Ismerd meg jobban magad és képességeid – Karrier Program a határokon túl is

Rovat

Megosztás

Tudod már, hogy mi szeretnél lenni, ha nagy leszel? Ahhoz, hogy ezt el tudd dönteni, nélkülözhetetlen a stabil önismeret, a szakmák birtoklása, a kritikus információkezelés, a belső motiváció és az, hogy a választás előtt autonóm személlyé válj. Az OTP Fáy András Alapítvány szakemberei stratégiai partnerségben a romániai Oktatáshoz való Jog Alapítvánnyal, a „Karrier Program – Határokon túl” című ERASMUS+ projekt keretében mindezekhez kulcsot adnak a kezedbe itthon, s már a határon túl, Romániában is. Hogy hogyan? Ezt mutatták be a Budapesti OK Oktatási Központban.

Nagy nyomást helyez a fiatalokra az, hogy korán eldöntsék, milyen irányban szeretnének tovább menni, mivé váljanak, ha kilépnek a nagybetűs életbe. A Z generációra jellemző, hogy tagjai a személyes sikerre vágynak. Jól akarnak kinézni, jól akarják magukat érezni a bőrükben, ám ez nem egyszerű, hiszen ha csak sodródnak a tömeggel, nem fognak onnan kitűnni, noha a céljuk az lenne. A közösségi média hatásaként nagy lett a nyomás az önmenedzselés elsajátítására, azaz arra, hogy a fiatalok jól adják el saját magukat a hétköznapokon és a munka világában is. Bár a közösségi média életük részévé vált, arra nem tanítja meg őket, hogy tisztában legyenek saját képességeikkel, legyen önbecsülésük, önértékelésük, pedig minderre szükség van ahhoz, hogy sikeres felnőttekké válhassanak – mondta Tari Annamária, pszichoanalitikus, aki a digitális generációk karriertervezéssel kapcsolatos attitűdjét, az életükben jelentkező sikerélmény hiányát mint negatív érzelmi folyamatot és a mögötte rejlő okokat mutatta be a résztvevőknek.

8560

Az OK Karrier Program a mai fiatalok (a jövő generáció) attitűdjének ismeretében a munkaerő-piaci lehetőségeik növelésére nyújt középtávú megoldást. Az OK módszerre épülő innovatív, interaktív és inspiráló tananyag egyik része a 13-14 éves, másik része pedig a 17-18 éves korosztálynak szól, célja a fiatalok önismeretének növelése és a számukra – képességeiknek, egyéb személyes kompetenciáiknak –megfelelő karrierlehetőségek azonosítása.

bscap0003-1024x576

Három évvel ezelőtt egy álommal kezdtünk, ami mára valósággá vált– mondta Diósi László, a romániai Oktatáshoz való Jog Alapítvány elnöke, aki hozzátette, Romániában mindenütt van fejlődési lehetőség, hiszen nagy szükség van rá. A két alapítvány közötti együttműködés a pénzügyi, gazdasági, gazdálkodási edukáció terén az eredeti tervekhez képest már most messze meghaladta a várakozásokat. A diákok, akik valamely tréningen már részt vettek, tele vannak lelkesedéssel, túláradó jelzőkkel illetik a modulokat, ami köszönhető a szakképzett trénerek remek munkájának is. Bízunk benne, hogy a karrier tréningek ugyanilyen sikert fognak aratni körükben. Ezek a modulok 2016 szeptemberétől lesznek elérhetők Romániában. – tette hozzá Diósi László.

dr. Sarkady-Kiss Lilla, az Erasmus+ projekt vezetője bemutatta a Fáy András Alapítványt, melyet 1992-ben hozott létre az OTP Bank. Legfőbb céljuk a tudatos életpálya- és karriertervezés segítése, illetve a fiatalok pénzügyi, gazdasági és gazdálkodási ismereteinek bővítése, miközben folyamatosan igazodni kell a kor társadalmi elvárásaihoz, az aktuális, tinédzsereket érintő trendekhez.

bscap0004-1024x575

Az Erasmus+ projekt egy olyan karrier tréningsorozatra épül, amely tudatos életpálya-tervezést tesz lehetővé az általános és középiskolás korú gyerekek számára, ezentúl nemzetközi szinten is. Segíti a jövő generáció tagjait abban, hogy elérjék saját céljaikat, sikeresek legyenek a mai kor trendjeinek, elvárásainak megfelelően. Maga a tananyag könnyed, szórakoztató, figyelembe veszi az Európai Unió munkaerőpiacának jelenlegi és jövőbeli igényeit. Legfontosabb célja az, hogy a fiatalok megismerjék nem csak önmagukat, de a különböző szakmákat is, azok előnyeit és hátrányait, rájöjjenek saját képességeikre, vágyaikra, és tudatosan irányítsák tanulmányaikat.

Makkai Alexandra, a Karrier Program szakmai vezetője bemutatta a Karrier Program szakmai hátterét, melynek kidolgozása 2015 szeptemberében indult el. Az általános iskolás diákoknak 3*4 órás tréningeket tartanak, melyeken a diákok mélyíthetik önismeretüket, fejleszthetik kompetenciáikat. Ha nincs önismeret, nem tudják kiválasztani a nekik megfelelő szakmát. Emellett fontos a kritikus információkezelés elsajátítása is, illetve a kreativitás fejlesztése. A modulok keretein belül a diákokat olyan helyzetekre is felkészítik,  amikor ki kell állniuk mások elé. A kudarcokra való felkészítés is lényeges eleme a modulnak, hiszen életünk során nem csak sikereket érünk el. Az általános iskolásoknak kidolgozott tréningek szülőkkel való konzultációval végződnek.

okk

A középiskolás program hasonló módon épül fel, mint az általános iskolás, ám ennek végére már valóban  autonóm személyekké válnak a diákok. A trénerek fejlesztik a fiatalok kommunikációs készségét, az érzelmi intelligenciájukat, ám azt is figyelembe veszik, hogy ebben a korban milyen nagy stressznek vannak kitéve a diákok. Megtanítják őket céljaik kitűzésének fontosságára, s azok eléréséhez a legmegfelelőbb eszköz kiválasztására. A résztvevők különböző pszichológiai teszteket is töltenek ki, melyek segítségével többek között azt is megtudhatják, hogy ők inkább kudarckerülők vagy sikerorientáltak. Az utolsó lépés a rendszerszemlélet elsajátítása, hiszen az elsajátított kompetenciákat ezentúl integrálniuk kell a hétköznapokba, hogy könnyebben vehessék a felmerülő akadályokat.

tréning

Márton Henrietta tréner bemutatta, hogy a programot milyen módon adaptálták Romániában. Az adaptációt szociológiai felmérés előzte meg Romániában, amiből az is kiderült, hogy az ottani fiataloknak milyenek az elképzeléseik a szakmák, a karrier, a munkaerő-piac terén. A legtöbben ott sem tudják eldönteni, mihez kezdjenek az életükkel, ám a segítséget szívesen veszik. Érdekesség, hogy a felmérésből kiderült, a romániai fiatalok körében a 18-19 éves korosztály tagjai nem akarnak alkalmazottak lenni. A 14-19 évesekre egyébként is jellemző, hogy leginkább vállalkozók, cégvezetők szeretnének lenni, így ezt a szempontot is figyelembe kellett venni az adaptáció során, integrálni kellett a modulokba.

okkp

A jelenlévő pedagógusoknak és vendégeknek lehetőségük nyílt kipróbálni egyes tréningelemeket is, így saját élményt szerezhettek. Az innovatív, interaktív és inspiráló tananyagot, a magyar nyelvű OK Karrier Programot az OTP Fáy András Alapítvány szakemberei, a romániai adaptációt pedig az Oktatáshoz való Jog Alapítvány szakképzett trénerei mutatták be. Az élményekben gazdag nap lezárásaként a Gasztro Klub a magyar és román cukrászat remekeivel várta a vendégeket.

 

 

Ha végeztél a cikkel, nézz bele legújabb epizódunkba!

Ha tetszett a cikk, oszd meg másokkal is!

Kövess minket!

75,534RajongóLike
173,768KövetőKövess be
143,000KövetőKövess be
347,000FeliratkozóFeliratkozás

Legfrissebb

Insta