Az ember tragédiája Athénban

Rovat

Megosztás

Az athéni jelenetben Ádám Miltiades, a marathoni győztes (Kr. e. 480) személyében jelenik meg. Éva magasrendű erkölcsi ideál, a hitvesi és anyai hűség megtestesítőjeként, a nagy hadvezér feleségeként lép a színre. Lucifer egy a tömegből. Ez az ötödik szín a drámából. Nézzük csak meg részleteiben!

Athén történelmének lényeges korszaka a törvényalkotó Szolónnak (Kr. e. 640-558) kora; legdicsőségesebb század Periklész (Kr. e. 499-429) kora, az athéni demokrácia virágkora.

Madách az athéni szín témáját nem az athéni polisz erős és dicsőséges időszakából, hanem abból a szakaszából választja, amikor a törvényen alapuló demokrácia már elkorcsosodott, és a törvény vezetőszerepét felváltotta a népámítás. Madách athéni színe a demokrácia haldoklását, a demagógok hatalmaskodását és az ennek következtében kialakult törvényen kívüli állapotot mutatja be.

Leáldozott a görög szellem ragyogó napja. Az író ezen szellem alkonyát idézi.

Ádám alapvető politikai tévedése az, hogy nem ismeri fel a hazája demokráciájában végbement radikális politikai változást, amely az idő alatt következett be, amíg ő családjától távol hazájáért harcolt. Ádámnak ez a tévedése az életébe kerül, annak ellenére, hogy ilyen magas politikai és erkölcsi ideál nevében kívánta szolgálni a köz javát, hazája szabadságát.

“Millióknak kell érvényt szereznem,
Szabad államban – másutt nem lehet,
Enyésszen az egyén, ha él a köz,
Mely egyesekből nagy egészt csinál.”

Ádám második politikai tévedése abból a helytelen szemléletből születik, hogy a “nagy egészet” és nem ismeri fel azokat a különféle önző erőket, melyek atomjaira törik a haza egységét.

Az athéni szín az egyiptomi jelenet továbbgondolása.

Egyiptomban milliók vesznek el egy miatt – Athénban egy pusztul el a tömeg miatt. Madách e két jelenetben az emberiség tragédiájának okaként az egyén és a tömeg közötti kapcsolat sikertelen kialakítást/helytelen megvalósulását jelöli ki.

Ebben a jelenetben, az író, sikeresen és hitelesen mutatja be a politikai élet erkölcsi züllöttségét és csődjét.

Madách Miltiades (Ádám) a mártírrá válik politikai öntudatában, hazája szeretetében.

Az athéni jelenetben jelentős szerepet kap a templom. A szentély védelmet nyújt az anyának és fiának. Miltiades pedig az oltár fölé tűzi kardját.

“Óvd, istenasszony, ezt a drága kardot,
Míg egykor érte hozzád eljövök”

(Mondja Kimon, a hős mártír fia)

Az egész Tragédia folyamán csak ebben a jelenetben foglalkozik Madách a család kérdésével. E jelenetben a családi tűzhely és a család és a vallás közötti szoros összefüggést mutatja be. Lucifernek nincs hatalma a templomban és a templom oltára körül menedéket keresők fölött!

Borítókép: Berenycafe.hu

Ha végeztél a cikkel, nézz bele legújabb epizódunkba!

Ha tetszett a cikk, oszd meg másokkal is!

Kövess minket!

67,000RajongóLike
165,000KövetőKövess be
162,400KövetőKövess be
360,000FeliratkozóFeliratkozás

Legfrissebb

Insta