Németh Alajos „Lojzi” negyven évvel ezelőtt, szinte még gyerekfejjel írta meg első dalát a Mini együttesben. A már csak a rádió archívumában fellelhető, Az óceán szeme’ címet viselő szerzeményt azóta több száz követte. Első számú zeneszerzője volt a Dinamit együttesnek, 1982 óta pedig a Bikini világát határozza meg muzsikájával és dalszövegeivel. Itt volt az ideje, hogy egy szerzői lemezzel jelentkezzen.
Mostanában jelent meg első szerzői albumod, „Sóhajok Lépcsőháza” címmel. Mesélnél erről?
A lemez munkacíme Szerelmem Erdélyország volt, az első dalok Erdélyről, illetve az Erdéllyel kapcsolatos élményeimről szólnak. Később, ahogy készültek a dalok, úgy nyitottam más témák felé is, így megváltoztattam az album címét. Az alapokat a Bikiniből már jól ismert Lukács Peta, Mihalik Viktor és én játszottuk fel. Énekelni Keresztes Ildikót, Sipos Petit „Irigy Hónaljmirigy” Nagy Ferót és Huszti Bélát hívtam fel. Ezúton köszönöm nekik a közreműködést és a magas színvonalú munkát. Az elmúlt 40 év alatt olyan erős kiadói nyomás volt rajtam, hogy nem volt időm saját lemezt készíteni. Mostanában, hogy megszűnni látszik a kiadói presszió, több időm maradt magamra.
Az albumot a Fotex Records Kft adta ki. Külön érdekesség, hogy az említett kiadó több mint tíz éve csak komolyzenei kiadványokkal foglalkozik, de ezt a lemezt kivételesen kiadta. A 2015 novemberben megjelent Sóhajok lépcsőháza albumon szereplő Menj, ha menni kell című dal You Tube nézettsége már több mint 60.000. A nyáron még több dalra is tervezünk videoklip készítést. A dalokat decemberben szeretném bemutatni a Művészetek Palotájában.
Egy kicsit vissza a múltba. Mennyire volt nehéz a Bikinivel ismertséget szerezni a ’80-as években, és mennyire lehet nehéz most?
A nyolcvanas években könnyebb volt ismeretséget szerezni, mint ma. A határok zárva voltak és egy hanglemez kiadó, egy televízió, és egy rádió volt. Csak azzal kellett versenyezni, ami ezeken a fórumokon elhangzott és nem az egész világpiaccal. Ha bekerültél az élvonalba, országos ismertséget szerezhettél. Ma megváltozott a világ, tehetségkutató tehetségkutatót követ és szinte ez lett az egyetlen fórum, ahol nevet szerezhetsz magadnak. Ott van még a Petőfi rádió, ami szintén felfuttathat, ha bekerülsz a szelektorukba. Régen nem létezett pályázati támogatás, ma a Cseh Tamás Programtól, az NKA egyéb zenei kollégiumaitól is lehet pályázati pénzekhez jutni, ami segíti a szakmai érvényesülést. Az igazi tehetségek minden időben megtalálták az utat a sikerhez, így volt ez régen is és így van ma is.
Mi lehet az a titok, ami miatt egy zenekar több mint 30 év után is közismert marad?
A Beatles népszerűségének és halhatatlanságának is sokan keresték a titkát, a válasz egyszerű. Olyan dalokat kell írni, amik kiállják az idő próbáját. A mi esetünkben ilyen a Ki visz haza című örökzöld. Ennek a dalnak 5.670000 You Tube nézettsége van, ami lássuk be tényleg kimagasló teljesítmény. Komolyra fordítva a szót a Bikini szövegek mindig a a lélek rejtett zugait táplálták, mindig valamiért és nem valami ellen szóltak. Sajnálatos, hogy ezeket nem lehet lefordítani, mert ami magyarul érzelmeket vált ki a hallgatóból, az angolul nem jelent semmit. Pl. Itt ül az idő a nyakamon nem egyenlő a The time is sitting on my neck-kel. Többek között ezért sem lehetett világsztár egyik magyar zenekar, vagy énekes sem, mivel áthidalhatatlan a különbség népek, nyelvek stb között. Mi idecéloztuk a gondolatainkat, beleértve a határon túli magyarokat is, és úgy érzem, sikerült beírni magunkat az emberek szívébe.
Hogyan vették fel a rajongók a kapcsolatot a zenekarral akkoriban, amikor internet még nem létezett?
A kapcsolatteremtés koncertek előtt vagy után történt, vagy levelezés formájában. Létezett egy meghirdetett levelezési cím, ahova a rajongók elküldték leveleiket, mi pedig válaszoltunk azokra. Mi nyitott zenekar vagyunk, bármikor oda lehet jönni hozzánk koncert előtt vagy után, de mi is elvegyülünk a közönség soraiban. Nincsenek testőreink, fodrászaink, öltöztetőink.
Hogyan lehet az, hogy a mai énekesek egyes dalai néhány hónap, de legfeljebb egy év után eltűnnek, és már nem is hallgatjuk őket, míg a Bikini-dalokat még ma is folyamatosan újra és újra elővesszük, és meghallgatjuk? Kevesebb a tűz a manapság kiadott dalokban?
Nem hasonlítanám össze más zenekarokkal a Bikinit. Vannak olyan előadók ma is, mint pl. a Tankcsapda, vagy a Hooligans, akiknek elég hosszú életpálya után is előkerülnek a dalai. A probléma csak azzal van, hogy a tehetségkutatókban külföldi dalokkal versenyeztetik a jelentkezőket, így nem fűződnek dalok, emlékképek az előadókhoz, ezért lassan elfelejtjük őket. Kivétel ez alól Rúzsa Magdi, aki maga is szerző.
Mi lehet a legjobb tanács azoknak a mai tizenéveseknek, akik ismert és elismert énekesek, előadók, zenészek szeretnének lenni felnőtt korukban?
Legyen hitük önmagukban, és ne az italra és a drogokra koncentráljanak, hanem a feladatra. Rengeteg gyakorlással, önfeláldozással jár, amíg az ember eljut a színpadig, és sohase felejtsük el, hogy a második helyezett versenyző ugyanannyit eddz, mint az első, mégis csak az elsőről beszélnek. Ugyanígy van ez a zenében is.
A cikk a Nemzeti Kulturális Alap Cseh Tamás Programjának támogatásával készült.