Konjevic Natasát egyik diákja jelölte az Év tanára díjra. A tanárnő egy adai (ma Szerbiában helyezkedik el) általános iskolában, a Cseh Károly Általános Iskola felső tagozatában öt éve tanít angol nyelvet. Diákja a következőket írta róla nekünk:
“Azért jelölném őt, mert nagyon jól el tudja magyarázni nekünk az angolt, van akcentusa, és így élvezetesebb is az angolóra. Olyan érzés, mintha egy igazi angol ember beszélne velünk.”
A tanárnővel egy interjú keretein belül ismerkedhetünk meg jobban a továbbiakban.
Mi motiválta, hogy a tanári pályát válassza?
Számomra a tanári pálya nem volt ismeretlen, mivel édesanyám is tanárnő. Gyerekkorom óta csodálattal tekintek fel a pedagógusokra, így nem volt kérdés, hogy erre a pályára lépek. És miért angoltanárnő? Kétnyelvű (magyar-szerb) családban nőttem fel és a kommunikáció rengeteg ajtót nyitott számomra. Az angol nyelv mint világnyelv az ajtót az egész földkerekség felé kitárta.
Milyen módszereket tart a legmegfelelőbbnek és melyeket alkalmazza az órákon?
Az általam használt módszerek skálája igen széles. Az, hogy épp melyik a legmegfelelőbb nagyban függ az adott osztálytól is. Előnyben részesítem a modern pedagógiai módszereket és fontosnak tartom, hogy bármelyiket is választom, az óra jókedvűen, a diákok ösztönzésével múljon el.
Mennyire tartja fontosnak a jó tanár-diák viszonyt?
Az egyik legfontosabb dolog, nagy szerepet játszik a diák tantárgyhoz való hozzáállásában, mivel a tanuló a tanár iránt érzett érzelmeit kivetíti az általa tanított tantárgyra is. Ha a pedagógus szimpatikus, a házi feladatot is könnyebb megcsinálni.
A jövőben milyen változtatásokat szeretne véghezvinni? (továbbképzések, módszertani változások stb.)
Szívügyemnek tekintem a fogyatékkal élő gyerekek minőségi oktatását, ezért szeretnék ilyen továbbképzéseken részt venni, valamint új módszereket kidolgozva lehetővé tenni az inkluzív diákok oktatásba való minél jobb bekapcsolását.
Ön szerint egy tanárnak a tanításon túl milyen feladata van a diákokat érintően?
A tanításon túl egy tanár legfontosabb feladata, hogy példakép legyen. Példát mutasson becsületességével, következetességével, igényességével és egészséges életmódjával.
Pedagógusként mit tekint a legnagyobb sikerének?
Nagyon nagy siker az is, ha egy jó képességű tanuló versenyen kimagasló eredményt ér el, de számomra az a legnagyobb siker, ha egy gyengébb, a társai által leírt diák az ösztönzésem és a bizalmam hatására, önmagához képest meglepően jó eredményt ér el. Szerencsére, ez egy többszöri, vissza-visszatérő élményem.
Melyek a tanári pálya legnehezebb pillanatai?
Tanárként nagyon sok szomorú sorsú gyerek, szerencsétlen sorsú család életébe kapunk belátást. Nagyon nehéz elfogadni, hogy szinte semmit sem tehetünk ezek megváltoztatására. A pillanat amikor ezt be kell látni, számomra a legnehezebb.
Hogyan reagálhat egy tanár a kínos helyzetre?
Humorral. Egy kis ártatlan, nem sértő viccelődéssel, akár saját számlánkra is, minden kínos helyzet megoldható.