Ezen a héten a pécsi Városközponti Általános Iskola és Alapfokú Művészeti Iskola biológia- és tornatanára, Russay Olivér lett a hét tanára cím nyertese. A testnevelés mellett kérdeztem őt arról is, hogy vajon hogyan készít fel az általános iskola a középiskolára, illetve mi módon segítheti egy általános iskolai tanár diákjai szellemi fejlődését.
Ön a biológia mellett testnevelést is tanít, ami manapság több diáknak nem a legkedveltebb tantárgya. Gond van a magyar testnevelés-oktatás módszereivel, vagy a gyerekek lusták?
A gyerekek alapvetően nem lusták, sőt. Életkorukból fakadóan mozgékonyak, aktívak, és pont erre kell alapozni, amikor oktatunk. Nagyon sajnálatos , ha valaki ezt a magától értetődő mozgásvágyat letöri, és nem kielégíti. Én mindig azt tartom szem előtt, hogy az adott tananyagot minél lelkesebben sajátítsák el diákjaim , és ez igaz a biológiára is. Színesen kell tanítani. Vallom, hogy csak akkor lehet sikeres az oktatás-nevelés folyamata, ha a diákokkal együtt tanulunk, nem nekik tanítunk. Régóta ismert, hogy az egyoldalú ismeretátadás a múlté. Aktivizálni, motiválni kell a diákokat, önállóvá kell nevelni őket, és én ezt teszem minden pillanatban. A testnevelés is akkor sikeres, ha tanítványaim megtalálják a számukra hosszú évekig sikereket adó sportágat, ami megalapozza az egész életre szóló mozgás élményét.
Büszkén látom, hogy iskolám tanítványainak 50%-a jelenleg is egyesületben sportol. Természetesen ez nem megy magától, rengeteg szakággal ápolunk szoros kapcsolatot. Eljönnek és bemutatják sportágaikat a kosarasok, teniszezők súlyemelők, tollaslabdázók, vívók , és még sorolhatnám. Ami pedig a legszebb, sokszor volt tanítványaim köszönnek vissza, mint edzők, hogy volt iskolájukból vigyenek sportolni, versenyezni vágyó gyerekeket. Mindenkinek lehetőséget kell biztosítani arra, hogy a személyiségének, alkatának legmegfelelőbb sportágat válassza, ahol a legtöbb sikerélményt érheti el. Természetesen a mindennapos testnevelés óriási felelősséget rak a testnevelőkre, hogy jól sáfárkodjanak ezzel a megnövekedett óraszámmal és a hiányos infrastruktúra ellenére is hasznosan és eredményesen végezzék munkájukat. Mi is visszük diákjainkat uszodába, korcsolyapályára , tollascsarnokba.
Ön mi alapján választotta ki, hogy mely tantárgyakat szeretne tanítani élete során?
Az, hogy tanár leszek, már általános iskolában világossá vált számomra, mert szüleim pedagógusként dolgoztak. Mondhatnám, hogy a testnevelés adott volt, mert édesapám testnevelőként dolgozott Nagykanizsán, és most a nevét viseli a városi sportcsarnok. A név kötelez, így munkámban mindig a maximumra törekszem.
Osztályfőnökként milyen plusz teendői, terhei vannak?
Az adminisztráció természetes többletmunkát ad , de ez csak porszem a temérdek feladat között. Kezdem azzal, hogy minden örömmel és bánattal engem keresnek meg a diákjaim, de a kollégáim is hozzám jönnek az osztállyal kapcsolatban. Tudom a jegyeiket, ha rontanak buzdítom, ha javítanak, dicsérem őket. Figyelmeztetem őket a közelgő matekdogára, de lobbizok a kollégánál , ha csak egy pont hiányzik az ötöshöz. Megnézem a rajzaikat, vagy a technikán alkotott repülőiket. Fárasztó, de egyben hálás feladat, hogy bíznak bennem a gyerekek és szüleik. A bizalom megszerzése, és megtartása a legnagyobb kihívás is osztályfőnöki munkám során.
Mi egy tanár legfontosabb feladata az általános iskolában?
Szerintem szét kell választani az alsó és felső tagozatot. Az óvodából beérkező lurkóknak gondoskodó, meleg, megértő családias légkört biztosító nevelőkre van szükségük. Az én alsós párom, akiktől én kapom az osztályokat pont ilyen. Azonosak az értékrendjeink, így az átmenet is zökkenőmentes a felső tagozatba való belépéskor. Nálam az önállóságra nevelés az egyik legfontosabb, legyen szó házi feladatról vagy sportolásról. Második az érdeklődés felkeltése, hiszen egy érdeklődő diák már önállón utánaolvas, keres, kutat, tanul. És jön a harmadik, a sikerélményhez juttatás, mert egy sikeres diák szívesen végzi a feladatait , és akarja is az újabb sikerélményt, amiért már önmaga is kész teljesíteni. A mi feladatunk pedig rengeteg dicsérettel és pozitív megerősítéssel jó úton tartani személyiségfejlődésüket.
Hogyan segíthet egy általános iskolai osztályfőnök kiválasztani az osztály diákjainak nyolcadikban azt, hogy mely középiskolákat vegye számításba a továbbtanulás szempontjából? Mit tanácsol ilyenkor?
Nyolcadikban már késő. Én már most hetedikben hívtam szakembereket az osztályomhoz. A pszichológus személyiségteszttel világított rá, milyen beállítottságúak a gyerekek, illetve pályaválasztási szakemberek tartottak osztályfőnöki órát az iskolarendszerekről, a tervezett változásokról. Különböző foglalkozást űző szülők beszámolóit várjuk munkájukról. Egyéni érdeklődéseket is ki kell szolgálni. Jellemző, hogy minden követ meg kell mozgatni a felvilágosítás érdekében. Egyik diákom ügyesen, versenyszerűen focizik , és hivatásának tekinti, hogy profi labdarúgó legyen. Hozzá hívtam egy játékos menedzsert, aki megnézte a játékát , majd beszélt arról, hogy milyen rögös út vezet a profivá válás felé, és,hogy milyen fontos a jó tanulmányi eredmény és a nyelvek magas szintű használata.
Hogyan segíthet egy tanár egy diák szellemi fejlődésében?
Érdeklődővé kell tenni a diákokat, mert csak akkor marad meg a tudás hosszú távon , ha tett érte . Ha szülőknek vagy nekem tanulna, az csak felületes és rövid eredményt hozna. El kell érni, hogy ráébredjen, Neki mit jelent a tanulás, a tudás. A biológia szenzációs lehetőséget ad erre , mert a gyerekek alapvetően kíváncsiak a természetre, a környezetükre. Nekünk csak csepegtetnünk kell az ismereteket, hogy Ők azt kiegészítsék, olvassanak, nézzenek, lássanak.
Mennyit ad hozzá egy tanár ahhoz, hogy milyen értékrendje lesz a kisdiáknak felnőtt emberként? Mennyiben határozza meg a diák szellemi fejlődését?
Csak remélni tudjuk, hogy felnőtt életükre is megmaradnak az általunk képviselt értékek. Ha élményeken keresztül oktatunk, talán elérhetjük, hogy a döntéseiket később is meghatározzák tapasztalásaik. Példát kell állítanunk, hiszen sokszor a családdal kell versenyeznünk, ami ne titkoljuk, szinte lehetetlen.
Riport a képességek próbáján résztvevő Pécs Mezőszél Általános Iskola felkészítő tanárával és tanulóival
https://www.youtube.com/watch?v=90L71LxxB3E