Hogyan készült a Red Bull Pilvaker?

Rovat

Megosztás

Takács Ákossal már beszélgettem arról, hogyan lehet befutni egy szép karriert és rálépni az elképzelések megvalósításának útjára. A most következő interjúból megtudhatjátok, hogyan is készült a Red Bull Pilvaker!

Mesélj egy kicsit a munkádról a Red Bull-nál!

2010-11-től kulturális menedzserként kezdtem dolgozni a cégnél. A világon szerintem nagyon kevés cégnek van kulturális marketing részlege, ami magába foglalja a zenei marketinget, táncot és a kortárs művészetet is, de 90%-ban a zenei marketinget jelenti. Az volt a feladatom, hogy a zenét, mint eszközt marketingcélra használjam ki. A szívem csücske volt, a barátaim is ebben a közegben tevékenykednek, szerencsére egyből akadt kihez fordulni, akit be tudtam venni a csapatba.

Hogyan lehet összeegyeztetni egy nemzeti ünnepet egy nemzetközi energiaital gyártóval?

Javasolják az egyes országok leányvállalatainak, hogy ötleteljenek, az adott országban mivel lehet foglalkozni, és az én agyam mindig azon pörgött, hogy hogyan lehetne összehozni a zenét a kultúrával.

Az egész kezdeményezés a Red Bull Liszt Remix-szel indult, a zeneszerző születésének 200. évfordulója alkalmából. A koncepció az volt, hogy négy teljesen különböző stílusú, de népszerű zenekar újraértelmezte Liszt Ferenc leghíresebb műveit. Iszonyatosan szerették az emberek, és rengeteg fiatalhoz eljutott, hogy Liszt év van, akik egyébként könnyen lehet, hogy nem találkoztak volna az információval. Akkor rájöttem, hogy ezzel a vonallal érdemes foglalkozni, hiszen olyan kulturális örökségünk van, amire vétek nem emlékezni.

Hogyan született meg a Red Bull Pilvaker ötlete?

Ezerszer ott volt már a fejemben Petőfi, hogy milyen dallamosan írt, vagy, hogy Radnóti milyen fantasztikusan faragta a rímeket, kb. csak zenét kéne alátenni. Aztán egyszer arra jutottam, hogy akkor rappeljünk Petőfit! Emlékszem, a főnököm nem értette, ez hogyan lehetne jó. Majd kidolgoztam a tervet, és elfogadta. Athénban is prezentálnom kellett a Red Bull 2012-es üzleti tervét, benne az eseménnyel. 23 éves voltam ekkor, hozzávetőleg 20 ország és a nemzetközi főnököm, Patrick elé álltam ki előadni a Pilvakerről.

Milyen érzés volt ilyen fiatalon, ekkora felelősséggel a válladon kiállni, hogy képviseld az ötletedet?

Vicces volt, főleg mert nálam szinte mindenki 10 évvel idősebb, és tapasztaltabb is volt. Ilyen fiatalon én voltam az első a világon ebben a pozícióban, Patrick pedig az első perctől bizalmat szavazott nekem. Ez óriási önbizalmat adott.

pilvslid

Tehát az irány jónak bizonyult. Már a Red Bull Pilvaker ötletével álltál ki Athénban?

Athénban senki sem hozott lokál releváns ötletet, majd jöttem én, aki hármat is vittem. A Red Bull Pilvaker Anyám tyúkjaként indult, mert akkor még csak Petőfi versek voltak benne. Elkezdtem a prezentációmat, és Patrick mondta, hogy használjam nyugodtan a Google-t, mert csak egyetlen egy kép volt a prezimben Petőfiről. Beírtam a nevet, és megjelent a képtalálatoknál a kokárda. És hirtelen arcon csapott a nagy felismerés: „Úristen, erre nem is gondoltam, hogy a forradalom, a szavak forradalma” – és akkor gyorsan leírtam a füzetembe a gondolataimat. Mondtam Patricknek, hogy még átalakul egy kicsit az ötlet. Óriási tapsot kapott a prezentációm, jöttek a kollégák, hogy milyen jó, hogy mi itt Magyarországon ilyeneken gondolkozunk. Kölcsönkérték a prezimet, hogy ők is ötletelhessenek.

Az eddigi Red Bull Pilvaker eseményekkel elégedett vagy? Olyanok voltak, amilyennek megálmodtad őket?

Nekem a Pilvaker életem legmegfoghatatlanabb projektje, amihez valaha közöm volt, pedig már évek óta dolgozom rajta. Azért, mert ez egy egyveleg, nem sorolhatjuk egy konkrét műfajba sem. Mindig van hova fejleszteni és miből tanulni. Minden Pilvaker után úgy kelek fel, hogy írok egy 1 oldalas hibalistát. 🙂

Hogy jött a név?

Ahhoz semmi közöm, a kreatív ügynökségünk találta ki. Az első variáció a Red Bull Raplika volt. Nagyon aranyosak, mert a Pilvakerben szabad kezet kapok tőlük, de alapvetően együtt ötletelünk.

Mi zajlott a kulisszák mögött? Hogyan készült a Pilvaker?

Fogalmam nem volt, hogy kezdjek neki, és akkor elkezdtem felhívni a zenész ismerősöket, hogy ki mit szól ehhez. Rengetegen mondogatták, hogy nem fog összejönni, de azért megkerestem azokat, akik szerint működőképes lenne a dolog. Fluor például a legelső pillanattól támogatta, pedig az elsőben benne sem volt. És akkor összeültünk, ott volt még Diaz, a DSP zenekar, Wolfie, Eckü és Saiid.

Együtt találtátok ki a produkció felépítését?

Együtt ötleteltünk, például azon, hogy inkább prózai vagy inkább zenei irányba vigyük el a produkciót. Azzal tisztában voltunk, hogy mit várunk el az előadástól, de minden évben tanulunk, fejlesztjük, keressük a helyét. Idén például elvittük egy kicsit koncertszerű irányba, azt szerettük volna, hogy a katarzis zenei katarzis legyen, és a végén érkezzünk el a tisztelgéshez.

A zenészek is osztoznak az ügy iránti elhivatottságodban?

Mindenki nagyon együtt van, a próbák pedig hihetetlen hangulatban teltek, óriási szeretet van ebben. Ezek a kemény gengszter rapper csávók, mint a kis kölyökmacskák, olyanok – mindegyik precíz, alkalmazkodó, segítőkész, és igyekeznek a lehető legjobban odatenni magukat a hónapokig tartó munkafolyamatban, legyen szó dalírásról, klipforgatásról vagy magáról az eseményről. 38 embert kellett mozgatni a színpadon, és soha semmi gond nem merült fel. Ez nem azért van, mert a katonaságnál szocializálódtak akár ők, akár a stáb, hanem mert ilyen szeretettel és tisztelettel viseltetünk mindannyian a produkció iránt.

Van magasztosabb célja a Red Bull Pilvakernek? 

3 dolgot szeretnék a Red Bull Pilvakerrel elérni. 1. Edukálni 2. Tisztelegni és megemlékezni 3. Szórakoztatni. Hiába látjuk, milyen reklámértéke volt az eseménynek, jóleső érzés az, hogy a gyerekek emiatt megtanulnak egy verset. Rengeteg olyan kommentet kapunk, hogy „ha így tanították volna, akkor ezt régen tudnám” vagy „tegnap feleltem belőle, köszi, hogy felraktátok, így könnyebben megtanultam”. Állítólag van olyan iskola, ahol az irodalom peremterületei témakörben érettségi tételnek választottak Pilvaker-feldolgozásokat.

Elég komoly edukációs értéket képviseltek. Van utóélete a törekvésnek a Red Bull Pilvaker után?

Az MC-ket visszahívják a régi gimnáziumaikba, hogy tartsanak előadást. Egyszer egy anyuka írt, hogy megnézték az előadást, otthon TV-ben is, és ennek hatására a gyereke életében először kinyitott egy verseskötetet, és nem is tudja, hogy hálálja meg. Ezek olyan feed back-ek nekünk, akik szeretjük, és hiszünk abban, amit csinálunk, amelyekkel egyetlen statisztikai adat sem kelhet versenyre.

„Ez a projekt nem csak az enyém, hanem minden résztvevőé, mert mindannyiunk szívügye. Ezt másképp nem is lehet csinálni.”

 

Red Bull Pilvaker
Te könnyebben tanulod a verseket a Pilvaker módszerrel?

 

kép: kultography.blog.hu

Ha végeztél a cikkel, nézz bele legújabb epizódunkba!

Ha tetszett a cikk, oszd meg másokkal is!

Kövess minket!

75,534RajongóLike
173,768KövetőKövess be
143,000KövetőKövess be
347,000FeliratkozóFeliratkozás

Legfrissebb

Insta