Épp most lett vége az X-Faktornak Tóth Andi győzelmével. Azt sugallhatják a nézettségi adatok, hogy jobb is, hogy véget ért a műsor, hiszen a konkurens csatornán működő Rising Star már-már veri őt látogatottságban.
Két tehetségkutató műsor, két különböző csatornán. Az évek óta egymással viaskodó kereskedelmi TV-ék újabbnál újabb ötletekkel, műsorokkal állnak elő, hogy bevonzzák a publikumot.
Emlékszünk még arra, amikor 2010-ben Friderikusz Sándor élő adásban hozta fel, hogy ejnye-bejnye, nem jó az úgy, hogy két tehetségkutató megy egy adásidő alatt? Akkor a Megasztár feláldozva magát átadta a szombati, tehetségkutatókra Magyarországon régen megszokott műsoridőt. Milyen bőkezű, mi? Persze az X-Faktor is visszaszólt: várják sok szeretettel Friderikuszt.
Persze az eddig fölényesen vezető X-Faktor korábban még azt a műsort is csúnyán elverte, na de most, hogy itt a Rising Star, talán kijelenthetjük, hogy meglett az új nagy kedvenc.
Na de még is mit tud az a show, ami megdönti azt, amit megdönthetetlennek hittek? Ez csupán hat nagyon egyszerű tényen alapszik.
1. Műsorvezetők
A műsorvezetők húzóerők. Ők azok, akikkel jóformán a kezdettől fogva propagálják az újonnan induló adásokat. Egy vagy két ember, akiket imádnak, szeretnek és egy kis túlzással élve máris hanyatt dőlnek a nézők a TV előtt.
A Rising Star két konferansziéja Ördög Nóra és Majoros Péter (Majka) évek óta nevettetik, siratják – vagy éppen felháborítják – az embereket. Hihetetlenül erős imázzsal és marketinggel rendelkeznek, megemlítve emellett azt, hogy iszonyú tehetséges mindkettőjük. Ráadásul Majka a humorával nem kis hangulatot teremt a színpadon – konkrétan szakadás, ami ott megy.
Mindketten a konkurens csatornától érkeztek és jutottak el oda, ahol most vannak. Ráadásul Ördög Nóra korábban az X-Faktor műsorvezetője is volt. Hm-hm. Ezen azért el lehet gondolkozni, hogy vajon miért?! Talán nem is a műsornak van ekkora népszerűsége, csak Ördög Nóra vitte a közönséget a szomszédcsatornához?
Azért az X-Faktor Istenes Bencéjéről se feledkezzünk meg. Elképesztően nagy egyéniség, jó sok munkával a háta mögött. Egyszerre vezet két műsort a csatornájánál. Humorból itt sem szenvedünk hiányt, sőt! Bence természetes lendülettel viszi végig az adásokat, ezért sem hiszem, hogy itt kéne keresni a bibit.
https://www.youtube.com/watch?v=5ei1bxccs2k
De vajon Istenes Bence át fog pártolni a konkurenciához?! És ha igen, mikor?
Tóth Gabiról pedig már ne is beszéljünk olyan sokat. Az énekesnő, akit a Megasztár segített hozzá ahhoz, hogy énekesnő lehessen, most az X-Faktor mentorszékében ül.
2. Zsűritagok (Mentorok – legalábbis az X-Faktorban így hívják őket)
A következők, akik még viszonylag az elsők között kerülnek nyilvánosságra az élő show adásaival kapcsolatban. Ha ügyesen választják ki őket, akár ez is viheti a prímet.
Nem fogom mind az őket a végletekig elemezni, ráadásul viszonylag vegyes ez a felvágott, de valahol mégsem. A megadott karaktertípusok így is betöltik a helyüket mindkét helyen.
Még a független Dancsó Pétert is belevitte a tutiba a Rising Star. De ez mennyire jelenti a műsor és a csatorna felé való elköteleződést Dancsónál?
https://www.youtube.com/watch?v=VOiS-GVEEqE
Legyen szó a Rising Starról vagy az X-Faktorról, ülnek itt is és ott is a hátuk mögött nagy tudással rendelkező szakemberek, ahogyan botránykeltő nagyágyúk is.
Valahol talán mégis a Rising Star most ezt jóval ügyesebben és színesebben válogatta ki.
3. Versenyzők
Nagy dilemma ez mindig. Ha nem megfelelő játékosokat választanak be, oda a varázs, így sajnos néha olyan embereket is ki kell szórni, akik a valóéletben nagyon kellemes társaságú emberek lennének, de nem celebnek vagy sztárnak valóak.
Nem elég a jó hang. Az elvárásaik: legyenek karakteresek, egyéniségek, igazi szereplők.
4. Műsor
Azaz, maga a nagybetűs Műsor! Legyen frappáns, ütős, lendületes, kihívó, és lenyűgöző. Ehhez pedig az szükséges, hogy a dolgok ne csak jól legyenek megkreálva és kialakítva, de összhangban is működjenek ott az emberek.
A hatalmas színpad azonban nem minden. A Rising Starban viszonylag kisebb környezetben mozognak az emberek, de ez olykor nem is baj, hiszen pont ez teszi otthonosabbá a műsort, ami által mind az adást, mind pedig a játékosokat sokkal közelebb érzik magukhoz a nézők.
A természetesség olykor sokkal jobb, mint az állandó műsorozás.
5. Marketing
Ez az, amit lehet már jóval előrébb kellett volna helyeznem, mondjuk az első pontba.
A Rising Star ezt kifejezetten jól csinálja, legyen szó bármely médiumról, vagy éppen az úttesten ázó plakátokról.
Ezzel persze az X-Faktor sem lehetett másképp, de van, amikor egy műsor annyira megszokja a pozícióját, és befészkeli magát oda, hogy azt hiszi, biztos helye van és azért már nem is kell küzdeni… Nos, ez nem így van, főleg nem a kereskedelmi TV-nél.
És, ha most szabad megjegyezni, ebből a szempontból egy saját honlap elérhetősége kifejezetten fontos. Ez mind a kettőnek megvan, csak nem mindegy, hogy hogyan.
Az X-Faktor még mindig mintha ugyanazzal a több éves, elavult honlapjával akarná lenyűgözni az embereket, és közölni velük az információkat, de így hogyan?
A Rising Star naponta oszt meg frissebbnél frissebb infókat a műsorvezetőkről, a zsűritagokról, ahogyan a versenyzőkről is. Mindezt nagyon izgalmas, figyelemfelkeltő címekkel és témákkal.
Ugyanide jönnek a megosztások is, egy kis önreklámozás céljából. Na de nem minden a Facebook és az egyéb közösségi portálok sem.
Az X-Faktor nagyon próbálta az idei szériájában bevonni az embereket. #xfaktorhu hashtaggel lehetett írni nekik Twitteren, amelyek közül a műsorban és a háttérműsorban, az After X-ben be is olvastak néhányat.
Ha már After X, akkor Szabó Zsófi. Csak nem a Jóban rosszban szereplője volt ő még nemrégen? De, de, bizony. Ez újabb átigazolás.
6. A nézők érdeklődésének fenntartása
Főelemek: újdonságok, változatosság, energikusság.
A Rising Star egészen más tematikára épül. Mondhatni, hogy emiatt jóval izgalmasabb is. Ráadásul most jött be. Habár a magyarok szeretik a megszokott dolgokat. “A begyepesedett magyarok” – szokták mondani, de talán most ez nem így van. Legalábbis úgy tűnik, hogy ez egyszer az új jobb, mint a megszokott régi.
Persze ahogyan minden műsor, az X-Faktor is próbálkozik a változatossággal, de talán egy műsort sem lehet a végletekig húzni.
A 2015-ös X-Faktort már most tervezgetve és hirdetve van, de vajon változtatni fog a csatorna valamin, hogy elkerülje, hogy jövőre csúnyán leverjék valamivel?
Fotók:
sulihalo.hu
mmonline.hu
static.origos.hu
http://m.cdn.blog.hu/
gotl1ke.com