Minden kornak megvannak a maga arisztokratái, így ma is van az a társadalmi réteget, akik elképesztően körültekintően figyelmek a látszatra, a külcsínekre, a divatra és kényelmetlenül érzik magukat, ha a megszokottól eltérő környezethez kell alkalmazkodniuk, ha az általuk “plebsznek” nevezett átlagember poharából kell inniuk. Ők a burzsujok.
Mi az a szubkultúra?
A szubkultúra a társadalom egy csoportjára jellemző sajátos szokások, szabályok, meggyőződések rendszere, mely speciális értékrendhez kötődik, a többségi társadalomtól eltérő kulturális jegyeket is hordoz.
Tudtad? A burzsuj szó jelentése: gazdag, vagyonos, kizsákmányoló.
Happy, menci, fancy
Talán sosem volt olyan meghatározó a vizualitás kultúrája, mint a XXI. században, és talán sosem volt olyan gyengén mérvadó az, hogy mi bújik meg a külcsíny mögött. Ezt több tendencia párhuzamos megjelenése is okozza: egyrészt az élet színvonalbeli fejlődésnek köszönhetően a lehetőségek tárháza kibővült: pár évtizeddel ezelőtt még egy fajta termékből egy vagy maximum két-három márka létezett, és a globalizációs folyamatok előtt nem volt ekkora rálátásunk más kultúrákra és más emberek életére, mint ma. Ráadásul nem is éppen valós képet kapunk abból , amit láthatunk! Gondolj csak az Instára: oda is csak a happy, menci, fancy dolgokat posztolják az emberek! Ezek a folyamatok természetesen mindenkire hatással vannak, de vannak a társadalomnak olyan szegmensei, ahol jobban érvényesülnek.
A XXI. századi arisztokrácia?
A burzsujok a látszat világában élnek: márkás órákkal, ruhákkal, kocsikkal, táskákkal veszik körbe magukat. Odafigyelnek arra, hogy ők, mint fogyasztók ne legyenek átlagosak: nem drogériában, hanem márkaboltban vásárolnak szépségápolási termékeket, almás telefonjuk van minden más helyett, eredeti termékeket vásárolnak mindenből. De nyilván a menőségnek ára van és gyakran nem áll olyan jelentős kereset az életforma hátterében, csupán a kiadások mind a látszatvilágot építik.
Természetesen ez a hozzáállás az egész életformára igaz: meghatározza az étkezést, a sportolást, a bulizást, a drogozást is, sőt, a leggyakoribb esetben a burzsujok csak burzsujokkal barátkoznak, elsősorban azért, mert mást lenéznek. De ez a legtöbb szubkultúrára igaz.
Sznobság a felemelkedésért
A motiváció leggyakrabban egyértelmű: vagy hasonló mentalitású családból származik a burzsuj és követi, amit otthon látott, vagy egy magasabb társadalmi szintet szeretne elérni. Más esetekben még az önbizalomhiány, a kisebbségi komplexus ilyen irányú orvoslása is szóba jöhet, vagy egészen egyszerűen csak az, hogy valaki az igényességet és megbízhatóságot a márkás cuccokhoz és egy drága élethez köti.