Te is gondolkodtál már azon, hogy minek kellenek tanárok, és miért tanulunk még mindig az iskolapadban, ha az Interneten minden megtalálható?
Valószínűleg senkinek nem kell bemutatni a 21. század jelenségét, amikor a régi kor tanára besétál a mai, digitális korban felnövekvő diákok osztálytermébe és a jól bevált, megszokott módszerei szerint próbálja átadni a tudást. A jelenetnek egyik szereplője az unatkozó diák, aki nem érti, hogy miért kell bármit is megtanulni, hiszen pár perc alatt, akárhol is legyen, bármilyen információhoz hozzájut a zsebében lapuló internet hozzáféréssel ellátott telefon segítségével. A másik szereplő pedig az elkeseredett tanár, aki szorgosan, de hiába küzd a diák figyelméért és leginkább azt nem érti, hogy miért nem érdekli semmi a mai gyerekeket.
Hol van a probléma gyökere és mi a megoldás?
Sokat foglalkoznak manapság ezzel a témával, ami most úgy tűnik világméretű problémává nőtte ki magát. December 11-én Brüsszelben tanácskoztak különböző nemzetek képviselői a digitális oktatás kereteiről, fejlődési irányairól és lehetőségeiről és mind egyetértettek abban, hogy változásra van szükség. A diákok részéről türelemre, a tanárok részéről pedig a gyors fejlődéshez való alkalmazkodásra.
Vajon elég-e ha az országok oktatásért felelős képviselői ösztönzik a változást?
Egy olyan oktatási rendszer kialakításához, melyben a tanítás kizárólag a digitális térben zajlik, először a tanárokat kell felkészíteni. De mint tudjuk, ez nem egy könnyű feladat. Nem is csak azért, mert nehezebben rázódnak bele a digitális “kütyük” kezelésébe, hanem mert sokan közülük ellenzik ennek a folyamatnak a véghezvitelét. Ezért csak kis lépésekben lehet áttérni a digitális keretekre, ahol akár az egyénre szabott oktatás is megvalósulhat, szabadabb teret engedve a tanár-diák kapcsolat elmélyülésének és a diákok visszajelzéseinek- közölte Graham Brown-Martin – A Learning Without Frontiers alapítója.
Elkerülhető gerincferdülés?
A tanárok meggyőzése és folyamatos képzése mellett felmerült a könyvek digitalizálásának kérdése is. Könnyebb lenne a hátizsák, ha nem kellene cipelni az egyre nehezebb tankönyveket és még a gerincferdülést is elkerülhetnénk azáltal, hogy mindent digitálisan olvashatnánk. A tartalmak folyamatosan szerkeszthetőek lennének, így nem kellene elavult könyvekből tanulni, mert mindig a naprakész tudást szívhatnánk magunkba. Ehhez viszont nyitott hozzáállásra és az egész életen át tartó tanulás rendszerének elfogadására van szükség – fejtette ki Alek Tarkowski Lengyelország képviseletében.
Spanyolországban működik egy online rendszer, ahol már megvalósulnak a digitális oktatás elvei, ezt ismertette Carolina Jeux. Ennek keretében az oktatásban felhasználható digitális szolgáltatásokat vehetnek igénybe vagy akár léphetnek kapcsolatba egymással iskolák, oktatók, tanárok.
A konferencián a jelen lévők 63,6 %-a egyetértett azzal, hogy a digitális technológiák mindenképpen hozzásegítenek majd az oktatás minőségének javulásához, míg a szavazók 32,6%-a azt gondolja, hogy csak abban az esetben segíti az oktatást, ha meghatározott keretek között alkalmazzák.