A KÖKI Terminál második emeleti aulájában most nem csak a megszokott márkák termékeivel találkozhattatok, ugyanis a Junior Achievement ismét megrendezte a Diákvállalkozások Versenyét. Ezúttal 17 középiskolás és általános iskolás csapat mutatta be termékeit a KÖKI vásárlóinak és a szakmai zsűrinek. Ezen a versenyen azonban nem csupán a karkötők, bögrék, húsvéti díszek minőségét díjazták. Fontos szempont volt az értékelésnél a kreativitás, a talpraesettség, de marketing tudásra is szükség volt.
Szilágyi Orsolya, a Junior Achievement munkatársa és a verseny szervezője elárulta nekünk, hogy a Diákvállalkozások nemzetközi porondon is népszerű programját 1993-ban indította el Magyarországon a szervezet. A kezdeményezés különlegessége, hogy a középiskolás és általános iskolás diákok nem pusztán tanulnak a vállalkozásokról, hanem maguk is létrehoznak egyet, így első kézből tapasztalják meg az önálló üzlet kiépítésének örömeit, nehézségeit. A versenynek és a Diákvállalkozások programnak fontos szerepe van a részt vevő diákok pénzügyi nevelésében, hiánypótló a kezdeményezés. A magyar sulikban sajnos ez a tudásanyag egyelőre nem szerepel önálló tantárgyként.
Szeptemberben alapítják meg a diákok vállalkozásaikat, és májusig foglalkoznak a projekttel. Nagy segítség az a diákoknak, hogy időközben megtanulják, milyen csoportosan dolgozni, elosztani a felelősséget megismerik a gazdasági élet alapfogalmait, a marketing funkcióját. A versenyzők munkáját egy mentor segíti, aki általában egy közgazdász végzettségű pedagógus, vagy egy üzletember. A Junior Achievement minden mentort felkészít a diákvállalkozások segítésének különleges feladatára.
Minden évben kétszer Budapesten országos versenyt rendeznek a fiatal vállalkozóknak. Azok, akik részt vettek a programban, ilyenkor árusíthatják a termékeiket, és egy szakmai zsűri előtt is megmérettetnek. A szakemberek figyelték a marketing tevékenységet, a stand szépségét, a logó és az egyenruha eredetiségét, az eladó ügyességét és rátermettségét.
Mivel a Diákvállalkozások versenye egy nemzetközi kezdeményezés része, ezért a bátor középiskolás diákoknak van lehetőségük kilépni a nemzetközi porondra is. Májusban került megrendezésre a verseny hazai fordulója, amelyen a részt vevőknek szigorúan három percben kell prezentálniuk az üzleti tervüket és a portékájukat. A versenyzőkre vár egy angol nyelvű interjú is. Ráadásképpen angolul és magyarul is üzleti terveket és kimutatásokat várnak a szervezők. Tavaly a budapesti Alternatív Közgazdasági Gimnázium csapata szerepelt remekül ezen a versenyen régi hanglemezekből készült tárgyaival.
A Középsuli stábja megegyezett abban, hogy mi is örültünk volna annak, ha részt tudunk venni ilyen programon középiskolás éveinkben. 🙂
Íme, az idei verseny két nyertese!
Legjobb diákvállalkozás: IPM (Szegedi Tömörkény István Gimnázium és Művészeti Szakközépiskola)
„Nagyon bizakodtunk, hogy helyezést fogunk elérni, és sikerült is! Nagyon boldogok vagyunk, hogy megkaptuk ezt a különleges elismerést”– mondta Czakó Petra, a Szegedi Tömörkény István Gimnázium és Művészeti Szakközépiskola diákja.
Legjobb logó: Cool (Alternatív Közgazdasági Gimnázium)
„Nem is számítottunk rá, hogy pont ebben a kategóriában nyernénk, hiszen egy héttel ezelőtt még azon gondolkodtunk, mit kéne megváltoztatni rajta. Ettől függetlenül sok munkánk van ebben is, és örülünk neki, hogy elnyerte a zsűri tetszését” – mondta Kosztka Zsuzsi, az Alternatív Közgazdasági Gimnázium tanulója.