A fogyatékkal élő emberek is elvárják, hogy teljes jogú ügyfélként kezeljék őket ügyeik intézése közben, melynek legjobb módja a személyes odafigyelés, a türelem és az empátia, derült ki tegnap az OTP Bank rendhagyó nyílt napján.
Vajon tudnak-e táncolni a kerekesszékesek? Vajon használnak-e mobiltelefont a siket emberek? Vajon sikerül-e könnyen használni egy bankfiókot a sérült, mozgáskorlátozott ügyfeleknek? Erről is szólt az OTP Bank és a Kézenfogva Alapítvány nyílt napja a Fény utcai bankfiókban.
Volt, aki kerekesszékkel, volt, aki vakvezető kutyával vagy hallókészülékkel érkezett a nemrég tökéletesen megújult OTP fiókba a különleges bemutatóra. Nemcsak abban voltak közösek a meghívott résztvevők, hogy valamilyen fogyatékossággal élik az életüket, de abban is, hogy éppúgy használják a pénzügyi szolgáltatásokat, mint egészséges embertársaik. A különleges pénzügyi nyílt nap éppen azért viselte a Korlátok Nélkül címet, hogy a bevezetőben feltett kérdésekre minél természetesebb válasz legyen az igen.
Ahogy Kovács Gábor, az OTP Bank ügyvezető igazgató helyettese elmondta, a bankfiókok akadálymentesítésével kezdődött tíz évvel ezelőtt az a program, melyben a sérült ügyfelek pénzügyeinek intézésére tett vállalást a legnagyobb hazai lakossági pénzintézet. Az évek során – a KézenFogva Alapítvány bevonásával – mindez komplex rendszerré állt össze, melynek célja, hogy ne csak a megközelítés legyen akadálymentes, de a szolgáltatások minősége is a lehető legjobban alkalmazkodjon a fogyatékkal élők igényeihez. Ma már az OTP fiókok 90 százaléka akadálymentesített és a fejlesztések révén természetessé vált az észrevétlen figyelem filozófiája a sérült emberek felé.
Hogy mennyire élő ez az igény, azt mi sem mutatja jobban, mint az a tavalyi vizsgálat, melyről Fehér Miklós, az alapítvány munkatársa számolt be a meghívottaknak.
A fél évvel ezelőtt megújult Fény utcai fiók kialakításánál mindez valósággá vált. Egy egészséges ember számára szinte fel sem tűnik, de egy mozgáskorlátozott, vagy látás- vagy hallássérült embernek a cselekvés szabadságát és kényelmét jelenti a pultok magassága, a hangos információs rendszer, a jeltolmács, vagy az aláírás helyének nagysága egy banki papíron. A társadalmi felelősségvállalás program részeként itt indult a program és most, két év után volt mit megmutatni a vendégeknek. A meghívottak kerekesszékkel, fehér bottal, vakvezető kutyával járták be a bankfiókot, kipróbálva az új akadálymentesített tereket, az ügyfélbarát pultokat, a számukra kifejlesztett internetes felületeket és szolgáltatásokat. Közben pedig gyűltek az észrevételek, melyeket a KézenFogva Alapítvány önkéntes segítői vetettek papírra.
Kovács Gábor azt is kiemelte, hogy a környezet korlátok nélkülivé tétele mellett száznál több munkatárs vett részt önkéntes alapon jeltolmács tanfolyamon, érzékenyítő továbbképzésen, azért, hogy pontosan olyan észrevétlen, személyes figyelmet kapjanak a sérült ügyfelek, amely megkönnyíti számukra a banki ügyintézést, a pénzügyeik megoldását.
A program kötetlen hangulatát izgalmas játékok, ajándékok és természetesen sütemény és üdítő is megalapozta. Az est végén az OTP Fáy András Alapítvány O.K. központjának trénerei szórakoztató ízelítőt adtak a pénzügyeink kevésbé ismert oldaláról. Közös játékokkal, izgalmas kérdésekkel és különleges feladatokkal és persze személyes odafigyeléssel, empátiával. Sőt, még az is kiderült vajon a banki ügyintézők milyennek látják az ügyintéző pultot egy kerekesszékből. Mindenki számára tanulságos volt.