Nincsenek többé titkaid

Rovat

Megosztás

Ha meg akarsz lepődni, keress rá Google-bejelentkezés nélkül, azaz idegenként saját magadra a neten. A digitális lábnyomod azonban még ennél is nagyobb, de csak azok láthatják, akik keresni akarnak – rajtad.

Meglepetés apának

Néhány évvel ezelőtt az amerikai Minneapolis államban egy férfi azzal került be a hírekbe, hogy dühbe gurult, mert a Target nevű népszerű üzletlánc babaruhákra és kismama-termékekre beváltható kuponokat kezdett küldözgetni tizenéves lányának. Felhívta a cég vezetőjét, és jól leteremtette, hogy marketingakcióikkal tévedésből zaklatnak egy tinédzsert. Hamarosan azonban döbbenten kellett rájönnie, hogy a lánya tényleg teherbe esett. Honnét szerzett tudomást egy vállalat a lány terhességéről jóval a szülei előtt?

Hogy pontosan tudják, mi kell nekünk

A Target minden vásárlója számára fenntart egy vásárlói azonosító számot, amelyhez hozzákapcsolja a hitelkártyájukat, nevüket vagy e-mail címüket, és minden olyan információt, amelyet összegyűjtött róluk, vagy külső forrásból vásárolt meg. A cég adatelemzői az így felhalmozott adatokból hasznos összefüggéseket szűrhetnek ki, amelyekből olyan érzékeny személyes információ is kiolvasható, hogy például az ügyfél teherbe esett. Még azt is meg tudják állapítani, hogy az illető a terhesség melyik szakaszában jár (a terhesség második harmadában járó nők például sok illatanyag nélküli krémet vesznek, és jelentős mennyiségű cinket, magnéziumot és kálciumot vásárolnak).

_IC_1295

Ingyen adjuk nekik, ők meg pénzért másoknak

A Google például minden bevitt keresőkifejezést elraktároz. Feltűnt már, hogy a Facebook-oldaladon felbukkanó hirdetések véletlenül pont ahhoz kapcsolódnak, amit korábban kerestél vagy vásároltál az interneten? A Target, a Google és a Facebook mellett cégek sora gyűjt a színfalak mögött információkat arról, hogy mit teszünk felhasználóként és fogyasztóként. A közösségi médiával foglalkozó vállalatok üzleti modelljük részeként gyűjtik felhasználóik adatait. A felhalmozott adatokat azután más cégeknek értékesítik, akik így hatékonyabb marketingstratégiákat tudnak kialakítani.

Árulj el mindent magadról, ők majd persze vigyáznak rá

A keresőmotorok tervezése során nemcsak arra figyelnek, hogy az adatgyűjtés hatékony legyen, hanem arra is, hogy közben minél jobban eltereljék róla a figyelmünket. Ezek a vállalatok azt kívánják elérni, hogy felejtsük el, amit megtudtak rólunk, ám közben lehetőleg minél több időt töltsünk az oldalon, minél tovább használjuk, a lehető legtöbb információt adjuk ki magunkról, és a lehető legtöbb embert minél jobban vonjunk is be ugyanebbe. Hatalmas pénzösszegeket fektetnek be olyan infrastruktúrák kialakításába, amelyekkel rögzíteni, tárolni, rendezni lehet ezt az adattömeget, és értékes információt lehet kinyerni belőle.

_IC_6279

Jó ez nekünk?

Az adatokat felhasználva meghatározhatják, kit vegyenek fel egy adott iskolába vagy munkahelyre, és kinek adjanak el, vagy épp kitől tagadjanak meg egészségbiztosítást. Az adatokból ki tudjak olvasni, hogy ki várandós (vagy éppen ki van különösen érzékeny lelkiállapotban egy szakítás után, egy hirtelen hízás vagy egy súlyos betegség miatt), hogy ennek alapján személyre szabott hirdetésekkel bombázhassák ügyfeleiket – ez önmagában is elég ijesztő.

Lakatlan sziget vagy tudatos használat?

A jelenség annyira súlyos, hogy a legtöbben megpróbálunk tudomást sem venni róla: „Ilyen a mai világ, és kész.” Mások teljes egészében lekapcsolódnak az internetről, de az elszigetelődési kísérletek ritkán sikeresek. Az arany középút nagyjából így fest: használjuk ki mindazt, amit az internet a kapcsolatteremtés és a tanulás eszközeként kínál, de közben legyünk tudatosak és elővigyázatosak azzal kapcsolatban, hogy milyen információt hagyunk magunk mögött, és azt hogyan lehet felhasználni.

_IC_1251

Cikkünk adatai, információi a Bűvösvölgy Médiaértés-oktató Központ oldaláról ingyenesen letölthető kiadványból, A médiáról – neked című munkafüzetből származnak. A füzet feladatai otthon, vagy az osztályban is jó kiindulópontokat adnak a problémák megbeszéléséhez.  

Töltsd le a kiadványt itt:

http://buvosvolgy.hu/cikk/117/A_mediarol__neked_13

Tölts le kapcsolódó szakkönyveket ingyen itt:

http://buvosvolgy.hu/cikk/118/Kiadvanyok

Nézd meg a problémákhoz kapcsolódó kisfilmeket itt:

https://www.youtube.com/watch?v=No_gBnqP0z0&list=PLFm3vX8tRy9NgeFD218CpQlWUpg6kkHae

Ha végeztél a cikkel, nézz bele legújabb epizódunkba!

Ha tetszett a cikk, oszd meg másokkal is!

Kövess minket!

75,534RajongóLike
173,768KövetőKövess be
143,000KövetőKövess be
347,000FeliratkozóFeliratkozás

Legfrissebb

Insta