Egy egyetemi kutatásból kiderült, hogy a nyers valóságnak beállított fotók egy része már manipulált.
Az Instagramot több, mint 1 milliárd ember használja havonta, azt pedig senkinek nem kell bemutatni, hogy a képmegosztóra általában a legjobban sikerült fotók kerülnek fel a legtöbbünknél. Ennek eredménye, hogy a szürke hétköznapoknak nyoma sincs az Instán. A képeken filterekkel és képszerkesztő programokkal lehet javítani – ez különösen a szelfiknél tud nagy eredményeket elérni.
Vannak viszont, akik mindezek ellenére a nyers valóságot részesítik előnyben, és a #nofilter hashtaget használva jelzik is a követőiknek, hogy ők bizony nem nyúltak hozzá a képekhez. Ezt a jelenséget vizsgálta meg a University of Windsor Kanadában. Az egyetemi kutatás leleplezte:
a #nofilter egy hazugság.
A Psychology Today beszámolója szerint a kutatók 18.000 Insta fotót elemeztek, amiket a #nofilter hashtaggel láttak el a feltöltőik. Ezek 12 százaléka már filterezett fotó volt. Ebből arra következtettek, hogy a felhasználók így próbálják meggyőzni a közönségüket: ők filter nélkül egyszerre természetesek és tökéletesek. Csakhogy ez hazugság, mivel már hozzányúltak a képekhez, mielőtt feltöltötték volna azokat. 18.000 fotó esetében nem tűnik soknak a 12 százalék, de a mostani #nofilter-es 250 millió Instaposzt esetében ez már 30 millió hamis #nofilter fotót jelent a képmegosztón.
Felesleges tehát bedőlni a hashtageknek és irigykedni mások tökéletes külsejére, hiszen senki sem tökéletes. A különbség annyi, hogy van, aki még az őszinteséget is hazugsággal próbálja helyettesíteni a like-okért cserébe. Ha Te úgy érzed, hogy folyamatosan másokhoz hasonlítod magad az Insta miatt, tarts egy kis szünetet. A saját fotóknál pedig szintén tarts önvizsgálatot: mit akarsz másoknak mutatni? Magadat vagy egy filterezett verziót?