Ezt nézed:  / Hírek / Zsebpénz / Online banki szolgáltatásokat igénybe venni jó

Online banki szolgáltatásokat igénybe venni jó

Tudjátok, mire jó az értékpapír? Mi a részvény és kötvény közötti különbség? Mi az az egyszerű kamat és a kamatos kamat? Ezek mind a pénzügyi típusú ismeretekhez tartozó fogalmak, melyek elengedhetetlenek ahhoz, hogy pénzügyileg tudatosak lehessetek.

Immár a hatodik alkalommal került megrendezésre a Pénzügyi Tudatosság Diákfórum, ám a május 14-i volt az első, ahol a legnagyobb létszámban voltak diákok jelen. A Diákfórum nekik és róluk szólt.

Minden előadás végén egy 5 kérdésből álló kvízt tölthettek ki a tanulók, mely kérdések a Kahoo nevű alkalmazásban voltak elérhetőek. Amelyik diák a leggyorsabban adta meg a helyes válaszokat, ajándékot kapott többek között a Takarékbank jóvoltából, illetve az A38 hajó rendezvényeire is kapott vouchert.

Az alapok

A fiatalok Bernáth Juliannától, a Pénziránytű Alapítvány oktatási igazgatóhelyettesétől megtudhatták, mire jó a családi költségvetés, és hogyan érdemes megtervezni és követni a kiadásokat és bevételeket háztartási napló és családi költségvetés segítségével, illetve azt is, hogy a Sziget Fesztiválon is alkalmazott Festipay karszalag hogyan függ össze a pénzügyi és gazdasági tudatossággal.

A pénzügyi kultúra szintjét a tudatosságunk mértéke határozza meg. Fontos kérdés viszont, hogy mitől leszünk pénzügyileg tudatosak? A legfontosabb természetesen, hogy legyenek pénzügyi ismereteink, melyeket készség szinten képesek legyünk alkalmazni. A pénzügyi tudatosság harmadik összetevője az attitűd, egy olyan beállítódási viselkedés, ahol folyamatosan alkalmazzuk a megszerzett ismeretinket készség szinten- mondta Bernáth Julianna.

Az OECD 2010-ben és 2015-ben is készített egy kutatást a felnőtt lakosság pénzügyi tudatosságáról. Az eredmények alapján a magyar lakosság elméleti ismeretekben jó, ám amikor a készség és az attitűd szintjét vizsgálták, tehát ahol a meglévő ismereteket alkalmazni kellett, a kutatók arra az eredményre jutottak, hogy jó néhány dimenzióban 30 ország körül a 30. helyet sikerült elérnünk.

A családi költségvetés valójában egy pénzügyi terv. A pontos és jó tervezés azon alapul, hogy tisztában vagyunk-e bevételeink és a kiadásaink nagyságrendjével. Ehhez az kell, hogy legalább időnként, de inkább rendszeresen vezessük ezeket, és tisztában legyünk azzal, mibe kerül nekünk a megélhetés. Családi költségvetést különböző időtávokra lehet készíteni, lehet rövid időre, de akár közép- vagy hosszútávon is gondolkodhatunk. A pénzügyi tervezés nem arról szól, hogy fix adataink vannak, amik nem változnak, és erre a családi költségvetésben is ki kell térni. A KSH besorolása szerint 2017 első félévében az élelmiszerek és alkoholmentes italok képezték a legnagyobb arányt a családi költségvetésen belül, második helyen a lakásfenntartás áll.

Embertelen bank – a jövő bankfiókja

Juhász Judit, a Takarékbank digitalizációs osztályának osztályvezetője bemutatta, milyen is a jövő bankfiókja.

Magyarországon számos olyan kistelepülés létezik, ahol nagyon nehéz azt a szakképzett munkaerőt megtalálni, akivel a banki szolgáltatásokat úgy lehet nyújtani, hogy az megfelelő színvonalú legyen, megfelelő időben és a megfelelő feltételek mellett tökéletes kiszolgálást tudjon nyújtani az ügyfeleknek. Erre keresi a megoldást a Takarék Csoport, mely a jövő bankfiókja lehet, az a mobilbusz, ami 2017 szeptembere óta rója az utakat és egy innovatív fejlesztésnek köszönhetően megoldást nyújt a kistérségekben lakóknak a pénzügyi szolgáltatások igénybevételéhez.

A mobilbusz rendelkezik egy pénzkiadó automatával és egy szakképzett tanácsadó szolgáltatását is igénybe vehetik az ügyfelek: igényelhetnek személyi kölcsönt vagy családi támogatásokat, vállalkozói hiteleket és az egyéb pénzügyeikre is megfelelő tanácsadást kaphatnak. A mobilbusz előre meghatározott útvonalakon járja az utakat, sőt különböző rendezvényeken és fesztiválokon is jelen lesz a jövőben.

2017. november 8-án nyitotta meg kapuit Alcsútdobozon a Takarék Csoport Smart Point névre keresztelt bankfiókja, ami a hétköznapi banki szolgáltatásokon kívül számos olyan egyéb szolgáltatást is nyújt, melyekre szükségünk van a mindennapokban. Van benne egy csomagautomata, melynek segítségével csomagot lehet feladni és átvenni, van benne csekkbefizető automata és egy olyan ATM, melyen ki- és befizetéseket is lehet végezni. A falba épített terminálokon azokat a digitális szolgáltatásokat lehet elérni, amelyek online módon már megvalósíthatók.

Az internetbankon keresztül tranzakciókat tud az ügyfél végezni, kapcsolatot tud felvenni a számlavezető fiókjával, személyi kölcsönt is tud online indítani, és természetesen minden tájékoztatót el tud olvasni. Ebben a digitális bankfiókban nincs egyetlen darab papír sem. Az első hetekben egy szakképzett munkaerő segítette az ügyfeleket. A Smart Point 0-24-ben az ügyfelek rendelkezésére áll.

Az épületben egy élő moha fal tisztítja a levegőt a fenntartható jövő érdekében, kint pedig megtalálható a község első elektromos autó töltője. Amíg az ügyfél a bankügyeit intézi, az autóját is fel tudja tölteni. A fiók előtt egy napelemes pad is van, melynek segítségével az ügyfelek a telefonjaikat is tölthetik.

A B3 Takarék további bankfiókok nyitását is tervezi nemcsak kistérségekben, hanem olyan helyeken is, ahol sokkal nagyobb számú a digitális megoldásokra fogékony ügyfélkör, és részükre egy sorban állás nélküli, 24 órás szolgálatot tudnak biztosítani.

A jövő bankfiókjának része a digitális szolgáltatások megoldási lehetőségeivel az online számlanyitás, mely a Takarék Kereskedelmi Banknál indult el elsőként tavaly szeptemberben. Ez azt teszi lehetővé, hogy személyes jelenlét nélkül lehessen számlát nyitni.

 

A nap folyamán még számos érdekes előadás hangzott el, a néha megfáradt tömeget pedig Lantos Mihány, a Lépéselőny munkatársa mozgatta meg, hogy senki nem pilledjen el, hiszen akkor számos értékes információtól fosztotta volna meg magát.

A nap végén egy Panelbeszélgetés volt „Hogyan indíts vállalkozást, hogyan legyél sikeres startupper?” címmel, melyen Szabyest is részt vett.