Nyolcadikos vagy, esetleg tizenkettedikes? Éppen arra készülsz, hogy középiskolába menj, vagy már azon töröd a fejed, milyen felsőoktatási intézményt válassz? Érdekelnek a természettudományok, de félsz, túl nagy falat lenne neked egy felvételi a vegyészkarra? Ne aggódj, most már a kutatások is alátámasztják azt, hogy nem az amúgy is bizonytalan tartalmú tehetség, hanem az őszinte érdeklődés és persze a kemény munka tehet sikeressé egy-egy területen. A Kutató Tanárok Országos Szövetsége (KUTOSZ) gyakorlati segítséget is nyújt nektek abban, hogy otthonosan mozogjatok a természettudományos kutatások, gondolkodásmód világában. A szervezet alelnökével, Réti Mónikával beszélgettünk a győri TUDÁS Expó rendezvényen.
Milyen szempontok alapján érdemes pályát választania egy diáknak?
A pályaválasztás kapcsán a legtöbben az iskolai eredmények fontosságát hangsúlyozzák. Nem is szeretném csökkenteni ennek a jelentőségét, viszont kiemelném, hogy a természettudományok kapcsán sokan azt gondolják, vagy tehetségesek egy tudományterületen vagy nem.
Carol Dwreck, a Stanford Egyetem kutatója vizsgálatokkal is alátámaszva azt állítja, hogy a sikeresség kulcsa a motiváció, nem pedig a tehetség kisség zavaros fogalma.Nagyon fontos, hogy mindeki higgyen abban, ha érdekli valami és dolgozik érte, akkor fejlődhet.
Ez nem csupán a természettudományok iránt érdeklődő diákokra igaz, bár az is tény, hogy a matematikával, fizikával kapcsolatban merül fel gyakran az, hogy valakinek van vagy nincs “érzéke” hozzá. Ez egy hamis elképzelés, ami őszintén érdekel minket, abban van esélyünk igazi profivá válni.
A KUTOSZ mely programjai segítik a természettudományok iránt érdeklődő diákokat?
Arra biztatnék mindenkit, keresse az iskolán kívüli tanulási lehetőséget is. Aki csatlakozik a Kutató Diákok Mozgalmához, az egy mentor támogatásával részese lehet egy valódi természettudományos kutatásnak. Ebben a folyamatban rengeteg dolgot megtanulnak a diákok, ami a későbbiek során hasznos lehet számukra. A lényeg kiemelésének képessége, az egyetemi oktatókkal folytatott munka felkészít arra, milyen szemlélet megszokott a felsőoktatás világában. A megfelelő mentor megkeresésében a szervezet természetesen segíti a diákokat. A www.kutdiak.hu oldalon minden szükséges információ megtalálható a program működéséről. Ajánlom még a Kutató Tanárok Országos Szövetsége által létrehozott TUDÁS projektet is. A projekt szakköröket támogat, ahol mindenkit szívesen látnak a szervezők. Nem a matek-, biosz- és fizikaházit oldjuk itt meg, de a szakköri munka sokat segíthet ebben is, sőt akár abban, hogy a diáknak rálátása legyen arra, mi lesz az a menő irány, ahol majd jól lehet keresni. Valóban bárki eredményes tagja lehet egy szakkörnek, úgyhogy érdemes belevágni.
A TUDÁS projekt egyik szakkörébe járt az a kislány, aki elmesélte, nem hitte volna magáról, hogy tud fejlődni, de itt megtapasztalta ezt. Ha ezt az élményt meg tudjuk adni egy gyereknek, nem dolgozunk hiába.
Az Ark of Inquiry nemzetközi program is a Kutató Tanárok Országos Szövetségének segítségével van jelen Magyarországon. Célja, hogy a 7-18 éves fiatalok természettudományos kompetenciáit növelje. Ebben a programban is egyetemi oktatók, kutatók mentorálják a gyerekeket, ami óriási lehetőség. Különlegessége, hogy a résztvevők európai szintű kutatásokba is bekapcsolódhatnak.
A természettudományos tantárgyak nem könnyűek. Nem mond igazat az, aki mást állít. A lényeg az, hogy a tanulás folyamata érdekes, izgalmas legyen, illetve az, hogy érezze a diák, nem hiába dolgozik. Például miután megértett egy nehéz szöveget, képesé válik elvégezni egy régen áhított kísérletet, így nem hiába bajlódott a tanulmánnyal. Ha valaki belátja azt, hogy a hosszú távú célokért átmeneti kellemetlenségeket kell elviselni, igen hasznos tulajdonság.
A lányok hagyományosan talán a fiúknál is ritkábban mernek természettudományos pályát választani. Ők kikhez fordulhatnak, ha mégis ilyen irányú az érdeklődésük?
A Nők a Tudományban Egyesület szervezi meg a Lányok Napján a ♀tervezem: Okosjövő lányoknak című eseményt. Ennek keretei között a kiváncsi lányok találkozhatnak cégek, kutatóintézetek képviselőivel, megismerkedhetnek az ott folyó munkával. Cél az is, hogy őket is megismerjék ezek a cégek, intézmények. Érdemes úgy odamenni, hogy bemutatkozunk, átadjuk a névjegyünket, elérhetőségünket. A kutatók általában nyitott emberek, és örülnek annak, ha valaki érdeklődik a munkájuk iránt, valakit segíthetnek, mentorálhatnak.