Év tanára pályázati interjú – határon túl

Rovat

Megosztás

A Középsuli.hu ismét megrendezi Az Év tanára pályázatát, melyben megválasztjuk a 2016-os év legjobb tanárát. Ti beküldtétek nekünk kedvenc tanáraitokat, mi pedig kiküldtünk nekik egy kérdéssort. A válaszok alapján szakértőinkkel együtt kiválasztottuk azokat a tanárokat, akiket az elkövetkező napokban bemutatunk nektek. Idén először a Bethlen Gábor Alapkezelővel együttműködve határon túli magyar pedagógusokat is jelöltek különböző pedagógus szervezetek. Velük is készítettünk interjúkat, s a válaszok alapján közülük is kiválasztottuk a legjobbakat. Közülük lesz lehetőségetek megszavazni a 2016-os év tanárát!

 

Név: Unger Enikő

 

Iskola: Marosvásárhelyi Mihai Eminescu Pedagógiai Szaklíceum és Művészeti Szaklíceum

 

Szak: földrajz
Mi motiválta, hogy a tanári pályát válassza? Mennyi ideje tanít?

Az első kérdésre az immár klasszikussá vált történettel válaszolok: szüleim tanárok voltak. Édesapám néhány év után pályát váltott, ám édesanyám a katedráról vonult nyugdíjba, negyvenkét tanév elteltével. Ez persze csak a kezdeti szikra volt, mely tízévesen eléggé megégetett ahhoz, hogy nyomai soha el ne múljanak. Érdekes módon választásomat nem pedagógus szüleim biztatásának, sokkal inkább az ő személyes példájuknak és különösen édesanyám hivatás iránti elkötelezettségének köszönhetem. A katedrán ezidáig eltöltött 23 év olyannyira összerázott az iskolával, hogy életemet tanévekben mérem.
Milyen módszereket tart a legmegfelelőbbnek és melyeket alkalmazza az órákon?

Céltól és gyerekanyagtól függően bármelyik jöhet. Fontos, hogy a klasszikus és modern módszerek egyensúlyban legyenek, és biztosítsák a folyamatos tanár-diák párbeszédet.

 

Mennyire tartja fontosnak a jó tanár-diák viszonyt?

Alapvetőnek tartom. Megjegyzem, hogy eme jó viszony kialakítása és fenntartása a jelenlegi oktatási rendszerben kész művészet, ám korántsem lehetetlen. Meggyőződésem, hogy a jó kapcsolat alapja a tisztelet, törődés, megértés, empátia, ugyanakkor a kitartó, következetes munka valamint az elvhűség. Távol áll tőlem a túlzott engedékenység és a populizmus. Szülői tapasztalataimat sikeresen kamatoztattam a diákjaimmal való jó kapcsolat kialakításában.
A jövőben milyen változtatásokat szeretne véghez vinni? ( továbbképzések, módszertani változások stb.)

Óráimon szeretnék még több teret biztosítani a csoportmunkának valamint az interdiszciplináris projekteknek.
Ön szerint egy tanárnak a tanításon túl milyen feladata van a diákokat érintően?

Tanítás mellett természetesen nevelnie kell, ám a kettőt nem választanám szét. Támaszt, segítséget nyújtani a rászoruló diákoknak erkölcsi kötelességünknek tekintem.

 

Pedagógusként mit tekint a legnagyobb sikerének?

A több év elteltével kapott pozitív visszajelzéseket, elismerő szavakat volt diákjaimtól és azok családjától. Levelek, magánüzenetek, emlékalbumokba írt bejegyzések formájában gondosan őrzöm őket a rosszabb napokra. Jóleső érzés számomra, ha egykori diákjaim akár személyesen, akár telefonon felkeresnek, vagy ha iskolai látogatásuk során az órákra bekérezkednek.

 

Melyek a tanári pálya legnehezebb pillanatai?

Egyrészt a szakmai kudarcok elviselése, melyekért önmagunkat (is) okoljuk. Előfordult például, hogy egyik-másik diákomat nem sikerült kellőképpen motiválni vagy kezdetben nem találtam meg a szót egy osztályközösséggel, amely hétről-hétre hűvösen fogadott. Továbbá nehéz ellenállni a rosszul értelmezett demokráciára épített rendszer szorításának, mely olykor a nevelés alapelveit is feledni látszik.  

 

Hogyan reagálhat egy tanár a kínos helyzetre?

Sokféleképpen, ám legtöbbször a humor segít át ezeken.

Ha végeztél a cikkel, nézz bele legújabb epizódunkba!

Ha tetszett a cikk, oszd meg másokkal is!

Kövess minket!

67,000RajongóLike
165,000KövetőKövess be
162,400KövetőKövess be
360,000FeliratkozóFeliratkozás

Legfrissebb

Insta