Legutóbb beszámoltunk arról, milyen körülmények között készülnek különböző világmárkák ruhadarabjai, most ehhez kapcsolódóan megtudhatjátok, mi is pontosan a Fair Trade mozgalom és hogyan alakult ki.
A fogalom pontos és leginkább elfogadott definícióját a FINE– Az Alternatív Kereskedelem Nemzetközi Szövetsége- hálózata alkotta meg 1944-ben.:
,,A méltányos kereskedelem a nemzetközi árucsere szokásos felfogásától eltérő megközelítés. Kereskedelmi partnerséget jelent, amely a hátrányos helyzetű termelők számára hivatott a fenntartható fejlődést előmozdítani elsősorban jobb kereskedelmi feltételek biztosításával, valamint a fejlett országokban folyó szemléletformáló kampányokkal.”
Kialakulása:
Az első kezdeményezések már a második világháború utáni időszakra tehetők, az észak-amerikai vallásos szervezetek-Ten Thousand Village- körében. Kézműves termékeket vásároltak közvetlenül a Puerto Rico-i termelőktől ezzel segítve őket és megélhetésüket. Az első olyan bolt, amely méltányos kereskedelemből származó termékeket árult 1958-ban nyílt meg az USA-ban.
A mozgalom legkorábbi európai megjelenése körülbelül az ’50-es évek második felére tehető, amikor az Oxfam-UK kínai menekültek által készült kézműves termékeket kezdett árulni. Nem sokkal később, 1964-ben létrejött az első Fair Trade szervezet, Hollandiában 1967-ben párhuzamosan zajlottak hasonló törekvések és megalakult egy import szervezet. Hollandia azonban nem csak ezzel hívta fel magára a figyelmet, hanem azzal is, hogy az ott élő harmadik világbeli csoportok nádcukrot árultak ilyen felirattal: ,,ha nádcukrot veszel, esélyt adsz a szegény országokban élő embereknek a fejlődésre.”
Miután a mozgalom egyre inkább kezdett kiszélesedni,1969-ben megnyílt az első Third World Shop. Ez és azt ezt követő hasonló boltok nagy szerepet játszanak a különböző kampányokban, és céljuk a mai napig aktívan elősegíteni a szemléletformálást.
Milyen termékekről van szó pontosan?
A kávé volt az első, amit 1973-ban a hollandiai szervezet importál, majd ez a skála gyorsan bővülni kezdett: ma már magába foglalja a teát, kakaót, cukrot, bort, gyümölcslevet, mogyorót, fűszereket, rizst, stb. Az élelmiszerek lehetővé teszik a fair trade szervezetek számára, hogy olyan új piacokon jelenjenek meg, mint a szupermarketek és a bioboltok, ami a 21. század eleji forgalmat tekintve bíztató arányokat mutat, de még csekély mértékben van jelen.
Mik is a pontos célok valójában?
A kereskedők és a helyi termelők méltányos együttműködésükhöz elengedhetetlenül, hosszútávú szerződéseket kötnek, melynek lényege:
– a termelők biztos jövedelmének és jól-lététének növekedése,
– hosszú távú kereskedelmi kapcsolatok fenntartása,
– hátrányos helyzetű termelők, például nők és bennszülöttek fejlődési esélyeinek növelése,
– védekezés gyermekek kizsákmányolása ellen,
– a fogyasztók tudatosságának növelése a nemzetközi kereskedelem kistermelőket sújtó káros következményeiről, annak érdekében, hogy vásárlóerejüket jó célok érdekében használhassák,
– emberi jogok védelmezése a társadalmi igazságosság, a környezetbarát tevékenységek, valamint a gazdasági biztonság előmozdításával.
Az első fair trade boltok konferenciája 1984-ben volt, majd még rengeteg követte, és tíz évvel később megalakult a NEWS! ( Network of European World Shops), aminek lényege , hogy irányítja az európai kampányokat és motiválja a tapasztalat – és információszerzést. 1996-ban volt az első Európai Fair Trade Nap, és május második szombatja lett a mozgalom hivatalos ünnepnapja
Itt van például egy remek motivációs videó három évvel ezelőttről:
https://www.youtube.com/watch?v=J60mvcp_Q_E
Érdekesség: Az első magyarországi bolt 2006 decemberében nyílt Budapesten, az évek során pedig szépen terjeszkedett . A mai helyzetről pedig itt mindig friss információt kaphatsz!
források: humanamagazin.eu, tudatosvasarlo.hu