Két 8. osztályos srác egy kis kutatás után egy pirotechnikai készülék megalkotását tűzte ki célul. Hogy miért?
Egy kutatási programban, a KGYTK –ban (Kutató Gyerekek Tudományos Konferenciája) való részvétel miatt. Ez egy verseny 10-14 éveseknek, amelyben a témák sokfélék lehetnek, a kérdés, hogy mi az a konkrét érdekesség, ami annyira kíváncsivá tette az illetőt, hogy minden részletet tudni akar róla.
Néhány példa a 2013-as és a 2014-es helyezést elért pályamunkák témáiból:
– Pirotechnikai készülék (Bogdán Ákos Légler Dominik, 8. osztály, 2014)
– A robotépítés alapjai (Hüse Marcell, 5. osztály, 2013)
– Az elsősegélynyújtás oktatásának fontossága az általános iskolában (Ballagó Benjámin 6. osztály, 2013)
– Az iskolámba járó cigány és nem cigány tanulók festményeinek összehasonlítása különféle vizuális dominanciák mentén (Csiszár Péter, 8. osztály, 2013)
– Tanárok diákszemmel – avagy a sármelléki diákok véleménye az ideális pedagógusról (Gosztonyi Zoltán – Jager Dávid 7. osztály, 2014)
– A kutyám ugatásának megfigyelése – Egyértelmű a gyerekek számára a kutyaugatás mondanivalója? (Horváth Bence 4.osztály, 2014)
Hogy is van ez?
Ez úgy történik, hogy a tehetséggondozás keretén belül az órák alatt is és az órákon kívül is foglalkoznak a gyerekek tudományos, művészi és társadalmi témákkal, bármivel, ami őket érdekli.
Ezután lehetőség van egy versenyen való részvételre, aminek feltétele, hogy az őket érdeklő témákba komolyabban is beleássák magukat. Ezt a feladatot természetesen nem egyedül végzik, egy felkészítő pedagógus segíti a munkájukat. Az elkészült pályamunkákkal neveznek a versenyzők, és a nyertesek közül sokan részt vehetnek a középiskolásoknak kiírt TUDOK (Tudományos Diákkörök Országos Konfereenciája) versenyen is!
Általános iskolások a középsulisok kategóriájában… Menő nem?
Képzeljétek el, hogy egy 10 vagy 14 éves gyerek érdeklődik, hogy hogy kell robotot építeni. Vagy a tegyük fel, kíváncsi, hogy a komolyzene milyen hatással van dubstep-re, vagy mondjuk szívesen utána nézne, milyen képességek kellenek ahhoz, hogy egy 8 éves gyerek tudjon motorozni….határ a csillagos ég! Ezek után elkezdi a kutató munkát, és TÉNYLEG kideríti, amit akar. Hát nem zseniális? De.
Gondoljatok bele, hogy egy ilyen utána járás közben mennyi mindenre jön rá, milyen sok új embert ismer meg…ezért is van az, hogy ezek a gyerekek akár a középiskolások tudás és tapasztalatszintjét is elérik bizonyos szempontból.
Ha érdekel a kutatás, járj utána!
A KGYTK-ról bővebben itt olvashatsz, mondjuk, ha van általános iskolás tesód/haverod, ismerősöd…
A TUDOK-ról bővebben itt, mondjuk, ha Te is érdeklődsz valami iránt, és szívesen kikutatnád a részleteit.
Ha pedig valamiben tehetségesnek érzed magad, és tájékozódnál lehetőségekről, akkor: www. tehetseg.hu/fiatalok
Kép: reddit.com