Diósi Lászlóval, az OTP Bank Romania vezárigazgatójával beszélgettünk arról, hogyan segíti a pénzintézet a romániai fiatalok pénzügyi edukációját. Az interjúból kiderül többek között az is, hogy a magyarországi OTP Fáy András Alapítvánnyal összefogva az OTP Bank Románia oktatási alapítványa, az Oktatáshoz való jog Alapítvány egy ERASMUS + projekt keretei között tananyagot fejleszt a két ország fiataljainak munkaerő-piaci lehetőségeinek növelésére.
1: A romániai fiatalok mennyiben vannak tisztában a pénzügyi alapfogalmakkal?
Az alapfogalmakat értik, felismerik a diákok: a hitel, hitelkártya, személyi kölcsön, bank, bankszámla, olyan fogalmak, amelyek egyáltalán nem idegenek számukra. Mindez jó alapot képez részletes, alapos, figyelmes és nem utoló sorban játékos oktatásukhoz. A tréningek során a diákok alapfogalmakból álló tudása bővül egyéb olyan elemekkel is, amelyek szükségesek és hasznosak a banki fogalmak és termékek használata során. A fiatalok többek között megtudhatják, mit jelent a kockázatvállalás, a tervezés, a megtakarítás.
2: Egy pénzintézetnek mennyiben feladata a pénzügyi edukáció?
Fontos feladata, küldetése, társadalmi felelősségvállalási projektjeinek egyik legfontosabbika a pénzügyi edukáció. Kiemelten fontos küldetésünk ilyen formában is kapcsolatot tartani a helyi közösségekkel, ezáltal is hoszzú távú, bizalmon alapuló kapcsolatot kialakítani.
3: Jellemző a romániai fiatalok körében a banki szolgáltatások igénybevétele?
Számos diák áll már kapcsolatban valamilyen formában pénzügyi intézményekkel. Közvetett formában legtöbbször a szülők révén. A fiatalok szorgalmazzák, hogy személyes kapcsolatba kerüljenek pénzügyi intézményekkel, természetesen a tervek és a motiváció a legtöbbször megtakarítási jellegű, vagy éppen kölcsönt szeretnének felvenni.
4: Van különbség a romániai román és magyar fiatalok pénzügyi attitűdje között?
Eltekintve a makró jellegű különbségektől, a hasonlóságok kiválóan tükröznek közös generációs jellemzőket. Egyaránt kiváncsiak és érdeklődőek pénzügyi tudnivalók iránt, hasonlóan kedvelik az OTP Bank oktatási programjai által teremtett interaktív és praktikus tapasztalatokat nyújtó környezetet.
5: Milyen jellegű együttműködés van a magyarországi és a romániai O.K. Oktatási Központ között?
A két intézmény szorosan együttműködik. A romániai alapítvány hathatósan támaszkodik az O.K. Oktatási Központ szakmai útmutatására és támogatására.
6: Felmerült, hogy a Román Nemzeti Bank is felkarolja a pénzügyi edukáció ügyét. Elkezdődött ez a munka? Az O.K. Oktatási Központ mennyiben vesz részt ebben a folyamatban?
A Román Nemzeti Bank intézményesen foglalkozik a pénzügyi edukáció ügyével, számos példában mutatkozik ez meg. 2015 júniusában, az Oktatáshoz való jog Alapítvány szakmai látogatáson járt az O.K. Oktatási Központ budapesti központjában, és a Román Nemzeti Bank is részt vett ezen a találkozón.
7: Az Olvasáshoz való jog kampányuk is az iskolás korosztályt szólítja meg. Felmerült esetleg a kampány magyarországi adaptálásának ötlete?
A kampány egy korábbi, igen kedves CSR (vállalati társadalmi felelősségvállalási) projektünk volt. A kampány célkitűzése szerint a romániai hátrányos helyzetű vidéki iskolákat segítette könyvadományokkal. Nem feltétlenül helyes a múlt idő használata, a pénzügyi edukációs projektek keretei között szakembereink rendszeresen meglátogatják, és a korábbi projektben részt vevő diákokat, iskolákat, intézményeket, így továbbra is dolgozva az együttműködésen.
8: Az OTP Fáy András Alapítvány immár több éve segíti a magyarországi fiatalokat abban, hogy tudatos felnőtté váljanak és boldog, sikeres életet élhessenek. Ez a segítség nemcsak a pénzügyi, gazdasági, gazdálkodási kérdésekről való gondolkodásuk, szemléletük formálásában nyilvánul meg, hanem a tudatos életpálya- és karriertervezéshez nyújtott támogatásban is. Romániában mit várnak a fiatalok a saját jövőjüktől, saját képességeiktől, mennyire tudatosan választanak pályát? Van-e az Oktatáshoz való jog Alapítványnak e témához kapcsolódó kezdeményezése?
Az OTP Fáy András Alapítvány és az Oktatáshoz való jog Alapítvány egy közös (2 éves) projektet indított 2015 szeptemberében, melynek középpontjában éppen ez a kérdés áll: egy olyan, külön általános iskolásoknak és külön középiskolásoknak szóló, interaktív, inspiráló és szórakoztató tananyag kifejlesztése, mely új, középtávú megoldást nyújt a fiatalok korai iskolaelhagyásának csökkentésére és a mai fiatalok (a jövő generáció) munkaerő-piaci lehetőségeinek növelésére. A CareerProgramme – Going beyond borders című, 2014-2-HU02-KA205-000502 számú, a két alapítvány stratégiai partnerségében megvalósuló ERASMUS+ projekt keretében kidolgozásra kerülő ún. KarrierProgramnak a célja ugyanis a fiatalok önismeretének növelése, és a számukra megfelelő karrierlehetőségek felkutatása. E program segítségével a diákok képesek lesznek beazonosítani, milyen szakma áll hozzájuk legközelebb képességeiknek és egyéb kompetenciáiknak megfelelően.
Magyarországon már megkezdődött a KarrierProgram kidolgozása, mellyel párhuzamosan Romániában jelenleg is folyik egy kutatás arról, hogyan gondolkodnak a jövőjükről a romániai fiatalok. A későbbiekben e kutatás eredményeihez igazítva adaptálni fogjuk a romániai társadalmi, kulturális és gazdasági környezetre a magyarországi fiatalokra kidolgozott KarrierProgramot, és természetesen le is fordítjuk román nyelvre. Ezt követően pedig bevezetésre kerül mind Magyarországon, mind Romániában a legmodernebb oktatási technológiák alkalmazásával fejlesztett, O.K. módszerre épülő, innovatív oktatási anyag.