Egyedi Péter az elmúlt évek egyik legfontosabb alakja a magyar könnyűzenében. A zenész az elmúlt 10 évben az Óriás nevű zenekart vezette, korábban pedig az Annabarbiban és az Isten Háta Mögöttben játszott. A zenész emellett a Rájátszás projekt egyik oszlopos tagja is, melyben zenészek és irodalmárok közösen keltik életre a magyar irodalom és a könnyűzene szépségeit.
Mindezek mellett már jó ideje ír szóló dalokat, de ezek a szerzemények csak az utóbbi időszakban álltak össze projektté. Az egyszálgitáros formációnak indult hálószobaprojekt a Mmant fantázianevet kapta. A szólózás aztán csakhamar egy nagyzenekaros zenei kalanddá nőtte ki magát, mely a teljes szabadság és a sokrétű hangszerelés ellenére továbbra is egy jól körbeírható világ, mely Egyedi Pter intim, letisztult, belső feszültségektől teli világa, ami semmi korábbi munkájához nem hasonlítható.
A Mmant bemutatkozó lemeze 2019 januárjában érkezett, a kritikusok és a közönség is az év legjobb albumai közt emlegette. A megjelenés után az első klipre bő egy évet kellett várni: a Meztelen című dal Reisz Gábor rendezésében és Scherer Péter főszereplésével 2020 januárjában debütált.
A projekt második lemeze, a Mmamt II idén február 26-án jelent meg.
Ahhoz, hogy megértsük a projekt ezen második, nagyobb lélegzetvételű anyagát, muszáj visszakanyarodnunk a korábbi szerzeményekhez.
A Mmamt jelentése: Mindenkinek megvan a maga története. Ezt a címet Egyedi már korábban is használta, így egyértelmű volt, hogy a 13 dalt tartalmazó korong ezt a nevet kapja.
„Nagyjából egy éve került helyre bennem a saját közlésem, hogy mi is vagyok én, mit és hogyan szeretnék a zenével mondani. Amikor ez megvolt, hirtelen minden egyértelművé vált és szinte magától kezdtek történni a dolgok. Talán soha semmi nem mutatott annyira pontosan engem, mint ahogyan ez a lemez teszi.” – mondta el a zenész az albumról.
A 46 perc hosszú bemutatkozás sokrétű, gazdag hangszerelésű anyag lett, amelyen az egy szál gitárostól a nagyzenekari felállású dalokig sokféle megszólalás helyet kapott. „Talán furcsa, hogy így alakult, de a lemezbemutatón lesznek dalok, amikor közel 10-en leszünk a színpadon.” – meséli Egyedi.
Érdekesség, hogy a Csak a miénk végén Péterfy Bori vokálozik. Ezzel nem csak egyedi hangzásvilág jött a dalhoz, hanem a Péterfy Bori & Love Band 2009-es Újraélesztő című dalára is reflektálnak, jó tíz év távlatában, mely Egyedi és Péterfy duettjeként jelent meg.
Érdekesség még, hogy ezen a lemezen egy Kemény István versfeldolgozás is helyet kapott, mely a Sanzon című műből született.
Egyedi saját maga rögzítette a dalokat, egy zongorasáv kivételével minden hangszert ő játszott fel és az anyag keverését is magára vállalta. A keverés véglegesítésében Dorozsmai Gergő (Tom-Tom Stúdió, egyébként Gustave Tiger) segített és a maszterelést is ő készítette.
Az első Mmant lemez tehát minden szempontból egy igen erős anyag lett, így Egyedi Péter nagy fába vágta a fejszéjét, mikor nekiállt a folytatásnak.
„A Mmamt II a legtudatosabb és talán a legfontosabb dolog, amit eddig csináltam. Nagyjából fél év alatt született, gyorsan és egyértelműen, magától értetődő volt minden alakulása. Az elejétől a végéig élveztem csinálni. Ez a munka volt az, ami – a családom mellett – nagyjából életben tartott ebben a borzalmas 2020-as évben.” – mondta el Péter a lemezről.
Az első lemezhez hasonlóan Egyedi most is szinte minden zenei feladatot maga végzett, beleértve a keverést is. Az anyag maszterelését bízta csak ismét Dorozsmai Gergőre.
Az album különlegessége, hogy létrejöttébe a rajongók is beszálltak: közösségi finanszírozás lévén több mint négyszázezer forint jött össze a projektre.
„Elképesztő érzés volt. Végső soron nekik köszönhetem, hogy befejezhettem a lemezt. Meg hogy lehet 1-2 olyan tervem 2021-re, ami pénzbe kerül. Nagyon hálás vagyok!” – mondta el Péter a támogatás kapcsán.
A Mmamt II-höz két beharangozó dal is érkezett. Az első, a Csikorog című szám, mely időrendben először született meg a lemez dalai közül.
Másodikként az Okos, hülye című szerzemény startolt. A szám esetében „egy hosszabb, eltört, de mégis nagyjából lineáris dramaturgiát választottam. A zaklatottságot követő lecsillapodás sokszor inkább kiüresedés vagy elidegenedés, mint megnyugvás” – mesélte a dalról a szerző.
A teljes Mmamt II-ről Egyedi Péter egyébként az gondolja, hogy az első lemezhez képest ez egy ridegebb, lényegre törőbb anyag lett. Hozzáteszi:
„Zenei tekintetben sokkal szabadabban tudtam megfogalmazni a bennem rejlő gondolatokat ezen a lemezen,mint az elsőnél. Ez nem cél volt, hanem következmény. Tét nélkül dolgozhatok, ami felszabadító.”
A Mmamt II kiadója a ZajZajZaj nevű alkotói közösség, ami többek között a 30Y-t, az Esti Kornélt, az Idegent és az Óriást is tagjának tudhatja.
Főkép: Facebook
A cikk a Nemzeti Kulturális Alap támogatásával készült.