A Black Friday nem katasztrófa a pénztárcának, ha kontrolláljuk az agyhullámainkat – állítják egy új tudományág képviselői, akik gyakorlati tanácsokat is adnak ehhez.
50%-os leértékelés! Csak a mai napon! Sok vásárló ezt hallva annyira beindul, hogy rengeteg mindent megvesz, amire tulajdonképp semmi szüksége sincs. A vásárlási mánia épp olyan szenvedélybetegség lehet mint az alkoholizmus vagy a kábítószerfogyasztás. A BBC összeállításában erre figyelmeztetnek a tudósok, akik egy új tudományt művelnek- írja a Globoport.hu.
A neuromarketing a jövő tudománya?
Nem racionális, hanem érzelmi alapon döntünk sokszor a vásárlás során – ez derül ki a Buffalo-i állami egyetem kutatásaiból. A tudósok immár nem kérdőíveket elemeznek, hanem az agyhullámokat vizsgálják. A vásárlás folyamata ugyanis nem annyira racionális, mint inkább ösztönös folyamat. A dopamin termelése az, ami hatalmas örömöt okoz sikeres vásárlás esetén. Csakhogy a csúcspontot majdnem minden esetben követi a mélypont. A kiábrándulás. Milyen hülye voltam! Gyakori a bűntudat. Miért vettem megint valamit, amire egyáltalán nem volt szükségem?
Hogy védekezzünk a vásárlási szenvedély ellen?
1. Az árat csak legutoljára nézzük meg!
Ne annak alapján döntsünk, hogy valami milyen olcsó. Azt döntsük el: kell-e nekünk a szóbanforgó termék?
2. Halasszuk el a vásárlást!
Meglátni és megszeretni egy pillanat műve – ezt gyakran mondják, főleg a női vásárlók. Csakhogy ez a döntés érzelmi alapon születik. Jobb otthon racionálisan végig gondolni: mit akarok venni és miért? Csak utána kérdezzük meg magunkat: mennyiért?
3. Ne versenyezzünk!
Mindig van, aki nálunk ügyesebb abban, hogy olcsóbban vásárol meg jobb minőségű árut. Ebben a versengésben csakis veszíthetünk.
4. Ha lehet, akkor ne vásároljunk az interneten!
Csak különleges dolgokat keressünk ott. Ha ugyanis elragad a vásárlási szenvedély a számítógép előtt, akkor senki sem tudja hatékonyan kontrollálni azt.
5. Ha már megvettük az árut, akkor legyünk vele elégedettek!
Ne legyen bűntudatunk. Ha ugyanis elkerüljük a vásárlás utáni mélypontot, akkor nem tör elő a vágy, hogy újra a csúcsra jussunk.
Ezt tanácsolják az új tudomány, a marketing és pszichiátria összevonásából keletkezett neuromarketing szakértői. Akik persze nemcsak a vásárlóknak, de az eladóknak is jó tanácsokkal szolgálnak, hiszen ők is a piacról élnek …