Különleges körkamerás felvétellel nyújtanak valódi koncertélményt Török Tilláék

Rovat

Megosztás

Török Tilla zenekara egy igazi családi és baráti vállalkozás, mely tökéletesen példázza, milyen erő is rejlik egy-egy ilyen összefogásban. Ráadásul a zenekar tagjai már gyermekkoruk óta a zene bűvkörében élnek, így a tehetség és az elszántság találkozásából tényleg csak valami igazán jó sülhetett ki.

A zenekar életre hívója, a multiinstrumentalista Török Tilla Zentán született és már gyermekkora óta a népdal és a népzene szeretetét szívta magába. Felnőve a budapesti Liszt Ferenc Zeneművészeti Egyetemen szerzett előadóművészi és mesterdiplomát népi hegedű szakon, emellett játszik kobzon és tilinkán, de a közönség énekesnői kvalitásairól is ismerheti.

A Junior Príma díjas előadóművész úgy gondolja: „A magyar népdalokat, népzenét nemcsak azért létszükséglet ismerni, mert a mienk, hanem mert lelki honvédelmünk alapját képezik, a bennük megfogalmazott több ezer éves letisztult gondolatok, érzések.”

Ezen gondolatmenet nyomán alkotta meg zenekarát, melynek célja nem kevesebb mint a magyar népzene változatos állandóságát közvetíteni és egyesíti korunk hangzásvilágát a sztyeppei népek zenéjének ősi erejével. Koncertjeiken a magyar- és sztyeppei népek népzenéjéből táplálkozó elemi erő ötvöződik a jelenkor dinamizmusával, mindez magasszintű zenei érzékkel összehangolva.

A zenekart kezdetben a három testvér, Török Tilla (hegedű, ének, koboz, tilinka), Török Flóra (hegedű, ének, dob, esőbot, ütőgardon) és Török Dancsó Ádám (furulyák, kaval, tilinka, citera, doromb) alkotta. Hozzájuk csatlakozott aztán Cseh István (gitár), Fánczi Gábor (bőgő, basszusgitár) és Mohai Dávid (dobok, ütő).

Különböző formációikban már többször turnéztak az Amerikai Egyesült Államokban (Török Testvérek 2010, 2016, 2017), Kanadában (Török testvérek, 2016) és Európa szerte Németországban (Junior Prima díjazottak turnéja, 2013) illetve Norvégiában (A Zeneakadémia növendékei, 2015), Hollandiában (Holdviola, 2016), Angliában (Tillys, 2012).

2015-ben pedig egyedüli magyar előadóként képviselték hazánkat Közép-Ázsia legnagyobb folk-és kortárszenei fesztiválján a „The Spirit of Tengri”-n, Kazahsztánban, ahova azóta is minden évben meghívják őket.

Bemutatkozó albumuk első videoklipje „Határtalanság” címmel 2016 őszén készült el. A kazah fellépés sikere ihlette saját produkciójának létrejöttét, melynek első lemeze 2018 elején látott napvilágot “Napkeletről (Where the Sun is rising)” címmel.

A formáció legújabb dala, az ÖVES. A felvételhez egy rendhagyó videóklip is társul, melyet egy 360 fokos kamerával rögzítettek. A különleges felvételi mód a látványon és a kísérletezőkedven túl sokkal komolyabb üzenettel is bír, de erről majd egy kicsit később mesélünk. Előbb arról beszéljünk, mi is az az ÖVES?

Az öves a moldvai csángó magyarok közt ismert archaikus körtánc. Szorosan egymás övébe kapaszkodva, lélegzetvételszerű, pulzáló mozdulatokkal, teljesen átszellemülve táncolnak körbe. A zene pedig csak ráerősít erre a közös lüktetésre, így a tánc, a közösség és a zene ereje valami egészen különleges, ősi erőt közvetít, melyen keresztül a táncolók az extázisig fokozódó közösségi erőben kapcsolódnak egymáshoz. Egyfajta varázslás-szertatásként is értelmezhetjük mindezt, mely az energiákat becsavarja, helyére állítja a dolgok menetét.

A zenekar nem hiába választotta ezt az ősi táncot, s annak hatalmas közösségépítő erejét daluk alapjául. Mint elmondták: „A járványhelyzet újraformálta az életünket. Az elején még vicces volt megannyi kihívással szembenézni, aztán egyre inkább ráébredtünk, hogy egyetlen út van, a megerősödést kitűzni célul. A lehetetlenben létezni. Kapaszkodót pedig a hagyományból merítve a zene ad számunkra, mely évezredeken át tartotta az emberekben a hitet minden körülmények között.”

És most eljutottunk oda, hogy választ kapjunk, miért is született meg a körkamerás videó ötlete. Török Tilláék – sok már zenésszel egyetértésben – azt érzik, hogy a zenekar lételeme a közönséggel való személyes kapcsolódás. Koncertek híján ez azonban nem tud megvalósulni, így a zenekar úgy döntött, megpróbálja a lehetetlent, és ha csak virtuálisan is ugyan, de megpróbálnak egyfajta közönségélményt szerezni az embereknek.

A képernyőn keresztül valóra vált koncertélmény célja pedig egy olyan érzés megteremtése, mintha a hallgató egyazon vizuális térben lenne a zenekarral és „betekintést nyer a zenével átitatott érzések mélységébe.”

Tilláék úgy érzik, hogy „most, amikor a legnagyobb szükségünk van a kapcsolódásra, ezzel a videóklippel szeretnénk erősíteni az emberekben a kitartást és a hitet.”

A felvételeket Erdinç Tunçbilek készítette (Barlangi Márk segítségével), a smink Szabó Júlia keze munkáját dicséri. A helyszín egy budapesti fotóstúdió (Madison), a felvételek szervezésében Tóth Áron volt a zenekar segítségére.

Főkép: Facebook

A cikk a Nemzeti Kulturális Alap támogatásával készült.

Ha végeztél a cikkel, nézz bele legújabb epizódunkba!

Ha tetszett a cikk, oszd meg másokkal is!

Kövess minket!

75,534RajongóLike
173,768KövetőKövess be
143,000KövetőKövess be
347,000FeliratkozóFeliratkozás

Legfrissebb

Insta