Ezt nézed:  / Hírek / Suli / Közeledik a szóbeli érettségi – Hogyan tanulj személyre szabottan? – TESZT

Közeledik a szóbeli érettségi – Hogyan tanulj személyre szabottan? – TESZT

Közelednek a szóbeli érettségik, és sokan talán most szembesülsz először azzal, milyen nehéz egyszerre nagy mennyiségű tudnivalót elsajátítani. Itt az ideje annak, hogy olyan fogásokat alkalmazz, amelyek hatékonyabbá tehetik a tanulást számodra. Sorozatunk első részében találsz egy tesztet, amely segít eldönteni, látás, hallás vagy mozgás segítségével tanulsz a legkönnyebben. További cikkeinkben konkrét tippeket olvashatsz, hogyan érdemes feldolgoznod a tananyagot, attól függően mely észlelési csatornát használod leginkább a tanulás során.

A tananyaggal többféle formában találkozunk: olvassuk a táblán vagy a tankönyvben, az órán még halljuk is. Amikor olvasunk, vizuális úton jut el hozzánk az információ, amikor a tanári magyarázatot hallgatjuk, auditív tapasztalatunk van. Mindannyiunk különbözünk arra nézve, melyik észlelési csatornát részesítjük előnyben az információ befogadásakor. Ennek alapján megkülönböztethetünk hallás után, dominánsan látással, illetve tapintással, mozgással tanulókat. Bármi is legyen rád leginkább jellemző, a leghatékonyabbak mindenki számára azok a módszerek, amelyek több észlelési módot is működtetnek (például a gondolattérképpel feldolgozott információt valakinek „felmondjuk”.)

Te alapvetően hogyan dolgozod fel az információt? Látás, hallás, vagy mozgás segítségével? Töltsd ki a tesztet, és ismerd meg magad ebből a szempontból! Hatékonyabban tudsz tanulni, ha eleve olyan módszerekkel próbálkozol, amelyek számodra a legkedvezőbbek.

Kérdőív

Adj minden állításnak egy értéket 0-tól 5-ig az alapján, mennyire igaz Rád!

0 = egyáltalán nem igaz, 5 = tökéletesen igaz

1. Jobban emlékszem a mondanivalójára, ha látom a beszélőt. V

2. Vonzanak a rikító színek. V

3. Szívesen hallgatok felolvasást. A

4. Nehezemre esik néhány percnél tovább egy helyben maradni. K

5. Álmodozásnak tűnik, amikor valamiről képet akarok alkotni magamban. V

6. Könnyebben emlékszem, ha hallhatóan kimondom a megjegyezni valót. A

7. Úgy tudok megjegyezni valamit, ha újra és újra elmesélem magamban. A

8. Sokat segítenek nekem az ábrák, képek, grafikonok. V

9. Az eseménydús könyveket olvasom szívesen. K

10. A testem valamelyik része mindig mozgásban van. K

11. Az, hogy hangosan kimondok egy problémát, segít a megoldásban. A

12. Szeretek kisebb tárgyakkal játszani, amikor figyelek, tanulok. K

13. A grafikonokat, ábrákat nehezen tudom megérteni. A

14. Sokkal jobban megértek bármit, ha felrajzolják, felírják nekem. V

15. Ha beszélek, erőteljesen gesztikulálok. K

 

Add össze egyenként az A, K és V pontokat! A jellemzők összesítve:

Auditív (Halláson alapuló)A

Kinesztetikus (Mozgásos) K

Vizuális (Látáson alapuló) V

A három szám aránya mutatja, hogy melyik észlelési csatornát részesíted leginkább előnyben.

(teszt forrása: megtanitalakangolul.blog.hu )

 

Vizuális

Aki vizuálisan dolgozza fel legkönnyebben az információt, szívesen készít grafikonokat, ábrákat, emeli ki a szöveget szövegkiemelővel. A tanulnivaló vizuális megjelenítése könnyíti a tanulást. A legtöbben ebbe a csoportba tartozunk.

Auditív

Akinek a hallás az elsődleges információfeldolgozása, az szívesen mondja fel a leckét valakinek. Sokat beszél, mert hangosan kell gondolkoznia. Segítenek neki a különböző tanulást segítő hanganyagok, és a közös munka is – ha neki kell társainak elmagyarázni valamit.

Mozgásos tanulás

Aki ebbe a csoportba tartozik általában élvezi a tárgyakkal való foglalatoskodást, a fizikai tevékenységet. Általában szívesebben próbál rögtön összerakni egy tárgyat, mintsem elolvassa előbb a használati utasítát. Célszerű, ha „tárggyá” tudja változtatni magának a tananyagot sz ilyen alkatú tanuló. Például szókártyákat ír, kiszínezi a fontos ismereteket.

Kép forrása:www.sold.org.au