A Középsuli.hu ismét megrendezi Az Év tanára pályázatát, melyben megválasztjuk a 2016-os év legjobb tanárát. Ti beküldtétek nekünk kedvenc tanáraitokat, mi pedig kiküldtünk nekik egy standard kérdéssort. A kérdések alapján kiválasztottuk azokat a tanárokat, akiket az elkövetkező napokban bemutatunk nektek. Közülük lesz lehetőségetek megszavazni a 2016-os év tanárát!
Név: Tömpe László
Szak: földrajz szak
Iskola: József Attila Gimnázium és Közgazdasági Szakgimnázium
Mi motiválta, hogy a tanári pályát válassza? Mennyi ideje tanít?
Viccesnek hangozhat, de még gimisként olyan magasztos célok vezettek a tanári pálya felé, hogy más irányba tereljem a világot, mint amilyen irányba mozog. Már akkor ráéreztem, hogy a felnőttek világában ez szinte lehetetlen feladat, vagyis a gyereknél lehet csak érdemi munkát végezni. Aztán hozzájárult a pályaválasztáshoz, hogy a sok iskolában töltött év alatt még több unalmas órát, vagy éppen olyat ültem végig, hogy úgy éreztem, semmi értelme. Akkor az volt bennem, hogy lehet ezt jobban is csinálni.
Jelenleg kilenc éve tanítok. Nem állítom, hogy nem vagyok sokszor én is unalmas, vagy nem hasztalan-e az óráim jó része. Sajnos. Úgyhogy most érzem, el kell kezdenem megújulni.
Milyen módszereket tart a legmegfelelőbbnek és melyeket alkalmazza az órákon?
A legtöbbet a kérdezve kifejtés módszerét alkalmazom. A jókor, jó helyen föltett hülye kérdés gondolkozásra ingerel szerintem. De próbálkozom a projektfeladatokkal, disputával (vita), csoportmunkában való tevékenységgel. Tavaly indítottunk a diákjaimmal egy blogot, ami azóta már át is alakult, de ott ők osztanak meg földrajzi érdekességeket egymással. Tulajdonképpen egymástól tanulnak, én csak koordinálok. Próbálkozom, illetve tervben vannak földrajzos társasjátékok, melyeket az órán használva sajátítják el dolgokat.
Hogy melyik az üdvözítő, a legmegfelelőbb? Nem tudom. Szerintem kinek mi. Az egyik diáknak ez segít, a másiknak amaz. Éppen a változatosságban érzem azt, hogy átmegy valami.
Mennyire tartja fontosnak a jó tanár-diák viszonyt?
Nagyon. Ha a kapcsolat miatt lezár a diák, akkor akár a fejem tetejére is állhatok, nem fog elfogadni tőlem semmit.
A jövőben milyen változtatásokat szeretne véghez vinni? ( továbbképzések, módszertani változások stb.)
Az előzőekben már részint kitértem rá. Ennek a változásnak csak az elején vagyok. De mindenképpen az ITK (pl.: mobil, net) használat terén szeretnék újítani. Ezen kívül szeretném a már próbaverzióban létező társasjátékokat tökéletesíteni. Még csak a fejemben van tervként egy az érettségihez illeszkedő online vaktérképes program, vagy mobilalkalmazás megszervezése, koordinálása.
Ön szerint egy tanárnak a tanításon túl milyen feladata van a diákokat érintően?
Beszélgetni velük, terelgetni őket. Mint említettem kreténnek tűnő, de elgondolkodtató kérdéseket föltenni. Megmutatni a világot egy kirándulással, egy sétával. Más perspektívákat mutatni.
Pedagógusként mit tekint a legnagyobb sikerének?
Azt, hogy egy osztálynak 6 évig ofője lehettem, és én taníthattam nekik végig a törit, meg a föcit. Egyébként szerintem a nagy sikerrel akkor szembesülhetek, ha lesz egyáltalán, ha 30-40 év múlva látom a diákjaimat és az életükről hírt kapok. Ha akkor látom, hogy átment valami. Látom majd a sok gyereküket, hogy boldogok, hogy házasságban élek, hogy sikeresnek érzik magukat, hogy a tudásukat döntő többségében Magyarországon, Magyarországnak kamatoztatják.
Melyek a tanári pálya legnehezebb pillanatai?
Bemenni a tanáriba, látni a kiégett kollégákat. Elérni valamit a tanórán kívül a szerepkultúrában szocializálódott emberek tömegeivel. Jelezni a főnöködnek, hogy eddig és ne tovább, ne akarjon túlterhelni, és ehhez még jogszabályt is elé tenni, hogy ránk is vonatkozik a munka törvénykönyve. Szóval a legnehezebb a tanórán kívül küzdeni a Kádár-rendszer szellemi örökségével.
Hogyan reagálhat egy tanár a kínos helyzetre?
Elgondolkodással, humorral, a valóssággal való szembenézéssel. Talán.