Ezt nézed:  / Hírek / Suli / A Hét Tanára – Friedszám Edit

A Hét Tanára – Friedszám Edit

Ezen a héten Friedszám Edittel ismerkedhettek meg, aki német és angol nyelvet tanít gimnazistáknak. A beszélgetésből kiderül, a tanárnő igyekszik az egyes diákcsoportok igényeihez igazítani az órákat, de megtudhatjátok azt is, mennyiben más angol, illetve német nyelvt tanítani, de arról is mesél a tanárnő, miért nehéz az elsősökkel.

Mely tulajdonságok szükségesek ahhoz, hogy valaki képes legyen arra, hogy hatékonyan adjon át nyelvtudást a tizenéveseknek?

Talán leginkább rugalmasnak kell lenni, mert minden csoport más, úgy, ahogy minden óra is. Van, ahol bizonyos módszerek válnak be, amiket más csoportokban viszont nem lehet használni. De elsősorban a tanulókat kell figyelembe venni. Ha egyenrangú partnerként kezeli őket az ember, akkor azt előbb-utóbb meghálálják. Nem árt ha az ember türelmes, nyitott, empatikus és persze felkészült is egyben. És ha mindez egy csipetnyi humorral is találkozik, akkor lehet, hogy sikerül a diákokat megnyerni magunknak.

Mely szituáció megoldását érezte a legnehezebbnek tanári pályafutása során?

Visszatekintve a legnagyobb kihívás kicsiket tanítani. Egy általános iskolában kezdtem el dolgozni, ahol rögtön elsősöket is kaptam. Csak egy volt kolléganőmnek köszönhetem, hogy túléltem 😉 Az órák előtt a tanáriból indulva a lépcsőn felfelé menet kellett megtanulnom az összes ott tanított angol dal szövegét és dallamát. Úgy érzem erre most már képtelen lennék. A gimnáziumban “megtaláltam” önmagam.

Melyek a legalapvetőbb különbségek az angol és német nyelv oktatási módszerei között?

Módszertanilag szerintem minden nyelvben használhatók ugyanazon típus feladatok, csak némi változtatásra van szükség. Alapvetően angol nyelvből több forrás áll szerintem rendelkezésre, de az utóbbi időben, azért a német kiadványok mennyisége is bővül. Az elsajátításban vannak inkább nagyobb különbségek, hiszen a német nyelvben sok nehézségbe ütköznek a diákok kezdetben, míg angolból néhány óra után már teljes mondatokat tudnak maguktól összerakni.

Hogyan áll a diákok többsége a nyelvtanuláshoz?

A diákok többségének felüdülés egy nyelvi óra, hiszen itt sok lehetőség adódik arra, hogy párban, csoportban dolgozzanak és véleményt alkossanak. Igazi nyelvtudás nélkül nincs se diploma, se jó állás és persze vannak olyan helyzetek, ahol az embert egy idegennyelv magabiztos birtoklása menti meg. Úgy vélem, hogy a tanulók ennek tudatában kellőképpen motiváltak is.

Mi volt az eddigi legnagyobb elismerés, amit tanárként kapott?

Aminek a legjobban örültem, hogy az egyetemen továbbtanuló diákjaim, akik angol, illetve német szakon tanulnak tovább, ha szükségét érzik, akkor segítséget kérnek tőlem. Úgy gondolom, hogy ennél nagyobb elismerésre nincs is szükség, hisz, ha egy már elballagott diák úgy érzi, hogy a volt középiskolai tanára még segíthet neki valamiben, akkor ezt én a maximális bizalom jeleként könyvelem el, ami számomra most a legnagyobb elismerést jelenti. 🙂