Idén a Than Károly Ökoiskolában került megrendezésre a Tiszta Városok nevű rendezvény, mely nagy sikert aratott a diákok körében. Te, aki nem odajársz, tudod-e, hogy mi az, hogy Ökoiskola? Mit csinálnak ott a tanárok, és mit a dákok? Egyáltalán mit lehet tanulni ott? – Ezekre a kérdésekre, és persze másokra válaszolt nekünk Varga Katalin, az iskola rajz – és médiatanára, aki nem mellesleg a Tiszta városok rendezvényt is szervezte.
- Miért ökoiskola a Than Károly?
Azért ökoiskola mert, a tanítási órák és a tanórán kívüli foglalkozások egy része a környezettudatos gondolkodásra nevelés jegyében valósul meg. Főként a szakközépben és a szakiskolai részen vannak környezetvédelemmel foglalkozó szakok. Ezeken a szakokon talaj-, víz-, levegő és zaj és méréseket is végeznek, valamint erdei iskolában is hasznosíthatják tudásukat. Szelektív hulladékgyűjtés van nálunk, és az iskolai irodák megkapták a zöld iroda címet, mivel minimális ökológiai lábnyomot hagynak. Környezetvédelmi vetélkedőket is tartunk, év végén pedig jutalomban részesül a nyertes osztály. Mivel ökoiskola vagyunk, a folyosón van hal, gőte, teknős, és a kutyám, mint terápiás kutya segíti a közös munkát az osztályokkal.
- Rendészeti osztály is van az iskolában. Erről mesélnél nekem?
Igen van rendészeti szakközépiskolai osztály is az iskolában. Itt a tanulók szakmai elméleti órákon megismerkednek a fegyveres szervek és vagyonvédelemmel, jogi és közigazgatási ismereteket szereznek, a speciális gyakorlat keretében fizikai erőnlét fejlesztés valósul meg, megismerik az önvédelem alapjait és némi fegyvertechnikai és lövészeti alapismeretekre tesznek szert, a BRFK lőterén.
A tanulókat elsősorban a katonai, rendőrségi pálya iránti érdeklődés, elkötelezettség motiválja. Sok tanuló önkéntes tevékenységet folytat a katasztrófavédelemnél, fogyasztóvédelemnél.
- Mesélnél többi osztályról is?
Környezetvédelem-vízgazdálkodás szakmacsoportos osztályokban a tanulók a környezetvédelmi alapismeretek elsajátításával ökológiai, természetvédelmi ismereteiket alapozzák meg. Megismerik Magyarország természeti és környezeti adottságait, a hazai környezetvédelem és vízgazdálkodás folyamatait, a globális környezet problémáit és azok mérséklésének lehetőségeit. A szakmai gyakorlatok egy része korszerűen felszerelt laboratóriumokban, valamint a természeti környezetben a talaj-, a víz, a levegő-, a zajszennyezés vizsgálatával valósul meg. A katonasuli program keretében a szabad órakeret terhére a gyerekek tanulnak honvédelmi-katonai ismereteket, valamint önvédelmet. A Magyar Honvédség Vitéz Szurmay Sándor Budapest Helyőrség Dandár segítségével számos honvédelmi-katonai programon, mint kihelyezett alaki foglalkozás, logisztikai napon, katonai egészségügyi napon vesznek részt a tanulók. Érettségi vizsga letétele után a tanulók egy év alatt környezetvédelmi technikusi végzettséget szerezhetnek.
Vegyipari szakmacsoportos osztályokban a diákok megismerkednek a méréstechnikai műszerek kezelésével, elsajátítják a mintavétel, a minta előkészítésének és kiértékelésének alapjait, megismerik a gépészeti témakörök jellemzőit működését és összefüggéseit. A szakmai gyakorlatok korszerűen felszerelt laboratóriumokban valósulnak meg. A katonasuli program keretében a szabad órakeret terhére a gyerekek tanulnak honvédelmi-katonai ismereteket, valamint önvédelmet, hasonlóan, mint a környezetvédelem-vízgazdálkodás szakmacsoportnál.
Kifutó jelleggel vannak még gimnáziumi osztályaink, amelyek a honvédelmi- és belügyi-rendészeti orientációjú oktatásokban részesülnek, számos a – fentiekben említett – Katonasuli programban, versenyeken eredményesen részt vesznek.
- Ha jól tudom, az iskolátokban van három éves szakiskolai képzés is?
Igen. A környezetvédelem-vízgazdálkodás szakmacsoportban a víz- és csatornamű kezelő szakmát tanuló gyerekek megismerkednek a környezet- és természet védelem mellett a vízgazdálkodás – vízműkezelés gépészeti műszaki területeivel, amit a fürdő-, vízmű üzemeltetés és csatornamű kezelés területén hasznosíthatnak.A vegyipari szakmacsoportban műanyag feldolgozó és Formacikk-gyártó szakmák esetében a tanulók heti 3 napot a PEMÜ Műanyagipari ZRT Solymári telephelyén töltenek gyakorlaton tanulói szerződésekkel. Megismerkednek a mindennapjaink során használt műanyag termékek gyártásával, amelyek az újrafelhasználhatóságuk növekedése miatt egyre népszerűbb, mint pl. autóalkatrészek, konyhai eszközök, irodaszerek.
Az informatika szakmacsoportban számítógép szerelő és karbantartónak tanuló gyerekek korszerű gyakorló helyen sajátítják el a számítógéprendszer hibáinak felismerését, a hibák elhárításának szerelésének ismereteit.
- Más esetleg?
A szakiskolások középiskolájába az esti és levelező tagozaton a szakmai vizsgával rendelkezők érettségi vizsgára való felkészítése valósul meg ebben az iskolatípusban. A szakmai vizsga letételét követően a tanuló két év alatt középiskolában készülhet fel az érettségi vizsgára.
Környezetvédelem-vízgazdálkodás szakmacsoportban érettségi bizonyítvánnyal rendelkező tanulók számára környezetvédelmi technikus képzés is elérhető, itt hulladékgazdálkodó végzettséget szerezhet a tanuló 1 év alatt, ha rendelkezik a beszámításhoz szükséges előképzettséggel.
- Jól hallottam, hogy te rendezvényszervezéssel is foglalkozol?
Minden tanárnak megvan a feladata, hogy mit csinál a tanévben az iskolában. Körülbelül 120 pedagógus tanít az iskolában, és majdnem 1400 diák tanul itt. Általában a dekorálásokat a rajzos tanár kapja meg, és bizonyos rendezvényeknél be kell segíteni a kollégák munkájába is.
Minden évben a Nyitott kapuk rendezvénysorozatunk egy kiválasztott téma-szlogen keretében valósul meg. Erre a gyerekekkel már szeptembertől kezdünk készülni a rajzórákon, illetve szakkör keretein belül. Ilyen volt például 2014-ben Titkok, tények, mítoszok, 2013-ban Gondold újra, 2012-ben A tehetség nem ismer határokat, 2011-ben 5+1 nap alatt a világkörül.
- A Tiszta városok napját te kaptad meg, ha jól tudom. Milyen volt a háttérben dolgozni a rendezvényen?
Először nem tudtuk pontosan, hogyan valósítjuk meg a rendezvényt, mert féltünk attól, hogy a gyerekek lelkesedése nagyobb, minthogy elkezdjenek dolgozni. A díjak bemutatásával kezdtük a felvezetést, ezek általában motiválóak, mert valóban szép díjakat lehet kapni. A rajzóra keretein belül ruhatervezés volt a program. Szakkörön sok tanuló bent maradt délután dolgozni a remekművén. Majdnem minden osztályból 1-2 ember jelentkezett, így készült el összesen 37 ruha.
- Kellett segíteni nekik az ötleteknél?
Saját ötletekkel álltak elő, egy két kiigazítást kellett adni, maximum még a megvalósításban segítettünk néhány jó tanáccsal. Először ebben a témában végeztünk kutatást a neten. A diákok tervei változatosak, készült fiú és lány ruha is. Nem láttam minden ruhát egyben, mert volt, aki ma reggelre készült el az utolsó simításokkal. Majdnem minden ruha különbözik egymástól.
Foto: kozelben.hu, than.hu