Ki ne szeretne jegymentes bizonyítványt? Az észak-németországi Kielben a jövő évtől valamennyi általános iskola lemond a hatfokozatú jegyrendszerről.
Németország legészakibb szövetségi tartományában, Schleswig-Holsteinban elkészült a terv az új értékelési módszerről. A tanároknak több, mint 35 kritériumból álló véleményrendszer segítségével kell értékelniük a diákokat. Ebben talán a legújszerűbb és legérdekesebb, hogy a szakmai ismereteken túl, egyéb kompetenciákra is hangsúly kerül. Ilyen például az egyéni és a csapatmunka szervezettsége, a módszerek alkalmazásának képessége, az önállóság mértéke, a konfliktuskezelő képesség, az elkötelezettség, és a koncentrációs képesség. Minden kritériumhoz öt fokozat tartozik, ezek elnevezései: biztos, túlnyomórészt biztos, részben biztos, túlnyomórészt bizonytalan, bizonytalan.
A tárgyi tudás visszakérdezését is több szegmensre bontották. A nyelvi kompetenciát értékelik hallásértés, szövegértés, helyes szóhasználat, és helyesírás szempontjából is. (Ez különösen hasznos, hiszen a nyelvvizsgákon is ezek alapján történik az értékelés.) A matematikában külön értékelik a méréseket, a számolási műveleteket és minden egyes témakört. A környezetismereten belül különösen nagy hangsúlyt fektetnek a hazai ismeretekre, illetve arra, miként tudnak a diákok új anyagokat gyűjteni, és ezeket a régebben megszerzett tudáshoz kapcsolni.
Ami a készségtantárgyakat illeti, a testnevelésen belül is külön értékelik a labda- és csapatjátékokat, a futást és a fizikai terhelhetőséget. Így többet nem kapnak rossz jegyet, akik esetleg gyengébb fizikummal rendelkeznek, ellenben tehetséges csapatjátékosok. A zeneórákon két alapvető kritérium a befogadóképesség, és a zene előállításának képessége (éneklés, ritmusérzék). Így a gyengébb hallással rendelkezőknek is van lehetőségük például zeneelméletből bizonyítani. Hasonlóképpen szegmentáltan értékeltek az egyéb művészeti órák, mint a rajz, textilmunkák és egyéb kézműves foglalkozások.
Az új értékelési módszer hatékonysága egyre több német iskolát győz meg róla, hogy felsőbb osztályokban se használjanak jegyrendszert. Pedig ez értelemszerűen sokkal több munkát és odafigyelést követel a pedagógusoktól. A diákok azonban nem küszködnek többet hasgörccsel a bizonyítvány kiosztásakor, illetve a szülők dorgáló szavaitól sem kell annyira tartaniuk. Egyszerű számjegyek helyett ezentúl olyan megjegyzések szerepelnek majd a bizonyítványok végén, mint: „előrelépés figyelhető meg a teljesítményben”, vagy „egyre kevesebb a bizonytalanság a tárgyi tudásban”.