Finnország oktatási rendszere a legjobbak közé tartozik, most pedig egy igazán újító ötlettel álltak elő: az iskolákban megszűnnek a tantárgyak, és a témákra lebontott oktatásnak engednek teret.
Finnország radikális oktatási reformra készül, aminek értelmében a tantárgyakat leváltanák a témák. A módszert a fővárosban már két évvel ezelőtt elkezdték fokozatosan bevezetni a felsőbb tagozatokban a tizenhat éves diákok körében, az ország többi részén pedig az iskoláknak évente egyszer, néhány hétig kell a ”jelenség-alapú oktatás” – ahogy azt a finnek nevezik – vagy a téma szerinti oktatás szerint tanítaniuk. Az északi ország évek óta a legsikeresebb oktatási rendszert tudhatja magáénak, mind írás-olvasás és számolni tudásban, mind műveltség tekintetében.
A reformot a modern társadalom és a gazdaság igényeihez való alkalmazkodás indokolta. “Másfajta oktatásra van szükségünk ahhoz, hogy felkészítsük az embereket a munkára. A mai fiatalok számítógépes ismeretei nagyon fejlettek, olyan változtatásokat kell bevezetnünk az oktatás terén, ami igazodik a gazdaság és a modern társadalom igényeihez” – véli Pasi Silander, Helsinki fejlesztési vezetője.
Milyen lehet az élet egy olyan iskolában, ahol nincsenek tantárgyak? Melyek azok a “témák”, amelyek köré az órai munkát szervezik?A szakképzésben résztvevő diákok például felvehetnek ”éttermi szolgáltatások” órát is, amin többek között érintenék a matematika, idegen nyelvek (a külföldi vendégek kiszolgálásának érdekében), írásbeli és kommunikációs készségek elemeit is. A tudományosabb területek iránt érdeklődő tanulók pedig tantárgyak keresztezésével sajátíthatnának el olyan témákat, mint az Európai Unió, ami magába foglalná a gazdaság, az érintett országok történelmét, valamint nyelvi és földrajzi tudnivalókat is.
A tematikus rendszer bevezetése mellett más változások is várhatóak: nemcsak a tantárgyak ideje járt le, de véget vetnek annak a hagyományos tantermi elrendezésnek és órai menetnek is, amelyben a diákok sorokban ülve passzívan hallgatják a tanárokat arra várva, hogy felszólítsák őket. Az órák sokkal interaktívabbak lesznek, a diákok pedig együttműködőbbek, azáltal, hogy kisebb csoportokban dolgoznak, feladatokat oldanak meg kommunikációs készségeiket fejlesztve.
Mit szólnak a tervhez a tanárok, akik eddig egy-egy tantárgy specialistái voltak? Az oktatók 70%-a vett rész olyan képzésen, ahol a közös tanítás módszerét sajátíthatják el. Ilyenkor nem egy pedagógus irányítja az órai munkát, hanem több hagyományos tantárgy szakoktatója működik együtt az órai projektekben.