor nemcsak a száraz tantárgyi anyagot tudom átadni nekik, hanem a problémáikon is tudok segíteni.
Hogyan reagálhat egy tanár a kínos helyzetre?
Igyekszem a kínos helyzeteket poénnal elütni, de ugyanakkor mindig vigyázok arra, hogy a tiszteletet megkapva, a szigorúan vett tanár-diák viszonyt ne lépjem át.
Melyek a tanári pálya legnehezebb pillanatai?
Legnehezebb az első nap, vagy amikor egy diákot elveszítünk, s a temetésén kell ott lennünk. Amikor a tanár a sok adminisztráció miatt, nem tudja úgy végezni a pedagógiai munkáját, ahogy szeretné.
A jövőben milyen változtatásokat szeretne véghez vinni?
Változást? Mi magunk vagyunk a változás. A diákot nem szabad megváltoztatni. Megérteni kell, s esetleg jó irányba terelni.
Pedagógusként mit tekint a legnagyobb sikerének?
Mai napig is keresnek a volt diákjaim. Rám köszönnek az utcán szülők a gyerekeikkel, olyan szülők, akiket tanítottam. Szakmunkás fiúkkal kerületi történelem versenyt nyertem többször is. 2007-ben, a 20. kerületben az Év pedagógusa kitüntetést kaptam. Az esti oktatásban azt tartom sikernek, hogy munka után is bejönnek az óráimra a 20-40 év közötti “tanulók”.
Ön szerint egy tanárnak a tanításon túl, milyen feladata van a diákokat érintően?
Mivel a polgármesteri hivatalnál dolgozom, az egykori tanítványaim felnőttek, s most gyakran ügyfélként keresnek fel, hiszen megszokták, hogy míg tanítottam őket, addig sem csak az anyagot adtam le, hanem meghallgattam őket, s ha tudtam, segítettem is a gondjaik megoldásaiban. Számomra most is fontos az esti képzésen, hogy mint tanár, mindenben segítsem a felnőtt diákjaimat.