Iskolai stresszoldó gyakorlatok bevezetését szorgalmazzák pszichológusok.
Mi a stressz?
A stressz eredetileg a szervezetnek az ingerekre adott nem specifikus válaszát jelölő orvosi szakkifejezés volt. Mai értelmében azonban jelentése nagyjából „folyamatos feszültség” vagy „tartós idegesség”, mely rendszerint egy vagy több állandó negatív ingerre adott tartós válaszreakció a szervezet részéről. A tartósan fennálló stressz akár komoly egészségkárosodást eredményezhet, mivel gyengíti a szervezet ellenállóképességét.
A feszültséget mindenkiben más tudja föloldani, de vannak azért praktikák, amik univerzálisan működnek. A legfontosabb talán az, hogy ne legyünk egyedül, tehát az úgynevezett társas támogatás. Az az ember, akinek sok társas kapcsolata van, tovább él, és kevésbé valószínű, hogy stresszel kapcsolatos betegség támadja meg. A barátok és a család számos módon jelentenek támaszt. Önértékelésünket védi. Felvilágosításokat és tanácsokat adnak, társaságot nyújtanak, és elvonják figyelmünket a szorongásról. Továbbá sokat segíthet a sport és a relaxáció, illetve vannak olyan helyzetek is, amikor természetgyógyászati úton vagy legrosszabb esetben gyógyszeresen kezeik a stresszt. Ahhoz, hogy ne jusson el idáig egy magyar oktatában résztvevő diák, a gyengébb stresszoldási gyakorlatokat szeretnék bevezetni.
Stresszoldó gyakorlatok?
Bagdy Emőke klinikai szakpszichológus az M1 vasárnapi műsorában azt mondta, “végre” a szülők is felismerték a szorongás csökkentésére kitalált alternatív torna szükségességét. Meglátása szerint a gyermekeknek mind a mozgás, mind a nyugalom alapvetően fontos, és meg kell őket tanítani ezekre. Utóbbira, a befelé irányuló figyelemre ugyanakkor kisebb hangsúly jut a nevelésben – tette hozzá. Boronyai Zoltán, a Magyar Diáksport Szövetség senior szakértője arról beszélt, hogy bármely iskolai órán bevethetőek a stresszoldó gyakorlatok, a testnevelésórák azonban különösen alkalmasak erre. Úgy fogalmazott: a szorongáscsökkentő torna meglepően jó hatást gyakorol a gyermekekre.