Sikó Dezső – A Hét Tanára

Rovat

Megosztás

Az idei év utolsó tanára Sikó Dezső, a Kecskeméti Bolyai János Gimnázium szaktanára, aki szívügyének tekinti, hogy diákjai számára ne csupán unalmas képletekről szóljon a fizika. Sikó tanár úr szakkörén a tananyagban előforduló fizikai jelenségeket modellezhetik a diákok kísérletek segítségével.

4

1: Mikor döntötte el, hogy pedagógus szeretne lenni? Miért választotta ezt a hivatást?

Egyetemi tanulmányaim során a természettudományos megismerést és kutatást helyeztem előtérbe, de kutatói munkát csak a gyakornoki évek teljesítése után vállalhattam. Ebben a periódusban az adott iskolában lelkes, érdeklődő tanulókkal dolgozva éreztem rá az oktató-nevelő munka sokszínűségére, az eredmények rejtett szépségeire, a benne rejlő sikerek és kudarcok ízére. A környezet, az iskola és a tantestület példás munkája mellett az elért eredmények, az idősebb tanártársak bíztatása erősített döntésemben, hogy a jó tanárokra legalább annyira szükség van, mint a jó kutatókra. Mindez 1985 körül történt, azóta is játszva tanulok-tanítok a táblánál, és a fizikán keresztül próbálom az ifjú elmékben a tudás utáni vágy, az értelem, megértés lángját fellobbantani és óvni.
2: Pedagógusként mit tekint a legnagyobb sikerének?

Tanári tevékenységem során osztályokat, tagozatokat, felzárkóztató csoportokat irányítottam, szakköröket vezettem, versenyekre készítettem fel, képzéseket szerveztem. Diáktudományos bemutatkozásokon tanítványaimmal együtt izgultunk a megmérettetésért a „szereplés” sikerességéért. Visszatekintve azt hiszem, hogy a napi kis sikerek jelentettek maradandó örömforrást számomra. A megértés élménye mindennél fontosabb, ezért minden órán törekszem ezt az élményt nyújtani a magyarázatok, tanári és tanulói kísérleteken és a feladatmegoldásokon keresztül. Mindez akkor igazolódik be, ha kicsengetéskor nem szaladnak el a tanulók, hanem kérdeznek, ezzel jelezve, hogy ez szép volt és már kezdik érteni, talán szeretni is a fizikát.

3: Természettudományokat oktató pedagógusként mit tekint a legnagyobb kihívásnak?

Napjainkban nem a tanár a tudás kútfője, de a legfőbb segítője, támogatója és irányítója a tanulóközösségeknek még mindig a szaktanár. Szakterületén naprakész tudással, rugalmas hozzáállással és folyamatos megújulási és alkalmazkodási képességgel kell rendelkeznie a természettudományokat oktató pedagógusnak. A tanár folyamatosan a fiatalok szintjén gondolkodva tudja rávezetni a jó döntésre tanítványait, velük dolgozva lophatja be a tanulás és megértés belső igényét. A katedra előtt egy közösséggel kell játszani és észrevétlenül átadni a diszciplináris tudást, mert csak így lehet megfelelni a kihívásoknak.

2

4: Hogyan lehet közelebb hozni a természettudományokra jellemző gondolkodást a gyerekekhez? Milyen módszereket, trükköket alkalmaz?

A természettudományos gondolkodás mindenkinél jelen van, testünk és lelkünk így működik. A kérdés úgy tevődik fel, hogy meg akarom-e ismerni önmagam és ezen keresztül környezetem? Miért és mit kell tanulnom a modern technika hatékony felhasználásához? Hogyan élhetek boldogan egy gyorsan változó világban? Mennyit fogyaszthatok a természet kincseiből, hogy ne bomoljon fel a törékeny egyensúly? Ezekre a kérdésekre igyekszünk válasz adnia természettudományos oktatáson keresztül a tantárgyak sokoldalúságán, különbözőségén vagy talán egységén keresztül. Szakkörök, diáktudományos műhelyek, pályázatok és bemutatkozási lehetőségek sokaságán keresztül tágítjuk a tanulók érdeklődési horizontját. Minden tanuló saját maga kell, hogy felfedezze a tudományos megismerés szépségét és élményét, ezért, nekünk, pedagógusoknak első sorban úgy kell tanítanunk, mintha saját tantárgyunk lenne a legfontosabb a világon. Így érzi a diák, hogy a tanár tud és szeret tanítani!

3

5: Mit tanácsolna azoknak a diákoknak, akik idén fognak érettségizni fizikából? 

Sokan okos tanácsok tucatjait mondják, hangoztatják, de a legfontosabb a kitartó munka. Az elméleti felkészülés mellett, a gyakorlat, feladatmegoldás és a kísérletezés vezet a sikeres vizsgához. A kötelező méréseket mindenképpen el kell végezni, a szóbeli feleletekre a válaszadást egymás előtt kell gyakorolni az eredményes, jó szereplés elérése érdekében. Bízom a fiatalok leleményességében, munkájukban és a kitűzött céljaik eléréséhez sok sikert kívánok!

Ha végeztél a cikkel, nézz bele legújabb epizódunkba!

Ha tetszett a cikk, oszd meg másokkal is!

Kövess minket!

75,534RajongóLike
173,768KövetőKövess be
143,000KövetőKövess be
347,000FeliratkozóFeliratkozás

Legfrissebb

Insta