Nagy Erikát diákjai jelölték az Év tanára díjra. Erika magyar nyelvet és irodalmat tanít a Debreceni Egyetem Balásházy János Gyakorló Középiskolája és Kollégiumában.
Azért őt választottam, mert rettentően jó órákat tart, nagyon laza és emellett, amikor kell, szigorú is. Nemcsak iskolai témákról lehet vele beszélgetni, hanem minden másról is, nagyon jó tanácsokat ad. Ő az én osztályfőnököm, emellett magyar-irodalmat is tanít nekem. Nagyon sok pozitívumot hallottam már róla évekkel ezelőtti osztályának tagjaitól is, mindenki pozitív véleménnyel van róla. Ezért gondolom, hogy megérdemelné az Év Tanára címet!
– ezt a jellemzést kaptuk a tanárnőről.
Mi motiválta, hogy a tanári pályát válassza? Mennyi ideje tanít?
16 éve tanítok, jelenlegi iskolámban 12 éve. Már gyerekként tanár szerettem volna lenni, de egyetemistaként a tanári pályával járó anyagi instabilitás elbizonytalanított. Végül a tanítási gyakorlatom mindent eldöntött: a tanteremben, diákok között érzem igazán otthon magam.
Milyen módszereket tart a legmegfelelőbbnek és melyeket alkalmazza ezek közül az óráin?
Osztályonként változó, hogy mi a legmegfelelőbb módszer. Van, ahol a hagyományos frontális oktatás a célravezető, máshol a kooperatív. Személy szerint nagyon szeretek csoportmunkában dolgoztatni és szinte elképzelni sem tudom az óráimat valamilyen IKT eszköz használata nélkül. A magyartanításnál azonban a legfontosabb mindig az élmény: ezt zenével, képekkel, drámajátékkal, érdekes kvízekkel, interaktív játékokkal egyaránt el lehet érni, így ezek valamelyike mindig része az óráimnak.
Mennyire tartja fontosnak a jó tanár-diák viszonyt?
A legfontosabb. A tinédzserek nagyon odaadóak és legkevésbé önmaguk miatt tanulnak. Sokkal inkább valaki más kedvéért vagy valaki másért, és hogy tanár elérje, hogy érte, miatta tanuljon a diák, ahhoz nélkülözhetetlen a jó viszony.
A jövőben milyen változtatásokat szeretne véghez vinni?
Az elmúlt évek a folyamatos megújulás jegyében teltek. Vezetőtanár lettem, és ebben a szerepben állandóan nyitottnak kell lenni az új módszerek és kihívások iránt, hiszen leendő tanároknak vagyok én az irányadó.
Ön szerint egy tanárnak a tanításon túl milyen feladata van a diákokat érintően?
Minden is. 🙂 Pszichológus, lelki társ, példakép, kicsit barát is. De mindenképpen olyan ember, aki nem csak tanít, hanem nevel is, úgy, hogy közben megért, támogat, és kézen fogva vezet, ha kell. Aki erőt ad és motivál, aki nem büntet, hanem jutalmaz de mind e közben mégis ő az, aki kijelöli a határokat.
Pedagógusként mit tekint a legnagyobb sikerének?
Szerencsés vagyok, mert egyet nem tudok megnevezni: voltam Debrecen legjobb osztályfőnöke, tehetséggondozás keretében tanulóm Radnóti-diplomás versmondó lett, vezetőtanár vagyok az ország egyik legjobb egyetemének gyakorló iskolájában, de mégis inkább azt mondanám, hogy legnagyobb sikerem pedagógusként, hogy 16 év után is minden nap imádom, amit csinálok: a tanteremben a diákokkal dolgozni.
Melyek a tanári pálya legnehezebb pillanatai?
Az elengedés. Amikor egy osztály elballag – főleg, ha az a sajátom volt.
Hogyan reagálhat egy tanár a kínos helyzetre?
Van egy dolog, ami minden helyzetben megoldás lehet: a humor.