A szeghalmi Péter András Gimnázium és Szigeti Endre Szakképző Iskola egyik tanára nyerte el a hét tanára megtisztelő címet március második hetében. Kiss Katalin angolt tanít a gimnáziumban.Többek között a ködös szigetországban beszélt nyelvről, illetve annak tanításról is kérdeztem őt az interjú során.
Mely tulajdonságok szükségesek ahhoz, hogy valaki képes legyen arra, hogy hatékonyan adjon át tudást a tizenéveseknek?
Természetesen az első és legfontosabb dolog, hogy szakmailag felkészült legyen a tanár, de nyitottnak és érdeklődőnek kell lenni a világ dolgai iránt, hiszen csak így lehet a diákokat motiválni. Minden csoportomnak azt mondom, amikor elkezdem őket tanítani, hogy két célom van: szeressék és tudják az angolt. A tizenéves korszak életünknek az az ideje, amikor fokozottabban igényeljük a társas kapcsolatokat. Ebben sokat segíthet egy tanár, ha órán kívül is sok időt tölt a diákjaival, beszélget velük, olyan kérdésekre is tud válaszolni, ami nem csak a tárgyához kapcsolódik, és igyekszik tanácsot adni gondjaikat illetően is.
Mely szituáció megoldását érezte az évek során a legnehezebbnek tanári pályafutása során?
Legnehezebb talán átlendíteni a tanulókat bármi jellegű kudarcélményükön. Főként nehéz ez, ha az nem a tanulási folyamattal áll kapcsolatban, hanem iskolán kívüli magánéleti gondjuk van, mert akkor nem tudnak kellően koncentrálni a tanulásra sem. Ezt tudni kell észrevenni, s biztosítani a diákot, hogy számíthat rád.
Mit szeret a legjobban az angol nyelvtudás átadásában?
Természetesen, amikor mérhető jele jelentkezik az együtt végzett közös munkának: eredményes nyelvvizsga vagy előrehozott érettségi, de az is nagyon lelkesítő, amikor egy kis gyakorlás után a diák rájön, hogy nem is volt olyan nehéz az, amiről korábban azt gondolta, hogy teljességgel érthetetlen jelenséggel áll szemben.
Hogyan állnak a diákok az angol nyelv tanulásához?
Angol nyelvet, azt gondolom, a világ egyik legjobb dolga tanítani. Nagyon sok dolog ezen a nyelven vesz körül minket, így mindenki már fiatalkorában kapcsolatba kerül a nyelvvel, amit aztán meg is akar tanulni.
Mi egy tanár legfontosabb feladata?
A tanár első és legfontosabb feladata elvégezni azt a feladatot, ami a munkája, s azt jókedvvel, lelkesen végezze, együttműködően a diákokkal. S hogy mennyire együttműködő a diák, azért a tanár a felelős. Ha időnként visszajelzést kérünk tőlük a tanórák menetét illetően, akkor valóban úgy érzik, hogy fontosak, és ők is aktív részesei az óráknak. Ha vannak tanórán kívüli programok, (nálunk például angol Karácsony, szépkiejtési verseny, különböző szakkörök, gyakorlás a nyelvvizsgákra, érettségire) amibe ők is beleszólhatnak, és meg is szervezhetik azokat, akkor a tanár fog tudni együtt dolgozni a diákjaival, s ha ez megvalósult, a többi már nem okoz komoly gondot.
Milyennek kell lennie egy jó tanár-diák viszonynak?
Nem egyszerű megtalálni azt a kapcsolatot, hogy a diák ugyan tanárnak tekintsen, de ne féljen tőled, s el merje mondani a véleményét, de oldott és jó hangulatú legyen az órák hangulata, ahol komoly érdemi munka folyik. Ehhez meg kell találni a tanulókkal való összhangot, ami csak úgy megy, ha a tanár elfogadja a diákjait olyannak, amilyenek,s akkor a diák is partner és együttműködő lesz.