A második legnagyobb magyar városban, Debrecenben immáron 15 éve vezeti a hallgatottságot a Best FM Rádió – szokták is mondani, hogy „a név kötelez”, ez esetben pedig a Best FM sem hazudtolta meg magát. A statisztikai számok persze nyilván sok mindent elárulnak, de, hogy mivel képes ekkora közönséget a hangszórók mellé vonzani egy kereskedelmi rádió? Többek között erről is beszélgettem Szombati Zsolttal, a Best FM programigazgatójával.
„A Best FM rádió elődje a 95 MHz-n működő Rádió FM95 volt. A korábbi rádió brandjét szintén mi indítottuk el, és építettük fel. Miután a frekvencia, a 95 MHz újra lett pályáztatva, jött egy új lehetőség. Ezt követően nem csak a frekvenciánk, de a nevünk és a rádió arculata is teljesen megváltozott. Valójában egy olyan lépést tettünk meg, amire nem csak a hazai rádiózás múltjában, de tudtommal külföldön sem volt példa.”
A nagy múltra visszatekintő rádió tematikus szerkezete a korai években olyannyira másképp épült fel, hogy a kettőt összehasonlítva, talán ma már fel sem tűnne a hallgatóknak, hogy a Rádió FM95 és a Best FM egy és ugyanazon médium volt.
Hiába a kockázat, változtatni és újítani egy régi felálláson olykor sokkal többre vezet, mint ragaszkodni egy biztos ponthoz – ezt bizonyította be a Best FM is.
A rádió tehát nemhogy hátráltatva, de még előnyben is érezte magát. A teljesen újszerű megjelenés lehetőségében még több dinamikusságot, játékosságot és modernséget véltek felfedezni. Ez részben annak is volt köszönhető, hogy a korábbi arculattal ők maguk sem voltak elégedettek.
„Arra gondoltak az újrapályáztatást követően a 95 MHz-en médiaszolgáltatási jogosultsághoz hozzájutó cég vezetői, hogy a Rádió FM95 név nagyon népszerű, de arra nem számítottak, hogy mi azt a brandet leépítjük. Másrészt az előző nevünkben nem volt kellő játékosság, éreztük, hogy a Rádió FM95 névnek elég komoly korlátai vannak. Kétségkívül féltünk a név és a frekvencia változásától, utólag azonban úgy véljük, hogy ez a lehető legjobb döntés volt a részünkről. Az átalakításokat követően már másfél év után érezhető volt a pozitív változás. Felfrissült a stáb is, a hallgatóktól is jóval több pozitív visszajelzést kapunk. A Best FM-mel sokkal jobban tudnak azonosulni. Hamar kaptunk is az egyik hallgatónktól egy frappáns, dallamos, rímre épülő szlogent, amit azóta mások is szívesen használnak: Debrecen, Best FM, szeretem..”
Magának a névnek is jelentős szerepe van, hiszen ez az, ami tévedhetetlen utalást ad a rádióra. Bár egy nagyon sokatmondó, és erős jelzőről van szó, az emberek még sem egy önelégült médiumra asszociálnak. Sőt, legtöbben az ötletadókkal együtt, teljes összhangot éreznek a rádió, és az új név között.
„A döntésben a legmeghatározóbb, a Rádió FM95 népszerűsége volt. A best szó, ami a legjobbat jelenti, egyfajta utalás lehet a korábbi rádióra. Ez az emberekben kialakít egy képet, miszerint a Best FM vélhetően tényleg a legjobb, de fontos volt számunkra az is, hogy ezt ne érezzék nagyképűnek. Végeztünk ezzel kapcsolatban felméréseket is, és a legtöbb esetben pozitív visszajelzéseket kaptunk. Tetszik a debrecenieknek az új név, akárcsak a megújult brand.”
Megerősödni egy rádiónak a kereskedelmi piacon azonban nem is olyan egyszerű feladat. A Best FM-nek erre azonban egy nagyon szerencsés időszak állt rendelkezésére.
„Konkurenciánk nekünk is volt egy ideig, de miután az ő médiaszolgáltatási jogosultságuk is lejárt, szabadabb teret kaptunk. Így volt lehetőségünk arra, hogy megismertessük az új brandet a hallgatókkal.”
A Best FM állandó felmérésekkel méri a hallgatók igényeit, és ennek megfelelően készítik el műsoraikat. Ahelyett, hogy tematizálnák azokat, inkább az idősávokat veszik figyelembe, azaz azt, hogy az adott időszakban mely demográfiai csoportba tartozó hallgatók hangolódnak leginkább a rádióra.
„Nagyjából látjuk azt, hogy az adott idősávban éppen milyen közönség figyel jobban a rádióra, és ennek hatására a csoport számára érdekes elemeket építünk be az adott műsorba, ezáltal eredményesebben szólítjuk meg a célzott közönséget. Tehát például, ha tudjuk azt, hogy a középiskolások, és egyetemisták 8 óra előtt hallgathatnak rádiót készülődés közben, akkor mi abban az időszakban olyan műsorokat kínálunk, melyek ennek a korosztálynak a figyelmét még jobban elnyerik.”
Jellemző olykor egyes médiumokra, hogy versenyezni szeretnének a konkurenciával, a Best FM azonban ebben is másképp gondolkozik, és mindezt valószínűleg a legnagyobb előnyére teszi.
„A reggeli műsorunkat nagyon szívesen hallgatják. Nagyon sok hazai rádiónál az a jellemző, hogy reggeli show-műsort készítenek, ami kérdés, hogy mennyire lehet működőképes egy erős versenykörnyezetben. Mi inkább egy informatív, egyben szórakoztató, vidám és zenés reggeli műsort kínálunk a hallgatóinknak. A délelőtti műsor a napközbeni munkát könnyíti meg az emberek számára, ahogyan a délutáni műsorunk is, de ott kiegészülve egy újabb napi feladatunkkal, hazakísérjük az embereket, akik épp a munkából, az iskolából, vagy esetleg máshonnét tartanak hazafelé.”
A Best FM nem csak a kiváló műsoraival, de rendezvényeivel is képes tömegeket vonzani. Egyik legemlékezetesebb élményeik közé nem véletlenül tartozik az az alkalom, amikor egy dupla nagy koncertet szervezhettek, ahová közel 10.000 ember érkezett el.
„Aktívak szoktunk lenni rendezvények szervezésében is, ahol közelebbi kapcsolatba kerülhetünk a hallgatóinkkal. Akkoriban, amikor az első X-Faktor széria fejeződött be Magyarországon, megvalósítottunk rá egy nagy rendezvényt, ami talán a vidéki városokban az első volt. De az érdekessége leginkább az volt, hogy viszonylag rövid időnk volt a kommunikációra, körülbelül 15 nap, és egyéb médiafelületek használatára az idő rövidsége miatt nem volt lehetőségünk. Csak a rádió által sikerült közel 10.000 embert megmozgatni Debrecenben. Ez hatalmas önigazolás volt számunkra, hiszen bebizonyosodott, hogy mekkora népszerűsége van ennek a rádiónak.”
Hallgatni útközben, az iskolában vagy akár a munkahelyen, lényegében bárhol és bármikor, egy biztos, a Best FM nem csak slágerlistáival, de változatos, és mindig megújulásra kész műsoraival könnyedén elnyerte a hallgatók tetszését.
Ha te is Debrecenben élsz, vagy akár éppen arrafelé utazol, te se feledkezz meg a 104.6 MHz-ről! 😉