Ha most vagy tini, lehet, hogy még nem a jövőbeli munkaerőpiaci lehetőségeid miatt fő a fejed. Ezzel együtt valószínűleg jó hallani, hogy könnyebb dolgotok lesz álláshoz jutni, mint a nálatok idősebb generációknak. A cégek már most készülnek arra, hogyan tudnak majd a csapatukba csábítani.
A munkaerőpiac jövője nektek fog kedvezni. Mivel jóval kevesebben vagytok, mint a titeket megelőző nemzedékek, pár év múlva, amikor állás után néztek, nagyon nagy lesz a kereslet a munkaerőtökre. Az ok egyszerű: a sok álláslehetőségre jóval kevesebb jelentkező lesz, mint napjainkban. A cégek versenybe fognak szállni értetek. Ehhez jól kell ismerniük azt, hogy nektek mi fontos. Nézzük meg, hogy látnak titeket a szociológusok, és mit gondolnak a munkaadók arról, hogy hogyan kell majd titeket megszólítaniuk, hogy őket válasszátok.
Tudtátok, hogy ti vagytok a Z generáció?
A szociológusok és a média a mai 16-19 éveseket jelöli ezzel a kategóriával. Magasabb iskolai végzettségetek lesz, mint az idősebbeknek, és az a jó hírem van, hogy nagy esélyetek van arra, hogy sokáig éljetek. Jól hangzik, nem igaz? De hogyan éltek és gondolkodtok a kutatások szerint?
Ha az alábbi állítások igazak rád, biztos lehetsz benne, hogy igazi mai tini vagy.
A neten élsz. Nektek a világháló igazi az igazi életteretek. A GfK Csoport kutatásai alapján a fiatalok negyede érzi azt, hogy otthonosabban mozog a világhálón, mint a személyes kommunikáció terében. 34 százalékotok van folyamatos online összeköttetésben a barátaival. A napi média használatotok átlagosan 6 óra. A televízió és a rádió nem népszerű a köreitekben, a papíralapú magazinok, újságok olvasása még kevésbé. A felmérések alapján a legfontosabb tárgy az életetekben a telefonotok. Átlagosan tíz applikációt használtok, 10 százalékotok még ennél is többet, negyvenet.
Egyszerre több fele figyelsz. Tari Annamária pszichológus szerint a generációtok rövidebb ideig képes a koncentrációra, és több pályán mozog a figyelme. Éppen ezért a szövegértés és az olvasás valószínűleg nem tartozik a kedvenc elfoglaltságaitok közé. A szakember a jelenség okát abban látja, hogy az egész gondolkodásmódotok alkalmazkodott a netes információáramlás gyors ritmusához.
Jobban szereted képekből összerakni az információt, mint szövegeket olvasgatva. A fiatalok szívesebben tájékozódnak képek alapján. Átlagosan 8 másodpercig figyeltek valamit a világhálón, majd a következő tartalomra kattintotok. Ez alatt az idő alatt a képi információt könnyebb feldolgozni.
Nem a pénz a legfontosabb számodra. Amerikai felmérések szerint számotokra az önmegvalósítás a legfontosabb. Kevésbé vagytok anyagiasak, mint a nálatok 5-6 évvel idősebbek.Titeket 28 százalékban motivál a pénz, míg a húszas éveik végén járókat 48 százalékban.
Milyen stratégiát kell kidolgozniuk a jövőbeli munkaadóknak, hogy őket válaszd?
A rátok pályázó cégeknek meg kell győzniük titeket, hogy az ő állásajánlatukat válaszd. A cégek saját image-üket online, sőt mobil felületeken kell, hogy megjelenítsék, dominánsan képi formában. Fontos, milyen benyomást keltenek, mivel a jövő munkavállalóinak, azaz nektek, az önmegvalósítás a legfontosabb. Azt a céget fogjátok választani, ami felfogásában leginkább hasonlít a tietekre, és őszintén, áttekinthetően kommunikál. John Campbell – a Social Talent alapítója- szerint fontos lenne az, hogy az álláshirdetésekre legyen lehetőség mobil eszközökkel jelentkezni, mivel nagyrészt ilyen platformokon vagytok jelen a világhálón.
A jövő munkavállalóiként legtöbbeteknek a szabadság lesz a legfontosabb . Fontosabb, mint az, hogy mennyit kerestek. A kutatók szerint emiatt inkább vállalni fogjátok a jól kiszámítható jövedelem hiányát is, és egyszerre dolgoztok több munkahelyen, ha így jobban ki tudjátok teljesíteni saját magatokat. Ezzel függ össze az is, hogy a munkaadóknak rugalmas időbeosztást és kellemes munkahelyi környezetet kell biztosítaniuk számotokra.
( fényképek: engagor.com, www.szephazak.hu, www.cio.com)