Az egyik legnépszerűbb közlekedési forma, ha nagyobb távra szeretnénk eljutni. A több, mint 200 éves történelemmel rendelkező tömegközlekedés, még ma is méltán népszerű. Egyes helyeken igazi kultusza van a vonatozásnak.
Ebben a cikkben egy kis történelmi áttekintésről lesz szó, illetve megnézetitek, hol is tartunk napjainkban.
Lóvasúttal kezdődött minden. Kezdetben a kocsik ugyan kötött sínpályán haladtak, de lovak vontatták őket, így nem tudtak nagy sebességet elérni, valamint a hatótávolságuk is kicsi volt. Tömegszállításban viszont nagyszerűnek bizonyult, valamint árufuvarozásra is tökéletes volt.
Az igazi áttörést a gőzmozdony érte el. A Locomotion No. 1 névre hallgató mozdonnyal kezdődött el a vasút fellendülése. Nagyobb csoportok szállítására volt alkalmas, de sebessége még alacsonynak bizonyult.
A következő évtizedekben folyamatosan fejlesztették tovább a gőzmozdonyokat, de egy idő után elérték maximális kapacitásukat, így új lehetőségek után kellett nézni.
A következő lépés a dízelmozdony volt, ami már hatalmas súlyokat is képes volt megmozgatni. Felsővezetékeket szereltek fel, hogy növelni tudják a motorok hatásfokát, így új korszak nyílt a vasút történelmében.
A második világháború komoly veszteségeket okozott. A vasútvonalak elsődleges célpontok voltak, amiket előszeretettel bombáztak. A károk helyreállítása után a sebesség növelése volt a cél. 1956-ban Franciaországban elindult a 160 km/h-val közlekedő Mistral Express.
Nem sokkal később több nagyobb ország is fejlesztésekbe kezdett, így az utazósebesség hamar elérte a 200-250 km/h-t.
Azonban manapság már ez a sebesség is kevésnek bizonyul. Japánban mára már rendszeressé váltak a 300km/h-val közlekedő vonatok. Versengés alakult ki, hogy ki tud nagyobb sebességet elérni vasúti pályán, így az abszolút rekord eddig 603 km/h.
Már nem egyszerű síneken közlekedik, hanem egy különleges mágnesvonalon. A tervek szerint 2027-től lehet vele utazni.