Tóth Zsuzsannát diákjai jelölték az Év tanára díjra. Zsuzsanna történelmet és magyart tanít a miskolci Bársony János Általános Iskolában.
“Nekem történelmet tanít, de azt nagyon jól. Élvezet hallgatni, csak mesél, mesél és mesél. Az órái interaktívak (Kahoot, socrative). Mikor jön a témazáró, akkor összefoglalunk és készít socrative-on egy gyakorlást. Megérdemli a jelölést és a győzelmet is!”
-ezt gondolják diákjai a tanárnőről.
Olvassátok el vele készült interjúnkat!
Mi motiválta, hogy a tanári pályát válassza? Mennyi ideje tanít?
Tudom, hogy nem divat manapság ilyet mondani, de akkor is ez az igazság: engem a szüleim példája motivált, amikor ezt a pályát választottam. Mindketten pedagógusok voltak; édesanyám egy debreceni iskolában tanított, s bár édesapám viszonylag korán elhagyta a pályát, kézilabdaedzőként és nyári táborok szervezőjeként mégis kapcsolatban maradt a tanítással. Ma már mindketten nyugdíjasok, de a mai napig él bennük a folyamatos önképzés és a tudásmegosztás igénye. Nálam ez a családi „örökség”: az igényesség, a hitelesség, az őszinteség, a tisztelet. Tőlük láttam, hogy mennyi örömet szerez a tanítás, hogy milyen érzés a régi tanítványokkal való találkozás, hogy évek múltán is milyen hatása van a pedagógusi munkának. 25 éve vagyok a pályán, és most is azt gondolom, hogy ez az én utam, jó helyen vagyok.
Milyen módszereket tart a legmegfelelőbbnek és melyeket alkalmazza ezek közül az óráin?
Nagyon sokat változott a tanítás módszertana mióta lediplomáztam. Előtérbe kerültek a kooperatív technikák, a páros és csoportmunkák, a projektek és –nem utolsósorban – a digitális technikák. Igyekszem lépést tartani a fejlődéssel, és folyamatosan megújulni. Alkalmazom a drámapedagógia eszközeit, a tanítási órákon gyakran használunk tableteket és laptopokat, és mindig igyekszem egy kis játékot csempészni a tananyagba.
Mennyire tartja fontosnak a jó tanár-diák viszonyt?
Szerintem nincs olyan tanár, aki ezt nem tartja fontosnak. Biztos vagyok abban, hogy mind a tanítás, mind a nevelés sokkal sikeresebb akkor, ha a tanár és diák között harmonikus, őszinte kapcsolat van, ami kölcsönös bizalmon alapul. Általános iskolában sok esetben a tantárgy iránti érdeklődést is befolyásolja az, hogy milyen viszonyban van a diák a tanárral. Osztályfőnökként pedig kiemelkedően fontosnak tartom az emberi kapcsolatok kiépítését.
A jövőben milyen változtatásokat szeretne véghez vinni?
2019 januárjában váltam mesterpedagógussá, így ettől a félévtől kezdve szaktanácsadóként is tevékenykedem. Igyekszem legjobb tudásom szerint segíteni kollégáimnak, és remélem, tapasztalataimmal hozzájárulhatok mások fejlődéséhez. A 21. század nagy kihívásának tartom a digitális technikák megjelenését az oktatásban: ezen a területen folyamatosan képzem magam, és Microsoft Expert tanárként igyekszem a tanítási gyakorlatomban hasznosítani a tanultakat. Jelenleg a „gamification” (játékosítás) alkalmazása érdekel leginkább, nagyon szeretném kipróbálni tanítványaimmal, mert úgy látom, hogy a játékos tanulásra mindig vevők a diákok.
Ön szerint egy tanárnak a tanításon túl milyen feladata van a diákokat érintően?
A jó pedagógus nemcsak tanít, hanem egy kicsit édesanya, kicsit barát, pszichológus, mentor és gyakran harcostárs. Kíváncsinak kell lenni – a tanítványainkra, mint emberekre. A vágyaikra, az álmaikra, az örömeikre, a sikereikre, a kudarcaikra. Időt kell szánni rájuk és rengeteg figyelmet. A tanítási óra 45 percig tart, de a valódi pedagógusi munka időben nem mérhető.
Pedagógusként mit tekint a legnagyobb sikerének?
A diákjaim sikerét. Hihetetlen örömet szerez egy-egy tanítványom versenyeredménye, a felnőttként elért szakmai sikereik, és legfőképpen az, amikor évek múltán is megkeresnek, beszámolnak az életük alakulásáról. Ilyenkor érzem azt, hogy valamit jól csináltam…
Melyek a tanári pálya legnehezebb pillanatai?
Rossz jegyet adni. Kölcsönös kudarc ez – diáké, tanáré egyaránt – és ennyi év után is nehéz megélni. Valószínűleg ezért is keresem folyamatosan az új módszereket, mert szeretném elérni, hogy egyszer minden diákomnak jó jegyet adhassak…
Hogyan reagálhat egy tanár a kínos helyzetre?
Kínos helyzete válogatja. De azt gondolom, a humor sok helyzetet megold!