A Középsuli.hu ismét megrendezi Az Év tanára pályázatát, melyben megválasztjuk a 2016-os év legjobb tanárát. Ti beküldtétek nekünk kedvenc tanáraitokat, mi pedig kiküldtünk nekik egy kérdéssort. A válaszok alapján szakértőinkkel együtt kiválasztottuk azokat a tanárokat, akiket az elkövetkező napokban bemutatunk nektek. Idén először a Bethlen Gábor Alapkezelővel együttműködve határon túli magyar pedagógusokat is jelöltek különböző pedagógus szervezetek. Velük is készítettünk interjúkat, s a válaszok alapján közülük is kiválasztottuk a legjobbakat. Közülük lesz lehetőségetek megszavazni a 2016-os év tanárát!
Név: Búrány Ágnes
Iskola: Közgazdasági-kereskedelmi Iskola Zenta
Szak: közgazdasági szaktantárgyak tanára
Mi motiválta, hogy a tanári pályát válassza? Mennyi ideje tanít?
Mint friss közgazdász diplomával rendelkező személy, nem szerepelt terveim között a tanári pálya. De amikor megkaptam a lehetőséget 2008-ban a tanári munkára, nagyon gyorsan megszerettem ezt az érdekes, állandóan változó és kihívásokkal teli hivatást. Az elsődleges motiváció maga a megélhetés volt, de már nagyon rövid idő alatt rájöttem, hogy ezt a munkát könnyű megszeretni. Ma így 9 év után nem tudnám magam el más munkahelyen.
Milyen módszereket tart a legmegfelelőbbnek és melyeket alkalmazza az órákon?
Az első és a legfontosabb, hogy órákon nem diktálok, hanem az anyagot prezentálom és állandó kérdésekkel próbálom fenntartani a tananyag iránt az érdeklődést a diákok körében. A tantárgyaim olyanok, hogy a csoport munkát megkövetelik, tehát a csoportmunkák nem rendkívüli események, hanem állandó tanítási eszközök. Felmérem a diákok kapacitását és próbálok többféle nehézségű feladatokkal készülni gyakorló óráimra, hogy mindenki figyelme le legyen kötve.
Mennyire tartja fontosnak a jó tanár-diák viszonyt?
A jó tanár-diák viszony alap egy sikeres és hatékony óra levezetéséhez. Meg kell találni az arany középutat, hogy a kellő fegyelem mellett a diákok szabadnak érezzék magukat az órán. Tudják, hogy bármikor kérdezhetnek, kapnak segítséget. Megkövetelem azt,hogy tanuljanak, de mindenben segítek hogy a tanulást könnyen menjen nekik. Fontos a kölcsönös tisztelet és az is, hogy minden kérdésre tudjam a választ ☺ Maximalista vagyok és az a legnagyobb öröm, ha látom, hogy diákjaim is a maximumra törekednek.
A jövőben milyen változtatásokat szeretne véghez vinni? ( továbbképzések, módszertani változások stb.)
Bővíteni szeretném szakmai tudásom, hogy minél szélesebb körű képet tudjak a diákoknak nyújtani az adott közgazdasági területről.
Ön szerint egy tanárnak a tanításon túl milyen feladata van a diákokat érintően?
A tanárnak nem csak tanítania kell, hanem nevelnie is. Meg kell látni a diákokban a gyermeket, a tanulót, a lányt a fiút. Minden egyes személyhez külön kell alkalmazkodni, úgy hogy kialakuljon a tanár és diák közti bizalom.
Pedagógusként mit tekint a legnagyobb sikerének?
Amikor felkeltem a diákok figyelmét és ösztönzésem a plusz aktivitásokra érdeklődésre talál. A legnagyobb érdem a jó jegyek mellett, az ha a diák érdeklődik és kérdez a tananyagról, jelentkezik a versenyekre. Valamint, ha olyan tudást segítek nekik megszerezni a négy év alatt, amit a valódi életben is fel tudnak használni. A legnagyobb siker, ha emlékeznek rám és arra,hogy mit tanítottam, miután befejezték az iskolát
Melyek a tanári pálya legnehezebb pillanatai?
Egy osztályfőnöknek a legnehezebb kivezetni egy osztályt, de nem az adminisztráció miatt, hanem mert a diákok könnyen az ember szívéhez nőnek.
Hogyan reagálhat egy tanár a kínos helyzetre?
Egy igazi pedagógiai kérdés ☺ Higgadtan és megfelelően, hogy se a tanár se a diák ne sérüljön a helyzet során. Egy pillanat alatt kell, mérlegelni és dönteni arról, mi is a legjobb megoldás a kínos helyzetre. Van amikor a szigor, de van amikor a humor segít a probléma megoldásában.