Botrányosan rossz a magyar diákok szövegértése

Rovat

Megosztás

A magyar diákok elhasaltak a nemzetközi PISA-felmérésen. 34 országból mindössze a 30. helyen sikerült végeznünk. A tanulók félvállról vették a felmérést – sokan bele sem kezdtek a feladatok megoldásába.  

Az OECD oldalán közzétették a 2012-es PISA-felmérések eredményeit. A tesztek azt mérték, hogy a 15 évesnél idősebb tanulók számítógépes ismeretei hogyan függnek össze a szövegértési és természettudományos alapkészségekkel. Fontos része volt a felmérésnek a diákok digitális szövegértési képessége is. Amíg a magyarok csak a harmincadikok lettek, az első három helyet ismét az ázsiai országok nyerték el. A legjobb eredményt a szingapúri diákok érték el.

Child with learning difficulties

Ahogy a tanulmány készítői írták, ma már megkerülhetetlen a számítógép használata a tanulásban, de ha nem szeretnénk egy olyan generációt, akik nem okosabbak a saját telefonjuknál, sürgős változtatásokra van szükség. Meglepő eredmény, hogy az egyáltalán nem javítja a teljesítményt, ha infokommunikációs eszközök segítségével tanulnak a diákok. Ellenkezőleg, matekból például rosszabbul teljesítettek azokban az iskolákban, ahol sok számítógépet használnak a tanulók. Ahol csak néha használnak számítógépet, ott jobbak lettek az eredmények.

A kutatók úgy vélik, nagy különbség van az internetes és a nyomtatott könyvek olvasása között. A netes szövegek interaktívabbak, de ettől könnyebben elkalandozik az olvasók figyelme. A könyvekben szereplő narratív leírások pedig már sokkal nehezebben érthetőek a mai diákok számára.

PISA-Studie 2006

Az internetes szövegértéssel azt mérték fel, hogy a tanulók mennyire összeszedetten interneteznek. A feladatkor használt gépeken egy nyomkövető program futott, amely naplózta, hova kattintanak, mennyi időt töltenek egy-egy oldalon a feladat megoldása során. A magyar diákoknak gyakran nehézkes volt az információk megtalálása, rossz helyekre kattintottak, és sokáig tartott megtalálniuk a válaszokat.

A szövegértés teszteken folyamatosan romlik a magyar diákok teljesítménye, a 2014-es felmérések alapján már a diákok 20 százaléka tekinthető funkcionális analfabétának.

képek:

psicoeducarp.es

www.tantaki.hu

www.miskolciharsona.hu

 

Ha végeztél a cikkel, nézz bele legújabb epizódunkba!

Ha tetszett a cikk, oszd meg másokkal is!

Kövess minket!

75,534RajongóLike
173,768KövetőKövess be
143,000KövetőKövess be
347,000FeliratkozóFeliratkozás

Legfrissebb

Insta