A tanárok munkájára alapvetően oktató munkaként gondolunk, de mivel ők azok a felnőttek, akikkel az időtök nagy részét töltitek, óhatatlanul is személyes kapcsolat alakul ki közöttetek. Kerülhettek olyan élethelyzetbe, hogy egy pedagógus többet tud rólatok, mint akár a szüleitek, sőt néha éppen rajta múlik, a szüleitek hogyan látják az iskolai munkátokat, jelenléteteket. A tanárod hatalmi pozíciójánál fogva beleszólhat az életedbe, de tiszteletben tartva téged, akár cinkosoddá is válhat.
Bizony, a törvény is szót ejt arról, mi egy tanár feladata. A köznevelési törvény értelmében „A pedagógus feladata a rábízott gyermekek, tanulók nevelése, oktatása, továbbá, hogy előmozdítsa a gyermek, tanuló erkölcsi fejlődését, a gyermek testi-lelki egészségének fejlesztése és megóvása érdekében tegyen meg minden lehetséges erőfeszítést.” A törvény szavai egyszerűek és világosak, legtöbbünk nem is vitatkozna vele. Amikor azonban rendet kell tenni egymással verekedő diákok között, valaki sok alkoholt fogyaszt az osztályból vagy éppen a szerelmi gondjai miatt nem figyel a tanulásra a tanároknak nincs könnyű dolguk, hogy eldöntsék, milyen mértékben és hogyan avatkozzanak be az ügyeitekbe.
Kéretlen segítség
A pedgógusoknak sokszor nehéz dolguk van, amikor egy problémás diákkal találkoznak. Vannak, akik elutasítják a diákot, aki deviáns, azaz a társadalmi normákkal nem egyező viselkedést mutat. Vannak tanárok, akik szeretnék megérteni az ilyen diákot. Az előbbi hozzáállás biztos kudarcélmény a pedagógusnak, míg a második attitűd esetén, ha kellőképpen kitartó a tanár, talán közel is kerülhet a diákhoz, és segíthet neki.
“Volt egy nagyon nehezen kezelhető diákom, aki mindig fel akarta hívni magára a figyelmet. Állandóan kibújt a felafatok teljesítése alól, szemtelenkedett velem, és más tanár kollégákkal is. Mindig marasztaltam, beszélgettünk. Látszott rajta, hogy fontos neki a figyelmem. Eleinte még jobban kóstolgatott engem, majd szép lassan elcsitult a haragja. Vele egyeztetve tanácsoltam a szüleinek, járjon iskolapszicológushoz a fiú. Sikerült őket rábeszélnem, szerencsére a srác is megbízott bennem, noha engem a problémáiba sosem avatott be. Valószínűleg csak a tényleges jószándékomat érezte és díjazta.” Vera (32) tanár
Amikor egy tanár állást foglal a diákok vitáiban
Szokatlan módon avatkozik bele a diákok életébe Kata tanárnő is a Középsuli sorozatban. A Eszter és Paola Bendét szidják az órai levelezésük során. Kata tanárnő elveszi a levelet, és nyilvános felolvasással fenyegeti a lányokat. Amikor elolvassa a levelet, és látja, hogy Bende hűtlenségéről van benne szó, úgy dönt nem olvassa fel a levelet, viszont az egész osztály előtt hangot ad annak, hogy Esztivel vállal szoldaritást: megmondta Bendének, szégyellje magát.
Kata tanárnő úgy érezte, ki kell állnia a lányok mellett Bendével szemben. Ez a stratégia lehet, szimpátiát ébreszt egyes diákokban, viszont nem szerencsés az a viselkedés, ha a tanár bevonódik a diákok játszmáiba, és nyilvánosan állást foglal ebben a helyzetben anélkül, hogy Bendével beszélgetett volna kettesben. A gyors ítélkezés, a tapintat hiánya nem szerencsés példa.
A szülőkhöz fordulni
Sok tanár úgy avatkozik be diákjai életébe, hogy beavat egy harmadik felet, azaz a szülőket. Ez sokszor jó megoldás, de általában lényegi eredményhez csak akkor vezet, ha a diákot is partnerként kezelik ebben a helyzetben. Lássunk most egy példát a Középsuli sorozat második részéből!
Kata tanárnő behívatja Olivér Anyukáját, és közli vele, hogy Olivér megalázza a diáktársait. Kedvesen együttműködésre kéri az édesanyát, és tájékozódik a fiú otthoni helyzetéről. A tanárnő azt a stratégiát választja, hogy a fiú édesanyját beavatva tulajdonképpen őt kéri fel arra, hogy segítsen Olivérnek változtatni, különben kicsapják az iskolából. Ez egyfelől korrekt eljárás a szülővel szemben, kevésbé fair Olivérrel szemben. Hatékonyabb lett volna probléma megoldása, ha vele is elbeszélget a tanárnő.
Amikor egy tanár cinkosságot vállal a diákokkal
A diákok néhány esetben a velük szolidáris, figyelmes tanárt a bizalmukba avatják, segítségét kérik nehezebb élethelyzetek megoldásában. Ez a pedagógus számára sokszor nehéz helyzetet teremt. Mivel felelősséget vállaltak értetek, diákokért, a sorosotokat érintő kérdésekben szerencsés, ha egyetértenek a szüleitekkel, és nem a hátuk mögött cselekszenek. Előfordulhatnak olyan élethelyzetek, amikor a kedvenc tanárod úgy dönt, segít neked akár úgy is, hogy arról a szüleid nem tudnak, mert úgy méri fel, így jársz a legjobban. Van az úgy, hogy a pedagógus éppen a családi problémák miatt dönt úgy, nem avatja be a szülőket. Egy ilyen gesztussal nagy felelősséget vesz magára a tanár, és sokat kockáztat. Sokan nem is vállalják az ilyen kihívásokat, és lássuk be, ez valahol érthető is.
“Az egyik osztálytársaméknál nagyon nagy nehézségek voltak otthon. A srác úgy döntött szeretne a barátnője családjánál maradni pár hónapot, amíg elrendezi, hogy a nagyszüleivel élhessen. A barátnő és a család mellette álltak, de otthon azt mondta, hogy már a nagyszülőknél lakik. Az osztályfőnököt beavatta a dologba, aki miután beszélt a nagyszülőkkel és a fiú barátnőjének Apukájával beleegyezett, hogy “falaz” a szülők előtt. Saját bevallása szerint ez nagyon nehéz döntés volt, de a konkrét eseményeket mérlegelve úgy döntött, ez így helyes. Nagyon tiszteltük őt a bátorságáért.” Nóri (18)